از اینکه وقت خود را صرف تولید برنامه‌های اندروید برای انتشار در کافه‌بازار می‌کنید، سپاسگزاریم. کار در این حوزه برای هزاران توسعه‌دهنده، هم از نظر جذب مخاطب و هم از لحاظ مالی بازده مناسبی داشته است. ما به کار خود عشق می‌ورزیم و به کاری که شما می‌کنید احترام می‎گذاریم و نهایت تلاش‌مان را برای ساخت بهترین و مناسب‌ترین بستر برای بروز استعدادها و توانایی‌های شما به کار خواهیم گرفت.

توافق همکاری شما در کافه‌بازار طی قراردادی که هنگام ثبت‌نام به عنوان توسعه‌دهنده تأیید کرده‌اید انجام شده است. هدف این سند کمک به شما برای آشنایی با قوانین تولید برنامه‌ها در کافه‌بازار است و نه اصلاح، حذف ماده یا شرطی در قرارداد مذکور یا هر قرارداد دیگری که ناظر بر همکاری و تعامل بازار با شماست.

این سند در حال توسعه است و با توجه به تغییر شرایط، ممکن است هر زمانی قوانین جدیدی به آن اضافه شود یا تغییراتی داشته باشد. این تغییرات ممکن است شامل حال برنامه‌های شما نیز در آینده شود. لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید؛ چرا که شما با انتشار برنامهٔ خود در بازار، این قوانین را پذیرفته‌اید. در صورت بروز تخلف از سوی شما، بازار هیچگونه الزامی برای ارسال تذکر پیش از برخورد با تخلف ندارد.


محتوای مجاز و غیرمجاز

پیش از انتشار برنامه از اینکه محتوای آن برای بازار مناسب است و قوانین کشور را نیز نقض نمی‌کند اطمینان حاصل کنید. از طرفی بسیاری از مخاطبان بازار کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به کارآیی پایین ابزارهای کنترلی، باید سعی کنیم مراقب آنچه به آن‌ها ارائه می‌دهیم، باشیم.

محتوای غیرمجاز

هرگاه از محتوا حرف می‌زنیم منظور تمام متعلقات برنامه شامل پایگاه داده‌، کدهای برنامه (Source Code)، نام بسته، نام و توضیحات برنامه، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه، محصولات درون برنامه‌ و دیگر موارد ممکن است. همچنین اطلاعات حساب توسعه‌دهنده که برای کاربران نمایش داده می‌شود نیز بخشی از محتوا به شمار می‌آید. محتوای برنامه باید مطابق با کلیهٔ قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» باشد.

محتوای مجرمانه: برنامه‌ها نباید به هیچ شکلی رفتار مجرمانه را آموزش یا نمایش دهند یا خواستار و تشویق‌کنندهٔ جرم و جنایت یا رفتار بی‎قید و بند باشند.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفادهٔ غیرقانونی یا بی‎ملاحظه از سلاح
- ایده‌های خودکشی و اعمال خشونت‌آمیز
- استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مواد غیرقانونی
- آموزش‌های مخربِ رایانه‌ای مانند روش‌های نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات
- برنامه‌ها و آموزش‌های عبور از فیلترینگ، VPN، نصب آنتن و راه اندازی ماهواره یا اینترنت ماهواره‌ای
- قمار و شرط‌بندی
- آموزش ساخت برنامه‌های بدافزار و جاسوسی
- آموزش ایجاد اختلال در عملکرد سایر برنامه‌ها
- روش‌های کسب درآمد از راه‌های غیرقانونی مانند شرکت‌های هرمی
- امکان جعل اطلاعات
- عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محتوای خلاف اخلاق عمومی: محتوای برنامه‌ها نباید مخالف با اخلاق عمومی یا ارزش‌های جامعه باشند.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- هرگونه توهین، افترا، تمسخر نسبت به اقوام، آداب و رسوم قومیت‌ها، گروه‌ها، دولت‌ها، ادیان، مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها، اشخاص، نژادها و دیگر موارد
- هر محتوایی که موجب تبعیض، اختلاف یا جدایی میان دستهٔ خاصی از مردم شود مانند تبعیض نژادی و قومیتی
- ترویج خرافات، باورهای نادرست و دامن زدن به شایعات
- تشویق یا آموزش تخریب شخص و مجموعه‌
- هر گونه محتوای تهدیدآمیز
- امکان یا آموزش تقلب
- هر محتوایی با هدف آزار و اذیت دیگران

صدمه و خشونت: امکان انتشار هر گونه محتوای خشونت‌آمیز که نقص عضو، آسیب‌دیدگی، آثار شکنجه و صدمه‌دیدگی را نمایش می‌دهد یا تشویق به صدمه زدن، آزار و اذیت دیگران و رفتار خشونت‌آمیز می‌کند در کافه‌بازار وجود ندارد.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نمایش یا آموزش خشونت علیه کودکان و سوءاستفاده از آن‌ها
- هر آموزشی که ممکن است باعث صدمه رسیدن به دیگران شود مانند آموزش ساخت مواد محترقه

