نسخه چاپی
مفاهیم تبلیغات در جستجو
معرفی تبلیغات در جستجو
تبلیغات در جستجو فرصتی فراهم میکند تا برنامه توسعهدهندگان بهعنوان اولین نتیجه در جستجو به کاربران بازار نمایش داده شود. نتیجه این تبلیغات نمایش برنامهها به دامنه گستردهتری از کاربران بازار و افزایش تعداد نصب برنامهها و بازیهاست. تبلیغات بازار بهواسطه جستار یا عبارتی که توسط کاربران جستجو میشود و نام بسته و برنامه توسعهدهندگان، آگهیهای مرتبط را به کاربران نشان میدهد. توسعهدهندگان این امکان را دارند تا در پیشخان تبلیغات در جستجو، «کمپین» تعریف کنند و در کمپینها «کلیدواژه» و «قیمت پیشنهادی برای هر کلیدواژه» را ثبت کنند. اگر کلیدواژه در بازار توسط کاربر جستجو شد، بازار براساس بررسی Match Type هر کلیدواژه (که در ادامه به توضیح سه حالت آن میپردازیم) و مبلغی که توسعهدهنده برای آن کلیدواژه پیشنهاد داده بود، برنامه را آگهی میکند. آگهی برنامه در اولین نتیجه جستجو در پسزمینه آبی یا به همراه تگ آگهی نشان داده میشود. بعد از جستجوی هر جستار، تنها یک تبلیغ نمایش داده میشود. اگر کاربر بازار تبلیغ را ببیند و جذب آن شود، با باز کردن آن وارد صفحه جزییات برنامه میشود. کاربر هم در صفحه اول جستجو بعد از نمایش آگهی میتواند دکمه نصب را بزند، هم پس از باز کردن صفحه جزییات برنامه. تلاش ما این است تا با نمایش هوشمندانه آگهیهای مرتبط، اعتماد کاربران به تبلیغات بازار را حفظ کنیم.
مزایده قیمت دوم
روش مزایده تبلیغات در جستجو، مزایده قیمت دوم (Second-Price Auction) است. در الگوریتم مزایده قیمت دوم، برنده مزایده برای هر نصب مبلغ دومین برنده را پرداخت میکند. برای شرکت در این مزایده به توسعهدهندگان توصیه میشود مبلغ پیشنهادی برای هر نصب در کلیدواژه مورد نظر را واقعبینانه و با توجه به منابع مالی خود انتخاب کنند. توسعهدهندگان طیف بودجه مشخصی برای تبلیغات خود در نظر میگیرند. برای مثال «توسعهدهنده یک» حاضر است با هدف نمایش آگهی برنامه خود در کلیدواژه «اینستاگرام»، برای هر نصب بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان هزینه کند. صرفه اقتصادی توسعهدهنده برای هر نصب در این بازه است و عدد ۱۹۰۰ تومان را برای کلیدواژه «اینستاگرام» ثبت میکند. حال اگر «توسعهدهنده دو» برای شرکت در مزایده کلیدواژه اینستاگرام رقم ۲۰۰۰ تومان را ثبت کند، «توسعهدهنده دو» برنده مزایده است ولی مبلغی نزدیک به عدد دوم، یعنی حدود ۱۹۰۰ تومان که عددی نزدیک به رقم پیشنهادی «توسعهدهنده یک» بود را پرداخت میکند.
