معیارهای انتخاب برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده بازار

 

روزانه میلیون‌ها کاربر به صفحه اول و صفحات دسته‌های بازار سر می‌زنند و کافه‌بازار برنامه‌های باکیفیت را به آنها نمایش می‌دهد. همچنین برنامه‌های باکیفیت به شکل مناسبی در صفحات دسته‌های بازار به کاربران نمایش داده می‌شوند.

این مستند به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بیشتر با معیارهای مورد نظر کافه بازار برای انتخاب برنامه‌های باکیفیت آشنا شوند. در این مستند سه نوع معیار تعریف شده است:

۱- معیارهای ضروری عمومی که به همه اپلیکیشن‌ها مربوط هستند.
۲- معیارهای ضروری تخصصی که ویژه‌ برنامه‌ها یا بازی‌ها هستند.
۳- معیارهای تشویقی که الزامی نیستند، اما به عنوان عاملی مثبت در ارزیابی برنامه‌ها و باز‌ی‌ها لحاظ می‌شوند.

برنامه‌هایی که این معیارها در آنها رعایت شده باشد یا در بروزرسانی‌های خود اشکالات موجود را رفع کنند، برای نمایش در صفحه اول و سایر صفحات بازار انتخاب خواهند شد.

الف) معیارهای ضروری عمومی
رعایت موارد زیر برای برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده بازار الزامی است:

الف-۱) تجربه کاربری: لازم است کاربر بتواند به راحتی و بدون سردرگمی با برنامه کار کند و برای استفاده از ویژگی‌های کلیدی آن ملزم به طی مراحل پیچیده یا ارائه اطلاعات غیرضروری نباشد.

الف-۲) محتوای صفحه برنامه: صفحه برنامه‌ باید کیفیت لازم را داشته باشد. انتخاب مناسب نام، آیکون، تصاویر، ویدئوی باکیفیت و توضیحات حرفه‌ای در صفحه برنامه ضروری است.

از آنجا که کیفیت آیکون، نامگذاری و توضیحات برنامه نقش مهمی در ارزیابی کافه‌بازار و وضعیت بصری و محتوایی صفحات ایفا می‌کند، می‌توانید به صفحات مربوط بروید و راهنمای طراحی آیکون‌ها، نامگذاری و نوشتن توضیحات را مشاهده کنید.

الف-۳) عملکرد: برنامه‌های منتخب نباید در عملکرد اجرایی خود مشکلی داشته باشند.

الف-۴) رابط کاربری: در رابط کاربری برنامه لازم است حداقل‌های طراحی گرافیکی و تعامل آسان کاربر رعایت شود.

الف-۵) پایبندی به قوانین و اصول حرفه‌ای رقابت: برنامه‌هایی که بر خلاف قوانین کافه‌بازار مرتکب تخلف شده باشند، به طرق غیرمنصفانه و متقلبانه برای معرفی‌ در لیست‌های بازار تلاش کرده باشند یا هر نوع اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده به کافه‌بازار یا کاربران اعلام کرده باشند در صفحه اول یا صفحات دسته‌ها معرفی نخواهند شد.

الف-۶) عدم نارضایتی کاربران: برنامه‌هایی توسط کافه‌بازار انتخاب می‌شوند که شکایات یا نظرات منفی قابل توجهی نداشته باشند.

الف-۷) قیمت‌گذاری منصفانه: برنامه‌های فروشی یا محصولات درون‌برنامه‌ای و اشتراکی باید قیمت‌هایی متناسب با ارزش و کیفیت خود داشته باشند. همچنین لازم است پیاده‌سازی پرداخت درون‌برنامه‌ای به گونه‌ای باشد که کاربر بیش از حد محدود نشود و بتواند به صورت رایگان از بخشی از برنامه استفاده کند.

الف-۸) نوآوری: برنامه‌ها و بازی‌هایی که در آنها از یک نمونه رایج و محبوب موجود در بازار الگوبرداری شده باشد و هیچ مزیت رقابتی ویژه‌ای نسبت به نمونه الگو نداشته باشند، توسط کافه‌بازار انتخاب نخواهند شد.

الف-۹) به‌روزرسانی مداوم: به‌روز نگه داشتن برنامه و توجه به طراحی‌ها، آخرین امکانات اندروید، نظرات کاربران و … ضروری است. برنامه‌هایی که مدت بسیار زیادی از تاریخ آخرین به‌روزرسانی آنها گذشته باشد، انتخاب نمی‌شوند.