ایجاد ترس و وحشت: محتوا یا کاربرد اصلی برنامه‌ها نباید در جهت ایجاد ترس و وحشت در دیگران باشد - مانند روایت حوادث جنایی واقعی. البته در مواردی که محتوای برنامه جنبهٔ داستانی و سرگرمی دارد و واقعیتی را گزارش نمی‌کند، احتمالاً مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

محتوای حساسیت‌زا: قصد ما حمایت از برنامه‌های جانبی موبایل است و از جنجال دوری می‌کنیم. اگر شما می‌خواهید از سیاست، دین یا مذهب صحبت کنید یا از آن‌ها انتقاد نمایید، می‌توانید کتاب بنویسید. محتوای برنامه‌ها نباید حساسیت‌زا، مشکوک یا شبهه‌آمیز در مورد ادیان و مذاهب، فرهنگ‌ها، قوم‌ها، ملیت‌ها و دولت‌ها باشد. همچنین موضوعاتی مانند توصیف روابط جنسی، مسائل زناشویی، فراماسونری، شیطان‌پرستی و بسیاری مسائل حساسیت‌زای دیگر در کافه‌بازار جایی ندارند.

برای نمونه می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

- «دشمنان» در داخل بازی نباید به طور مشخص اشاره به فرهنگ، گروه، دولت، گروهک، حکومت، رژیم و شرکت خاصی داشته باشند.

محتوای مخرب و خطرناک: برنامه و محتوای آن نباید به دستگاهِ کاربر آسیب برساند یا در کارکرد سایر برنامه‌ها اختلال ایجاد کند.

 

محتوای ایجاد شده توسط کاربر برنامه: برنامه‌هایی که کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن مشارکت نماید، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوا پیش از انتشار آن و امکان گزارش محتوای نامناسب توسط کاربران را داشته باشند.

 

به‌روزرسانی محتوا: تغییر در برنامه پس از انتشار آن نباید به گونه‌ای باشد که ماهیت محتوا یا کاربرد برنامه عوض شود.

مجوز انتشار

برنامه‌ها با توجه به کاربرد و محتوایی که دارند، ممکن است برای انتشار نیاز به دریافت مجوز داشته باشند. همچنین در مواردی که صحت محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی منابع قابل استنادی نیستند و ممکن است نیازمند دریافت مجوز از مراجع خاصی باشند. در این‌ صورت توسعه‌دهنده موظف است نسبت به دریافت مجوز اقدام نماید.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برنامه‌هایی که محتوای آن‌ها حساسیت‌زا بوده و یا کاربردشان مرتبط با اطلاعات حساسی از کاربر است نیازمند دریافت مجوز از «مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» هستند.
- برنامه‌های پخش‌کنندهٔ زندهٔ شبکه‌های تلویزیونیِ سازمان صدا و سیما برای انتشار نیازمند ارائهٔ مجوز فعالیت از این سازمان هستند.
- در صورتی که بازی‌های ترسناک نیاز به رده‌بندی سنی داشته باشند، توسعه‌دهنده موظف است نسبت به دریافت رده‌بندی سنی از «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» اقدام نماید.

قابلیت و کیفیت برنامه

جامعیت، کمیت و کیفیت محتوای یک برنامه‌ لازم است با یافته‌های کاربر که می‌تواند به راحتی با جستجو در اینترنت بیابد، تفاوت آشکاری داشته باشد. برنامه‌هایی که شامل محتوای پراکنده و نامربوط به یکدیگر هستند و جامعیت کافی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند.

علاوه بر محتوای برنامه‌ها، امکانات، رابط کاربری، کاربردپذیری و کاربردوستانه بودن آن‌ها نیز اهمیت دارد. برنامه با هر ابزاری که توسعه یافته باشد لازم است از کیفیت و رابط‌کاربری قابل قبولی برای انتشار برخوردار باشد. برنامه‎های نامناسب و ناکارآمد که کار مفیدی انجام نمی‌دهند یا سرگرمی ماندگاری ارائه نمی‎کنند نیز در بازار قابل انتشار نیستند.

برای مثال:

- برنامه‌هایی که کاربردی مشابه با برنامه‌های قبلیِ توسعه‌دهنده یا سایر برنامه‌های موجود در بازار داشته یا تکراری باشند، ممکن است در بازار قابل انتشار نباشند. همچنین اگر تعداد زیادی برنامه با قالبی یکسان و تغییر محتوا ارسال شود، این برنامه‌ها پذیرفته نمی‌شوند.
- برنامه‌هایی که عمدهٔ هدف و ماهیت‌شان بازاریابی و تبلیغات است، قابل انتشار نیستند.
- برنامه‌هایی که کارکرد اصلی‌شان برگزاری قرعه‌کشی، بخت‌آزمایی یا لاتاری است، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامه‎هایی که تنها نمایش‌دهندهٔ یک وب‌سایت، چند صفحهٔ وبی یا مجموعه‌ای از لینک یا محتوای ناقص هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامه‎هایی که اجرا نمی‎شوند یا کارایی اصلی‌شان همراه با خطاست و به عبارتی باگ (Bug) دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامه‌ها باید کارهایی را که به صورت محلی (Native) قابل انجام است، درون خود دستگاه انجام دهند و اینگونه کارها را بدون دلیل موجه، آنلاین، اینترنتی یا وبی (یا درون WebView) انجام ندهند.