عوامل دیگری در برنده شدن مزایده موثرند که آنها را با معیار احتمال تصب اندازهگیری میکنیم. در ورژن قدیمیتر عدد احتمال نصب را براساس Quality Score محاسبه میکردیم ولی در ورژن جدید این عدد با مدل آماری Bayesian اندازهگیری میشود. منظور از عدد احتمال نصب احتمالی است که الگوریتم تبلیغات در جستجو از احتمال نصب برنامه برای هر کلیدواژه محاسبه میکند. معیار دیگر حداقل قیمت نمایش است. به بیان ساده برنامهها فقط در صورتی اجازه نمایش در کلیدواژهها و دریافت Impression را دارند که درآمد محاسبهشده در الگوریتم تبلیغات در جستجو از دریافت Impression بر کلیدواژههای وارد شده از حداقل قیمت نمایش بیشتر باشد. (حداقل قیمت نمایش با حداقل قیمت متفاوت است)
بهمنظور برنده شدن و نتیجه گرفتن از مزایده قیمت دوم تبلیغات در جستجو، لازم است مدام وضعیت کمپینها و کلیدواژهها (در بخش جزییات کمپین، تب کلیدواژهها) را مشاهده و بررسی کنید و با ایجاد تغییرات زیرکانه در کلیدواژهها و مبلغی که برای هر کلیدواژه پیشنهاد دادهاید، کمپینهای بهینهتری طراحی کنید. فرض کنید دو توسعهدهنده رقیب یک و دو در مثال قبل با برنامههای مشابه که کلیدواژه «اینستاگرام» برای هر دو خوب کار میکند، با (MAX CPT*) مبلغ ۷۵۰ تومان مزایده را شروع کنند و هر دو بالاترین قیمت این کلیدواژه و در نتیجه، هر دو برنده مزایده باشند. در این حالت ترافیک بین دو توسعهدهنده تقسیم میشود و نصف آگهیها برنامه توسعهدهنده یک و نصف دیگر برنامه توسعهدهنده دو را نمایش میدهند. حال اگر رقیب سومی (توسعهدهنده ۳) برای چند ثانیه مبلغ ۸۰۰ تومان را ثبت کند، هر دو توسعهدهنده اول بازنده میشوند. (وضعیت در حال نمایش برای هر دو به وضعیت حضور در حراجی تغییر میکند.) در این لحظه توسعهدهنده ۲ که وضعیت کمپین را در جزییات کمپین -> مدیریت کلیدواژهها دنبال میکند متوجه تغییر وضعیت میشود و برای اینکه بتواند دوباره در کلیدواژه اینستاگرام نصب داشته باشد، عدد ۸۵۰ تومان را ثبت میکند و برنده مزایده میشود؛ ولی به جای ۸۵۰، مبلغ ۸۰۰ تومان را به ازای هر نصب بر آگهی کلیدواژه اینستاگرام پرداخت میکند (مبلغ دوم). همانطور که در مثال بالا توضیح دادیم، در مزایده قیمت دوم نیاز است توسعهدهندگان به صورت فعال وضعیت کلیدواژههای کمپین (Status) را بررسی کنند و موفقیت یا شکست هر کلیدواژه، قیمت پیشنهادی کلیدواژهها یا MAX CPT و وضعیت کمپین را آگاهانه بررسی کنند و با توجه به Status هر کمپین، قیمت کلیدواژههای موردنظرشان را کشف کنند.
چرا نباید مزایده قیمت دوم را با عدد بالای غیرواقعی آغاز کنیم؟
یکی از ایرادهای رایج در مزایده قیمت دوم، پیشنهاد قیمت بسیار بالا و غیرواقعبینانه به امید پرداخت رقم دوم و برنده شدن در مزایده است. در مثال بالا اگر توسعهدهنده ۴ وارد مزایده شود و برای کلیدواژه اینستاگرام قیمت ۵۰ هزار تومان را پیشنهاد دهد، در مرحله اول برنده مزایده میشود و قیمت پیشنهادی نفر دوم یعنی ۸۵۰ تومان را پرداخت میکند. اما برای کلیدواژههای پرطرفداری مثل اینستاگرام، سایر رقبا شروع به تلاش برای برنده شدن میکنند و قیمت کلیدواژه را بالاتر میبرند. فرض کنید توسعهدهنده ۳ بعد از اینکه وضعیت کمپین را «حضور در حراجی» میبیند و متوجه میشود در مزایده بازنده شدهاست، مبلغ پیشنهادی را بالاتر میبرد و آن را به ۱۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰,۰۰۰ تومان میرساند. در هر سه مزایده توسعهدهنده ۴ با مبلغ ۵۰,۰۰۰ تومان برنده بودهاست، ولی در هر مرحله مبلغ نفر دوم ( ۱۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰,۰۰۰ تومان) را به جای ۸۵۰ تومان را برای هر نصب بر کلیدواژه اینستاگرام پرداخت کردهاست. پس هنگام شرکت در مزایدهها به رفتار سایر توسعهدهنگان و منابع مالی خود توجه داشته باشید و قیمت کلیدواژه موردنظرتان را هوشمندانه و واقعبینانه تغییر دهید. برای شناخت بیشتر مزایده قیمت دوم صفحه ویکیپدیای Second-Price Auction را مطالعه کنید.
چطور کلیدواژه انتخاب کنم؟
توسعهدهنده از لحظه ورود چه کلیدواژههایی را ثبت کند؟
پیشنهاد ما این است که در قدم اول، کمپین را در منوی جزییات کمپین -> مدیریت کلیدواژهها -> کلیدواژهها با کلیدواژههای دلخواه بسازید و Match Type کلیدواژهها را Broad انتخاب کنید تا تبلیغ برنامه در کلمههای مرتبط هم نمایش داده شود و در نتیجه موفق شوید در قدم اول از کاربران نصب و دیتای کلیدواژهای بگیرید. در این مرحله به این سوال فکر کنید که کاربر ممکن است برای رسیدن به برنامه شما چه کلمههایی را جستجو کند و برنامه شما پاسخ به کدام سوالهای کاربر است. سعی کنید در قدم اول حداقل ۱۰ تا ۱۵ کلیدواژه را انتخاب کنید و به ۴ تا ۵ کلیدواژه بسنده نکنید.
