هر برنامه با نامش در ذهن کاربران می‌ماند، هویت پیدا می‌کند و در موتورهای آنلاین جست‌وجو می‌شود. انتخاب نام مناسب بهترین راه برای معرفی، برند شدن و جا انداختن محصول خود نزد کاربران است.  راهی را که باید برای معرفی و جاانداختن برنامه خود نزد کاربران طی کنید، کوتاه‌تر خواهد کرد. قبل از انتخاب نام برای برنامۀ خود بهتر است به ویژگی‌های یک نام مناسب توجه کنید.

رعایت این نکات گرچه برای حضور در بازار الزامی نیست اما یکی از پیش‌شرط‌های اصلی بازار برای قراردادن محصول شما در فهرست برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده است.

کوتاه و کم کاراکتر: بلندی نام در بازار می‌تواند تا ۱۰۰ کاراکتر باشد اما نام‌هایی با بیش از ۱۶ کاراکتر در دستگاه‌های مختلف به صورت کامل نمایش داده نمی‌شوند و کاربر برای دیدن نام کامل، باید وارد صفحۀ برنامه شود. بنابراین هرچه نام محصول شما به این محدودیت کاراکتر نزدیک‌تر باشد یعنی اصول حرفه‌ای را بیشتر رعایت کرده‌اید و در ذهن کاربر ماندگارتر خواهید شد.

مثال مناسب مثال نامناسب
مامان‌پز
منوی متنوع محلی، ایرانی و خارجی غذا
باک
آسان‌ترین روش برای خرید و فروش خودرو به صورت آنلاین
شمشیر تاریکی
بازی هیجان‌انگیز، مبارزه‌ای و هوشمند

ظریف در بیان کارایی برنامه: در نام برنامه بهتر است به جای اشارۀ مستقیم به کارکرد آن، از کلماتی استفاده شود که ماهیت و کارایی را به گونه‌ای غیرمستقیم و ظریف در دل خود دارند. نام برنامه جایی مناسب برای ارائۀ توضیحات دربارۀ کارکرد، خصوصیات و مزیت‌های محصول  نیست و باید به شدت از آن اجتناب کرد زیرا با دادن تمام اطلاعات یکجا به مخاطب علاوه بر از بین بردن جذابیت برنامه و کنجکاوی کاربران، نامی طولانی و نازیبا خلق خواهید کرد.

مثال مناسب مثال نامناسب
الفبازی
یادگیری حروف الفبا با تمرینات کامل
عددچین
از صفر تا صد (بازی جالب با اعداد و چگونگی چینش آنها)
آنتن
اقیانوس (اپلیکیشن پخش تلویزیونی برای تمامی شبکه‌های استانی با امکان پخش شناور همراه با آرشیو تصاویر)

خاص و به یاد ماندنی: برای نام‌گذاری برنامۀ خود از کلماتی خیلی کلی و مشهور استفاده نکنید. هرچه نام شما خاص‌تر باشد بیشتر به یاد می‌ماند. نامهای کلی بیشتر کاربران گذری و اتفاقی و نه کاربران پیگیر و علاقه‌مند را به خود جذب می‌‌کنند.

مثال مناسب مثال نامناسب
زامبی‌کش
بازی زامبی
ریحون
سفارش غذا
لیمبو
بازی پسربچه

راحت و آشنا به گوش: از نام‌هایی استفاده کنید که لازم نباشد آن را برای شنونده دوباره و چندباره تکرار کنید. بهره‌گیری از کلمات ثقیل و پیچیده برای خاص‌تر کردن برنامه باعث می‌شود مخاطب با آن احساس بیگانگی کند و نتواند نام محصول شما را به راحتی به خاطر بسپارد.

مثال مناسب مثال نامناسب
چی بپزم؟
خوالیگر (نام بسیار قدیمی برای آشپز)
سین جیم
پرسندگان
همگردی
توریستانه

توجه به برندسازی و پرهیز از به‌کارگیری نام برندهای مشهور: بهتر است به تمام جنبه‌های برندینگ محصول خود به هنگام نامگذاری دقت کنید زیرا نام محصول در برندسازی کارکرد و تأثیر بسیاری دارد. همچنین استفاده نام برندهای مشهور که شائبۀ وابستگی شما را به آن برند ایجاد کند، روشی ناکارآمد برای جلب مخاطب بیشتر است و باعث گمراهی او خواهد شد. لطفاً از به‌کارگیری این ترفند خودداری کنید.

دستورالعمل‌های انتشار برنامه در بازار را مطالعه کنید تا با قوانین کافه‌بازار برای نامگذاری بیشتر آشنا شوید. عدم رعایت این نکات تخلف محسوب می‌شود و انتشار برنامۀ شما در بازار را ناممکن خواهد کرد.