مالکیت فکری و رفتار گمراه کننده

کپی‌برداری از آثار دیگران یا تلاش برای فریب کاربران، نه تنها موجب ضرر کردن سایر توسعه‌دهندگان است، بلکه موجب زیان کاربران نیز می‌شود. به روش‌های گمراه کننده و کپی از آثار دیگران برای موفقیت برنامه نباید اتکا کرد.  

کپی‌رایت

همواره به قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حقوق مالکیت فکری اعم از حقوق مالکیت صنعتی مانند حق اختراع و علائم تجاری و حقوق مالکیت ادبی آثار دیگران از جمله «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را نقض نمی‌کنید. این حقوق مربوط به حق پدید آورنده آثار ادبی، هنری و علمی در نامیده شدن اثر به نام او و نیز حق انحصاری وی در تکثیر، تولید، عرضه، اجرا و بهره‌برداری از اثر خود است.

- محتوایی که در سایت‌ها یا هر رسانهٔ دیگری منتشر می‌شود، حتی اگر به رایگان منتشر شود، به‌ تنهایی به معنی آزاد بودن انتشار آن از طریق برنامه‌ها یا قرار داشتن در مالکیت عمومی نیست.

- ذکر منابع استفاده شده در برنامه‌ها اجباری‌ست. منابع برنامه‌ها باید به صورت کامل ذکر شوند، مثلاً سایت‌ها باید با آدرس اینترنتی و کتاب‌ها با نام نویسنده و در صورت نیاز مترجم ذکر شوند.

در نظر داشته باشید حتی در صورتی که «غیررسمی» بودن برنامه و آدرس منبع آن را ذکر کنید، همچنان ممکن است کپی‌رایت اثر نقض شده باشد. اگر دربارهٔ کپی‌رایت یک اثر شک دارید می‌توانید از مشاور حقوقی کمک بگیرید یا با صاحب اثر مکاتبه و از ایشان تأییدیه کسب کنید.

- اگر حق تکثیر و نشر محتوایی رعایت نشده باشد، کسب رضایت برای استفاده از آن به عهدهٔ توسعه‌دهنده است. برای مثال کسب اجازه از سایت‌ها برای استفاده از مطالب آن‌ها، اجازهٔ ناشر یا نویسنده برای انتشار کتاب مشخصی در برنامه، کسب اجازه از پدیدآورندهٔ فونت‌های ایرانی یا رعایت شرایط استفاده از آن‌ها و ... ضرورت دارد. مثلاً برای استفاده از فونت‌های «ایران» کد ۵ رقمی لایسنس آن را درج نمایید و جزئیات استفاده از آنها را در سایت fontiran.com مطالعه کنید.

- اگر از سورس‌ها یا کتابخانه‌های متن‌باز استفاده می‌کنید مطمئن شوید که لایسنس آنها را مطالعه و شرایط استفاده از آنها را کاملاً رعایت کرده‌اید.

- برنامه‎ها نباید امکان اشتراک‎گذاریِ فایل‎های مختلف مانند فایل نصبی برنامه‌ها را بدون توجه به حقوق صاحبان اصلی محتوای فایل‌ها فراهم کنند.

برای جلوگیری از نقض کپی‌رایت لطفاً به نکات زیر توجه کنید:

 

- احترام به قوانین حقوق مالکیت ادبی و هنری: از محتوای سایت‌ها و منابعی که محفوظ بودن حقوق خود را صراحتاً ذکر کرده‌اند خودداری کنید و از آیکون‌ها و عناصر گرافیکی مخصوص سایر برنامه‌ها استفاده نکنید.

 

- به محتوای برنامهٔ خود مسلط باشید: پیش از انتشار برنامه محتوای آن را مرور کرده، از عدم نقض قوانین کپی‌رایت اطمینان حاصل کنید. به طور کلی نام‌های تجاری، موسیقی، تصاویر و موارد مشابه مشمول قوانین کپی‌رایت می‌شوند.

 

- خلق کنید: اگر دربارهٔ محفوظ بودن حق تکثیر یک اثر شک دارید، بهترین راه ایجاد اثری دیگر از نو است، مانند تصاویر یا فایل‌های صوتی ایجاد شده توسط خود شما. وقتی محتوا توسط شما ایجاد شده باشد نقض قانون کپی‌رایت بسیار بعید است.

 

- دریافت تأییدیه و اجازه: در صورتی که تمایل به استفاده از آثار دیگران دارید لازم است از صاحب اثر تأییدیه دریافت نمایید و اسناد مربوطه را جهت بررسی برای ما ارسال کنید.

در تصویر زیر برنامه‌ای مشاهده‌ می‌شود که در محتوای برنامه از آثار هنرمندان استفاده شده است.

جعل هویت

جعل هویت زمانی اتفاق می‌افتد که یک برنامه بدون وجود ارتباط واقعی سعی کند خود را مانند برنامه‌، سازمان یا شخصی دیگر به تصویر بکشد. این امر ممکن است به صورت ناخواسته و در حالتی که محتوای برنامه تصور وجود یک قرارداد رسمی بین طرفین را ایجاد می‌کند نیز اتفاق بیفتد.