در مرحله بعد، در بخش «مدیریت کلیدواژهها» گزینه «عبارات جستجو شده» را انتخاب کنید و با بررسی دیتای کلیدواژهها، نتیجهگیری کنید که کمپین با چه عبارتهای جستجوشدهای (Search Terms) نصب مفید گرفته است. برای مثال اگر کلیدواژه شما «فوتبال» بودهاست ولی به دلیل Broad Match Type با جستار «برنامه فوتبال زنده» نصب گرفتهاید، از شما هزینه کم شدهاست ولی احتمال دارد کاربر بعد از شناخت برنامه به دلیل تفاوت ماهیت با برنامه موردنظرش، آن را حذف کند. برای بهینهسازی کلیدواژهها میتوانید برای این جستار گزینه «افزودن به کلیدواژههای منفی» را انتخاب کنید. در این صفحه میتوانید نتیجه کمپینها را بررسی کنید و با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد جستارها و کمپینها، کلیدواژههای بهینهتری طراحی کنید. در مراحل بعدی انتخاب کلیدواژه دقت کنید که برای ترکیبهای کمربط، Match Type را Exact قرار ندهید.
انتخاب سه دسته از کلیدواژه پیشنهاد میشود
۱. انتخاب کلمههایی که ۱۰۰درصد به موضوع برنامه شما مرتبطند.
۲. کلیدواژههای شناختهشدهای که به نام رقیبهای شما در اکوسیستم مربوط میشوند.
۳. کلیدواژههای مربوط به محصولات یا ویژگیهای برنامه را انتخاب کنید.
۴. به توسعهدهندگان نوپا پیشنهاد میشود از کلیدواژه های پرطرفداری که به برنامه جدیدشان مرتبط نیستند هم استفاده کنند.
برای انتخاب کلیدواژههای بهینه میتوانید از منوی تبلیغات ابزار پیشنهاد کلیدواژه را انتخاب کنید و بعد از نوشتن کلیدواژه مربوط به برنامه و یا کمپین خود، لیست کلیدواژههای پیشنهادی را دریافت کنید. برای انتخاب کلیدواژه علاوه بر ابزار پیشنهاد کلیدواژه تبلیغات در جستجو میتوانید از Google Search Console و Google ads keyword planner استفاده کنید.
رد کلیدواژه
بعد از ثبت کلیدواژهها کمپین آغاز میشود. اگر کلیدواژههای انتخابشده مورد تایید نباشند، دلیل حذف آنها به ایمیل توسعهدهندگان ارسال میشود. دلایل رد کلیدواژهها در سه دسته جای میگیرند و اگر به یکی از این سه دلیل کلیدواژهای رد شود، تمام کمپینها و کلیدواژههای برنامه حذف میشوند. دلیل اول تقلب در نظرهاست. ربات بازار کامنتها و امتیاز برنامه را صحتسنجی میکند و اگر نظرهای تقلبی و غیرواقعی ثبت شده باشد، برنامه از تبلیغات حذف میشود.
دلیل دوم رد کلیدواژهها، امتیاز برنامه (Application Score) است که براساس امتیازهایی که کاربران برای برنامه ثبت کردهاند محاسبه میشود. بازه امتیاز برنامه بین ۱ تا ۵ است و اگر امتیاز برنامهای از عدد ۳ کمتر باشد، نشاندهنده این است که برنامه حداقل استاندارد لازم برای تبلیغات در جستجو را ندارد.
دلیل سوم به کیفیت برنامه هنگام انتشار اولیه یا آپدیت آن بستگی دارد. تیم بررسی بازار به برنامهها چهار برچسب سفید، خاکستری، سیاه و Unknown اختصاص میدهند. برنامههای سفید از نظر کیفیت سطح مناسبی دارند و تایید میشوند. برنامههای خاکستری کیفیت معمولی دارند و بسته به پارامترهای بازار، احتمال رد یا پذیرش آنها وجود دارد. برچسب سیاه نشان میدهد برنامه از کیفیت لازم برخوردار نیست و برچسب Unknown برای برنامههایی است که مدتهاست آپدیت نشدهاند. هر دو دسته سیاه و Unknown در تبلیغات شرکت داده نمیشوند.