ب) معیارهای ضروری تخصصی- برنامه‌ها
رعایت موارد زیر برای برنامه‌های برگزیدۀ بازار الزامی است:

ب-۱) خلق ارزش: کافه‌بازار برنامه‌هایی را انتخاب می‌کند که برای کاربران خود ارزش واقعی و پایدار ایجاد کنند.

ب-۲) اصالت: برنامه‌های منتخب کافه‌بازار نباید کپی صرف یا تکرار برنامه‌های مشابه باشند. همچنین برنامه‌هایی که با استفاده از کتاب‌سازها و برنامه‌سازها تولید شده باشند، انتخاب نخواهند شد.

ب-۳) اعتبار محتوا: برنامه‌هایی توسط کافه‌بازار انتخاب می‌شوند که محتوای آنها اعتبار کافی داشته باشد و مرجع معتبری برای محتوای خود معرفی کرده باشند.

ب-۴) کفایت محتوا: برنامه‌هایی توسط کافه‌بازار انتخاب می‌شوند که محتوای کافی برای کاربران خود فراهم کرده باشند.

ج) معیارهای ضروری تخصصی- بازی‌ها
رعایت موارد زیر برای بازی‌های برگزیده بازار الزامی است:

ج-۱) اصالت: بازی‌های منتخب بازار نباید کپی صرف باشند یا از محتوای تکراری برای طراحی آنها استفاده شده باشد. همچنین بازی‌هایی که صرفاً با تغییرات جزئی روی بسته‌ها یا پروژه‌های آماده ساخته شده ‌باشند، انتخاب نخواهند شد.

ج-۲) تجربه بازی: بازی‌ها باید خط سیر و تجربه قابل درکی برای کاربران خود داشته باشند و صرفاً محدود به قابلیت‌هایی مبهم نباشند.

د) معیارهای تشویقی
رعایت موارد زیر برای برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده الزامی نیست، اما عامل مثبتی در ارزیابی کافه‌بازار محسوب می‌شود:

د-۱) عمومیت مخاطبان: اولویت انتخاب با برنامه‌هایی است که تنها مختص کاربران یک شهر یا استان، جنسیت، سن، شغل و … نباشند.

د-۲) بومی بودن: طراحی و تولید برنامه‌ها و بازی‌ها به صورت بومی یک نکته مثبت است. بومی بودن برنامه تنها منحصر به استفاده از زبان فارسی نیست، استفاده از عناصر فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه معیار مهمی برای ارزیابی بومی بودن برنامه است.

د-۳) موضوعیت زمانی: در صورتی که موضوع برنامه متناسب با مناسبت، رویداد یا هرگونه موضوع روز اجتماعی باشد، این نکته به عنوان عاملی مثبت در ارزیابی آن درنظر گرفته می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند پیش از فرارسیدن هر رویداد یا مناسبت‌، برنامۀ خود را به پشتیبانی توسعه‌دهندگان پیشنهاد دهند.

د-۴) استقبال کاربران: در صورتی که برنامه‌ای نصب، فروش یا امتیاز قابل توجهی داشته باشد، این عامل به عنوان یک نکته مثبتی در ارزیابی کافه‌بازار درنظر گرفته می‌شود.

د-۵) انتشار فقط در کافه بازار: دسترسی به محتوای انحصاری، رضایت کاربران را افزایش می‌دهد. بنابراین در صورتی که توسعه‌دهندگان برنامه‌ خود را جز در بازار در مارکت‌ اندرویدی دیگری منتشر نکرده باشند، می‌توانند این نکته را در درخواست خود اعلام کنند. پس از بررسی و تأیید، این مورد نیز به عنوان عاملی مثبت در ارزیابی لحاظ خواهد شد.

د-۶) مدل درآمدی: انتخاب مدل درآمدی (فروشی، پرداخت‌درون‌برنامه‌ای یا اشتراکی) کارآمد به عنوان عامل مثبت در ارزیابی درنظر گرفته می‌شود.

 

توسعه‌دهندگانی که برنامه خود را حائز شرایط این مستند می‌دانند، می‌توانند جزئیات درخواست خود را به پشتیبانی توسعه‌دهندگان بازار اعلام کنند. همکاران ما درخواست‌ شما را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید کیفیت، آن را به گونه مناسبی در صفحات بازار معرفی خواهند کرد.

همچنین کافه‌بازار برای اجرای طرح‌های برنامه رایگان روز، تخفیف‌های درصدی و تخفیف‌های درون‌برنامه‌ای با توسعه‌دهندگان برنامه‌‌های برگزیده مکاتبه می‌کند.