 

در صورتی که از نام تجاری، آیکون یا نام برنامهٔ دیگری برای معرفی برنامهٔ خود استفاده و برای کاربر این حس را ایجاد کنید که برنامه توسط همان نهاد توسعه داده شده و دارای کیفیت و محتوایی مشابه برنامه‌های دیگر آن نهاد است، این مورد جعل هویت از یک توسعه‌دهنده و برنامهٔ او بوده و طبق قوانین کافه‌بازار تخلف محسوب می‌شود.

در صورت نبود قرارداد رسمی یا تأییدیه، وانمود نکنید که نهاد یا سازمانی برنامهٔ شما را تأیید کرده است یا برنامه به گروه و یا نهاد دیگری ارتباط دارد، مهم نیست که شما چه نوع برنامه‌ای ارائه می‌دهید و یا چه انگیزه‌ای از این کار دارید.

 

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند: 
 

- برنامه‌هایی که در محتوای خود به هر شکلی از نام یا علامت تجاری سازمان‌ها، باشگاه‌ها، شرکت‌ها، سایت‌ها و… استفاده می‌کنند، نیاز به کسب اجازه از آن‌ها دارند.

- تظاهر نکنید که شخص دیگری هستید. اگر شما نمایندهٔ رسمی یک شرکت، سازمان یا شخص ثالث نیستید، تظاهر نکنید که محتوای برنامهٔ شما توسط ایشان ایجاد شده است.

- در صورتی که استفاده از نام یا علائم تجاری دیگران در حد متعارف و با رعایت شرایط استفاده و رفتار منصفانه باشد، لازم است «غیررسمی» بودن برنامه و عدم تعلق آن به صاحب نام یا علامت تجاری صراحتاً ذکر شود.

- فروش یا عرضهٔ برنامه‌های خارجی، ایرانی و هرگونه نسخهٔ ترجمه شده‌ یا دستکاری شدهٔ برنامه‌ها به سود یا به نام توسعه‌دهندهٔ دیگری ممکن نیست.

- از سایت‌ها و برنامه‌های متخلف حمایت نکنید. کاربر را به سایت‌هایی که قوانین بازار را نقض یا خود را به عنوان برنامه یا سازمان دیگری معرفی می‌کنند، منتقل نکنید.

- از نام و نشان سایر برنامه‌ها استفاده نکنید. از نام شخص، سازمان و یا محصول دیگران در نام و توضیحات برنامه‌ٔ خود (بدون کسب اجازه از ایشان) استفاده نکنید.

استفاده از نام‌ سایر برنامه‌ها

در صورتی که نام یک برنامه شناخته شده یا ثبت شده باشد، شما مجاز به استفاده از این نام (بدون کسب اجازه از صاحب آن) در عنوان برنامه‌ٔ خود نیستید زیرا این مورد ممکن است برای کاربر گمراه‌کننده باشد. برای مثال:

 شیوهٔ صحیح نامگذاری:

- درصورتی که نسخه‌ای متفاوت از یک برنامهٔ متن‌باز را منتشر می‌کنید لازم است غیررسمی بودن آن را در عنوان برنامه ذکر کنید.

- اگر برنامه‌ای که توسعه‌ داده‌اید کاربردی مشابه سایر برنامه‌های موجود دارد، لازم است از نام جدید استفاده کنید.

 

تأیید هویت و رسمیت: هنرمندان، شرکت‌ها، سازمان‌ها، ادارات دولتی، بانک‌ها، سایت‌ها و بلاگ‌ها، رویدادها، همایش‌ها، مناسبت‌ها و دیگر موارد پیش از انتشار برنامه‌هایشان در کافه‌بازار، نیازمند احراز هویت هستند.

- احراز هویت اشخاص را می‌توان با مکاتبه از طریق ایمیل‌های رسمی دامنهٔ وب‌سایتِ درخواست‌دهنده، ارائهٔ نامه‌ همراه با امضا و مهر رسمی و مدارک دیگری که از ایشان درخواست می‌شود، انجام داد.

رفتار گمراه‌کننده

لازم است برنامه‌ها آنچه را توسعه‎دهنده توضیح داده اجرا کنند و شامل ویژگی‎های مخفی، مستند نشده و متناقض با توضیحات برنامه نباشند.

برنامه‌ها نباید دارای اطلاعاتی غلط و گمراه‌کننده در محتوا، عنوان، دسته‌بندی، آیکون، توضیحات، ویدئوشات و یا اسکرین‌شات باشند.

نام‎ و آیکون برنامه‌ها در بازار، باید با نام و آیکونی که پس از نصب برنامه روی دستگاه نمایش داده می‎شود مشابه باشند تا موجب سردرگمی نشوند. 

 

اگر برنامه به هر شکلی رقابتی ایجاد می‌کند که کاربران امکان مشارکت در آن را دارند، باید قوانین مشخص و شفافی برای مشارکت، امتیازدهی، قرعه‌کشی و دیگر موارد مربوط به رقابت داشته باشد و از تقلب یا تحریف امتیازات بپرهیزد.

 

امنیت و حریم شخصی

ما و شما متعهد به حفظ حریم شخصی کاربر و ارائهٔ محیطی امن برای او هستیم. برنامه‌های مخرب که از اطلاعات شخصی یا دستگاه کاربر سوء استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان در بازار منتشر نخواهند شد.

امنیت

بازار قصد دارد مطمئن شود که امنیت کاربران همیشه اولویت دارد و حفظ می‌شود؛ به هر دلیل اگر کارکرد برنامه پیچیده یا دسترسی‌های برنامه نالازم باشند، یا با اطلاعات حساسی از کاربر در ارتباط باشند، ممکن است برنامه پذیرفته نشود.

  • فروشگاه‌های اینترنتی که قصد انتشار برنامهٔ مرتبط با فروشگاه خود را در بازار دارند، نیازمند دریافت «نماد اعتماد الکترونیکی» از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند.
  • پرداخت اینترنتی برای برنامه‌هایی که به این امکان نیاز دارند، لازم است از طریق درگاه‌های امن مورد تأیید بانک مرکزی انجام شود و در مرورگر نمایش داده شود.
  • برنامه‌ها نباید در محتوای خود به سایر فروشگاه‌ها و سایت‌های توزیع برنامه یا بازی اشاره کنند یا امکان دسترسی به برنامه‌ها را از منبعی به غیر از بازار فراهم کنند.

  • برنامه‌هایی که از کافه‌بازار دانلود می‌شوند تنها باید از طریق بازار به‌روزرسانی شوند. جایگزینی، تغییر و به‌روزرسانی برنامه از هیچ روش دیگری قابل قبول نیست.

  • در صورتی که برنامهٔ شما اطلاعات حساس کاربر را ذخیره می‌کند، از امنیت ذخیره‌سازی اطمینان حاصل کنید.

  • استفاده از Intent: کارهای حساسی که باید در برنامه ایمن و شفاف باشند یا برای کاربر هزینه‌بر هستند مانند ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی، باید تا جای ممکن با استفاده از Intent انجام شوند.

برنامه‌های اندرویدی می‌توانند خیلی کارها را با استفاده از Intent انجام دهند که در این صورت، نیازی به دسترسی‌های مربوط به انجام آن کار نیست. وقتی از Intent استفاده می‌کنید، کاری که قرار است انجام شود برای کاربر مشخص و نیازمند تأیید وی است. مثلاً وقتی پیامکی را با Intent ارسال کنید، دیگر برنامه‌ٔ شما به دسترسی «ارسال پیامک» نیاز ندارد و ضمناً متن پیامک ارسالی و گیرنده، به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند آن را رد یا ارسال نماید.

حریم شخصی

- لازم است توسعه‌دهنده از حریم شخصی و حقوق قانونی کاربران محافظت کند. کاربر باید از نحوهٔ دسترسی برنامه به اطلاعات شخصی خود آگاه باشد و به طور کامل در جریان عملیاتی که برنامه روی این اطلاعات انجام می‌دهد قرار بگیرد. برنامه‌ها نباید از اطلاعات کاربران استفاده‌های مشکوک، نامشخص و ناگفته کنند.

- برنامه‎هایی که قادر به گرفتن تماس یا فرستادن پیامک یا ارسال تصاویر به صورت ناشناس هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.

- استفاده از برنامه نباید برای کاربر هزینهٔ پنهان ایجاد کند برای مثال بدون اجازهٔ کاربر، برنامه پیامک ارسال کند یا تماس تلفنی برقرار نماید. لازم است تمامی مراحل به طور شفاف به کاربر اطلاع داده شود.

- برنامه‌هایی که براساس تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه، حساس و شخصی دیگران را دریافت یا منتشر می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

- برنامه‌هایی که به هر شکلی امکان رمزنگاری اطلاعات و ارسال آن به شخص دیگری را فراهم می‌کنند، در بازار قابل انتشار نیستند.

- برنامه‌هایی که امکان جعل پیام‌‌ و تماس‌ها را فراهم می‌سازند، در بازار قابل انتشار نیستند.

- توجه داشته باشید که اطلاعات دریافت شده از کاربر تنها به همان منظور دریافت شوند که به او توضیح داده‌اید.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

-
برای کاربر به صورت کاملاً شفاف توضیح دهید که برنامهٔ شما چه اطلاعاتی از او دریافت یا ثبت می‌نماید و از آن‌ها چه استفاده‌ای می‌کند.
- داده‎های مکانی تنها زمانی می‎تواند استفاده شود که مستقیماً مرتبط با ویژگی‎ها و خدمات فراهم شده در برنامه برای کاربر باشد.
- توضیحات خود را در محلی قرار دهید که کاربر حتماً آن را ببیند.
- می‌توانید توضیحات خود را به صورت یک توافق‌نامه، در اولین اجرای برنامه به کاربر نمایش دهید.

برنامه‌های نظارت و ردیابی

کاربر بازار باید نسبت به برنامه‌ای که نصب می‌کند شناخت کامل داشته باشد، مخصوصاً در حالتی که این برنامه اطلاعات شخصی او را جمع‌آوری می‌کند.

- به طور کلی برنامه‌های جاسوسی و بدافزارها در بازار قابل انتشار نیستند. معرفی یک برنامه به عنوان برنامهٔ «جاسوسی و یا نظارت و ردیابی مخفی» خلاف قوانین است.
- برنامه‌هایی که رفتار کاربر در دستگاه را ردیابی می‌کنند یا به اطلاعات حساسی از کاربر دسترسی دارند نباید از ابتدا و بدون اجازه کاربر مخفی شوند یا در قالب یک برنامهٔ دیگر در لیست برنامه‌های وی قرار گیرند و یا به هر نحوی کاربرد خود را از کاربر مخفی کنند.

درآمدزایی و تبلیغات

بازار از روش‌های مختلف درآمدزایی برنامه‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند. به منظور کسب درآمد بلندمدت و همچنین ایجاد تجربه مطلوب برای کاربران، قوانین مربوط به این موضوعات را رعایت کنید.

برنامه‌های فروشی

- بازار برای برنامه‌ها قیمت‌گذاری نمی‌کند و در این رابطه نظری نمی‌دهد. اگر می‌خواهید برای برنامهٔ خود قیمت مناسبی انتخاب کنید، می‌توانید با بررسی قیمت برنامه‌های دیگر و نظرات و امتیازهای کاربران تصمیم بگیرید.

- اگر در زمان انتشار برنامه، قیمت پیشنهادی صفر باشد در آینده امکان تغییر قیمت یا فروش آن وجود نخواهد داشت. اگر فکر می‌کنید برنامه‌ای که رایگان منتشر کرده‌اید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از به‌روزرسانی کسب کرده، لازم است آن را به عنوان برنامه‌ای جدید با قیمت مورد نظر ثبت کنید.

- برنامه‌هایی که امکان کمک و حمایت از مؤسسه‌های معتبر و شناخته‌ شدهٔ خیریه را دارند باید رایگان باشند و پرداخت در مرورگر انجام شود. لازم است تأییدیه مؤسسه خیریه نیز در این خصوص ارسال شود.

پرداخت درون‌برنامه‌ای

فعال‌سازی امکانات و ابزارهای موجود در برنامه، دسترسی کامل به محتوا، دریافت اعتبار و دیگر موارد تنها باید از کانال پرداخت بازار انجام شود و هیچ کانال جایگزین یا موازی دیگری پذیرفته نیست. 

  • فروش محتوا، کارکرد، اعتبار یا خدماتی که درون برنامه استفاده یا مصرف می‌شوند باید از طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای بازار انجام شود.

  • فروش کالای فیزیکی یا خدماتی که خارج از برنامه ارائه می‌شوند نباید از طریق کانال‌های پرداخت بازار انجام شود.

  • برنامه‌هایی که امکان استفاده از خدمات یا محتوا را به صورت اشتراک دوره‌ای فراهم می‌کنند، باید این کار را از طریق سرویس اشتراک بازار انجام دهند و تا زمان اتمام دورهٔ اشتراک کاربر، موظف به ارائهٔ خدمات مورد تعهد به وی هستند.

تبلیغات

محتوای تبلیغات

تبلیغاتی که در برنامه‌ٔ شما نمایش داده می‌شود جزئی از برنامه است؛ در نتیجه وجود هر گونه محتوای نامناسب در آن بر عهده توسعه‌دهنده آن برنامه است. تبلیغات برنامهٔ شما نباید قوانین مربوط به «محتوا» (مانند تبلیغ فعالیت مجرمانه، خشونت، محتوای جنسی و ...) یا قوانین مربوط به «حریم شخصی» را نقض کند.

تبلیغات آزاردهنده

اجبار یا فریب کاربر برای کلیک بر روی تبلیغات، مشاهدهٔ آن‌ها یا نمایش تبلیغات به شکلی که موجب آزار کاربر شود یا در کارکرد برنامه تداخل ایجاد کند، قابل قبول نیست.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

- تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید: تمامی تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید، به گونه‌ای که آزاردهنده نباشد یا کاربر را مجبور به انتخاب آن نکند.
- بدون اطلاع و رضایت کاربر، بیرون از برنامه تغییری ایجاد نکنید: تبلیغات برنامه به هیچ عنوان نباید بدون اطلاع و رضایت کامل کاربر تغییری خارج از برنامه ایجاد کنند.
- استفاده از قسمت اعلان‌ها (Notification) جهت تبلیغات خلاف قوانین است: برنامه‌ها نباید از اعلان‌ها (Notification) برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلان‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با کارکرد برنامه مانند به‌روز‌رسانی‌ و امکانات جدید آن استفاده شود. استفاده از اعلان‌های چسبان (Ongoing) نیز جز در مواقعی که برنامه برای عملکرد صحیح به آن نیاز داشته باشد خلاف قوانین است.
- ایجاد میانبر، بوکمارک یا آیکون تبلیغاتی خلاف قوانین است: برنامهٔ شما و تبلیغات آن نباید به صفحهٔ خانگی اندروید میانبری اضافه، در مرورگر دستگاه صفحه‌ای ذخیره یا آیکونی با هدف تبلیغات ایجاد کند.

تبلیغات گمراه‌کننده

تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده و فریبنده باشد و باید کاملاً مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهندهٔ تبلیغ است.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

- عدم استفاده از رابط کاربری جعلی: تبلیغات نباید به شکل رابط کاربری یک برنامه ظاهر شوند.
- عدم شبیه‌سازی پیغام‌های سیستمی: نمایش تبلیغات به شکل پیغام‌ها و هشدارهای سیستمی اندروید یا بازار، خلاف قوانین است.
- عدم شبیه‌سازی پیغام‌های به‌روزرسانی: جعل پیغام‌های به‌روز‌رسانی بازار یا اندروید خلاف قوانین است.

جایگاه برنامه‌ها در بازار

جایگاه و نحوهٔ نمایش برنامهٔ شما، تأثیر گذاری چشمگیری در رضایت کاربران از بازار دارد. از ارسال تبلیغات ​بی‌کیفیت و هرگونه تلاش برای ارتقای غیرمجاز جایگاه‌ برنامه​ٔ خود​ در لیست‌های بازار​​ اجتناب کنید.

سفارش تبلیغات نامناسب

ایجاد مشوق برای نصب برنامه‌های دیگر خلاف قوانین است. جهت جلوگیری از تغییر غیرمجاز جایگاه برنامه در لیست‌های بازار، ترغیب کاربر به نصب سایر برنامه‌ها و ایجاد مشوق برای او (مانند اهدای سکه و ...) خلاف قوانین است.

درصورتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای ارتقای جایگاه برنامهٔ خود از روش‌هایی استفاده کنید که برای کاربران و توسعه‌دهندگان زیان‌آور باشد، بازار از انتشار برنامهٔ شما جلوگیری خواهد کرد. مسئولیت اطمینان از اینکه هر شبکهٔ تبلیغاتی یا مجموعهٔ وابسته به برنامهٔ شما، این قوانین را رعایت کرده و از روش‌‌های غیرمجاز ارتقای برنامه استفاده نمی‌کند، بر عهدهٔ شماست. 

به عنوان مثال موارد زیر مصادیق سفارش نامناسب تبلیغات برنامه هستند:

- استفاده از تبلیغات گمراه کننده یا آزاردهنده در وبسایت‌ها، برنامه‌ها و … مانند سفارش تبلیغ برنامه در اعلان‌های سیستمی (Notification) سایر برنامه‌ها.
- استفاده از روش‌های غیر مجاز و گمراه‌کننده برای تبلیغات و افزایش تعداد نصب‌های برنامه که در نتیجهٔ آن کاربر آگاهانه به صفحهٔ برنامه در بازار ارجاع داده نمی‌شود یا دانلود برنامه بدون درخواست و اطلاع دقیق کاربر صورت می‌گیرد.

توضیحات برنامه

اطمینان حاصل کنید که در برنامه و توضیحات آن محتوای نامطلوب، گمراه‌کننده، تکراری یا نامربوط وجود ندارد. جهت بهبود تجربه‌ٔ کاربری، ارائهٔ چنین مواردی از دید بازار تخلف محسوب می‌شود و وجود آن‌ها نتیجه‌ای جز دریافت نظرات منفی از طرف کاربران و همچنین افزایش احتمال حذف شدن برنامه ندارد.

هنگامی که برنامهٔ خود را در بازار منتشر می‌کنید لازم است توجه ویژه‌ای به نام، توضیحات و دیگر اطلاعات توضیحی آن داشته‌ باشید. اطلاعات توضیحی یک برنامه، معرف آن، در بردارندهٔ ویژگی‌های خاص برنامه و همچنین راهنمای کاربر برای شناخت و دریافت آن برنامه است. در نتیجه این قسمت اهمیت بسیاری دارد. یک نام جالب و به یاد ماندنی و همچنین یک توضیح متقاعدکننده، برای جذب مخاطب لازم و ضروری است اما توجه داشته باشید که این اطلاعات توضیحی مانند محتوای برنامه‌ٔ شما باید مطابق با قوانین بازار ایجاد شوند.

به طور کلی با استفاده از شیوه‌های زیر می‌توانید از تخلف‌های مربوط به کلیدواژه اجتناب کنید:

- برنامهٔ خود را دقیق معرفی کنید: اطلاعات توضیحی برنامه را به گونه‌ای انتخاب کنید که دقیقاً گویای عملکرد و تجربهٔ کاربری آن باشد.
- از کلیدواژه‌های تکراری استفاده نکنید: استفادهٔ بیش از اندازه از کلیدواژه‌ها یا استفاده از کلیدواژه‌های تکراری خلاف قوانین است.
- از جملات و کلمات نامربوط استفاده نکنید: برنامهٔ شما نباید با توضیحات نامربوط به کاربرد اصلی آن (جهت فریب کاربر و در نتیجه ارتقای غیرمجاز جایگاه برنامه) بارگذاری شود. اشاره به کلماتی مانند تخفیف، فروش ویژه، جایزه و … در اطلاعات توضیحی برنامه پذیرفته نیست.
- توضیحات برنامه را مختصر و مفید ارائه کنید: توضیحات برنامه را سر راست انتخاب کنید. توضیحات کوتاه‌تر موجب بهبود تجربهٔ کاربری مخاطبی می‌شود که صاحب دستگاه اندرویدی با صفحه نمایش کوچک است. توضیحات طولانی یا تکراری ممکن است تخلف محسوب شود.
- نقاط ضعف احتمالی برنامه را تشریح کنید: مشکلات، ناسازگاری با دستگاه‌ها یا نسخه‌های سیستم‌ عامل اندروید و شرایط خاصِ استفاده از برنامه را در توضیحات آن ذکر کنید. اگر توسعه‌دهنده‌ در این شرایط برای کسب اطمینان کاربران از کارکرد برنامه، نسخهٔ آزمایشی ارائه کرده‌ است، باید در توضیحات برنامه از کاربران صریحاً بخواهند که نسخهٔ آزمایشی را امتحان کنند.

کلیدواژه‌های تکراری

استفادهٔ بیش از اندازه از کلیدواژه‌های متفاوت یا تکراری خلاف قوانین است.

برای مثال:

کلیدواژه‌های نامربوط

نام و توضیحات برنامه نباید شامل عبارت‌های نامربوط باشد. 

مثال: 

- اگر برنامهٔ شما به بازی Angry Birds هیچ ارتباطی ندارد، نباید در توضیحات برنامه از آن نام ببرید.
- جهت جلوگیری از ایجاد جذابیت‌های کاذب برای ترغیب کاربر به نصب برنامه، اشاره به «تخفیف»، در نظر گرفتن «جایزه» و یا استفاده از عبارت‌هایی مانند «فروش ویژه» و «حراج» در عنوان، آیکون، توضیحات و اسکرین‌شات یا استفاده از کلمات کلیدی که به کاربرد برنامه مربوط نیست اما کاربران آن‌ها را بسیار جستجو می‌کنند، خلاف قوانین است.
 
 

لطفاً نظر کاربران را به توضیحات برنامه‌ اضافه نکنید. کاربر می‌تواند از بخش نظرات بازار جهت مشاهدهٔ نظر دیگران استفاده کند.

جزئیات بیش از حد

در توضیحات برنامه‌ از ارائهٔ جزئیات بیش از حد و همچنین اشاره به سایر برنامه‌ها و محصولات خود اجتناب کنید.

مثال: شما نباید تمامی زیرشاخه‌ها و عناوین برنامه‌ را شرح یا لیست سایر برنامه‌های خود را به توضیحات اضافه کنید. اما در صورتی که برنامه دارای نسخهٔ آزمایشی یا دمو باشد، می‌توانید لینک آن را در قسمت توضیحات ذکر کنید.
نمونه مناسب:

نظر و امتیاز جعلی

نظرات و امتیاز‌های برنامه معیاری برای سنجش کیفیت آن هستند و تصمیم کاربر برای دریافت برنامه به صحت آن‌ها وابسته است. به عنوان یک توسعه‌دهنده، نباید به نظرات برنامهٔ خود یا برنامه‌های دیگر توسعه‌دهندگان (با نوشتن نظرات جعلی، دادن امتیاز‌های غیرواقعی یا قرار دادن محتوای ناخواسته) نفوذ کنید.

جهت اطلاع‌ از مشکلات کاربران با برنامه، لازم است به طور منظم نظرات و امتیازهای برنامهٔ خود را بررسی کنید، در پاسخ‌های خود به نظرات بر روی مشکل اصلی برنامه تمرکز، و از درخواست امتیاز بیشتر از کاربر خودداری کنید.

امتیازها و نظرات جعلی

جهت اطمینان از حفظ کیفیت نظرات و امتیاز‌ها، بازار بر شیوهٔ عملکرد و نحوهٔ درخواست آن‌ها حساسیت دارد. توجه داشته باشید که هرگونه دستکاری نظرات برای تغییر جایگاه برنامه در بازار تخلف محسوب می‌شود.

درخواست نظر از کاربر

از ارائه‌ٔ هرگونه مشوق برای دریافت نظر خودداری کنید. ترغیب کاربر به ثبت نظر در مقابل جایزه و مشوق‌های دیگر یا ایجاد امکان ارتقای برنامه با نظر، یا اجبار کاربر به ثبت نظر، خلاف قوانین است. درخواست‌های پی‌درپی از کاربر برای ثبت نظر نیز خلاف قوانین است.

درخواست نظر از کاربر درصورتی که او را ترغیب به ارائه نظر مثبت نکرده باشید، مجاز است.

برای مثال: «اگر از این بازی خوشتون اومده، در بازار برای ما نظر خودتون رو ثبت کنید»
از طرفی استفاده از جملاتی مانند: «با ثبت نظر ۵۰۰ سکه دریافت کنید» یا «با ثبت نظر ۵ ستاره ۵۰۰ سکه دریافت کنید» خلاف قوانین است و درصورت مشاهدهٔ چنین مواردی با توسعه‌دهنده برخورد خواهد شد.