آموزش انواع Match Type
۱. Exact & Close Variants:
در این حالت سیستم به صورت خودکار عبارتهای نزدیک (Close Variants) کلیدواژهای که مینویسید؛ مانند غلطهای املایی، مترادفها، انگلیسی و فارسی عبارت را هم درنظر میگیرد. به عنوان مثال اگر شما کلیدواژه نقشه را انتخاب کرده باشید، عبارتهایی مثل مسیریاب، map، مپ، نقشه، نقشهها و ... هم اضافه میشود.
۲. Broad Match:
در این حالت علاوهبر کلیدواژهای که مینویسید، عبارتهای دیگری که در سیستم سرچ بازار جستجو شدهاند و شباهت بسیار زیادی از نظر رفتار کاربر به عبارت انتخابی شما دارند و به کلیدواژه انتخابی شما مرتبطند، به عنوان Broad Match در نظر گرفته میشود. به عنوان مثال، اگر شما عبارت همراه بانک را انتخاب کرده باشید، عبارتهایی مثل کارتبهکارت، واریز آنلاین، همراه کارت، bank و... نیز درنظر گرفته میشود. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارتهای Broad Match بالاتر باشد و در مزایده برنده شود.)
۳. Phrase Match:
در این حالت، شما کلیدواژه تک کلمهای یا چند کلمهای دلخواه خود را انتخاب میکنید و هر زمان در سیستم سرچ، عبارتی جستجو شود که شامل عبارت انتخابی شما باشد، در حراجی آن عبارت شرکت داده میشوید. به عنوان مثال اگر شما عبارت تاکسی را انتخاب کرده باشید، در حراجی عبارتهایی مثل تاکسی آنلاین، تاکسی خطی، تاکسی راننده، تاکسی مسافر و... نیز شرکت داده میشوید. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارتهای Phrase Match بالاتر باشد و در مزایده برنده شود.)
نتیجه کمپین
وضعیت کلیدواژههای کمپین (Status)
- وضعیت در حال نمایش: در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد، جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما به کاربر نمایش داده شده است.
- وضعیت حضور در حراجی: در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد را جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما در حراجی برنده نشده است.
در هر دو وضعیت، قیمت پیشنهادی توسعهدهنده برای هر کلیدواژه و شرایط برنده بودن یا نبودن آن در مزایده موثر است. پیشنهاد میشود در صورت ادامه وضعیت حضور در حراجی، MAX CPT بالاتری انتخاب کنید.
بالا رفتن قیمتها
تبلیغات در جستجو متریکهایی دارد که اگر نرخ تبدیل (Conversion Rate) یا درصدی از Impression که به Tap on Install تبدیل شدهاند از حدی کمتر باشد، بهتدریج حداقل قیمت را برای کلیدواژهها بالا میبرد و رفتاری نشان میدهد تا توسعهدهندگانی که Conversion Rate پایینی دارند یا بر کمپینها و کلمات جستجو شده خود نظارت دقیقی ندارند، نتوانند به سادگی در مزایدهها شرکت کنند. چون با حضور توسعهدهنگانی که به اصلاح کمپینها نمیپردازند، ممکن است اعتماد کاربران به تبلیغات در جستجو از بین برود.
عدم نمایش آگهی به ۱۰۰ درصد کاربران
اگر قرارداد تبلیغات در جستجو را مطالعه کرده باشید، در تبصره یک ماده شش دلیل عدم نمایش آگهیها به ۱۰۰درصد کاربران را توضیح دادیم. ممکن است قیمت نصب شما بر یک کلیدواژه برنده شده باشد، ولی آگهی برنامه شما به ۱۰۰درصد کاربران نمایش داده نشود. ما در بازار تلاش میکنیم آگهی هر برنامه را براساس متریکها و دیتایی که از کاربران در دست داریم، برای مناسبترین آنها با مرتبطترین برنامهها و علاقمندیها نمایش دهیم. برای مثال اگر برنامه توسعهدهنده با برنامه اینستاگرام مرتبط باشد، اولویت بازار برای نمایش؛ کاربرانیاند که برنامه اینستاگرام یا دیگر شبکههای اجتماعی را بر گوشی خود نصب دارند. کاربران علاقمند به شبکههای اجتماعی اگر این آگهی را ببینند، شانس نصب برنامه بیشتر میشود ولی در مقابل برای کسانیکه بیشتر انواع بازیها را نصب کردهاند، آگهیهای مربوط به بازی نمایش داده میشود تا منابع مالی توسعهدهندگان و ترافیک بازار دقیق و بهینه هزینه شود. دغدغه اصلی بازار در تبلیغات این است که کاربر نسبت به تبلیغات در جستجو و نمایش آگهیها بیتفاوت نشود و اعتمادش را از دست ندهد. هدف دیگر ما برقراری رقابتی عادلانه بین توسعهدهندگان است تا احتمال نمایش برنامههایی که تبلیغات ندارند نیز در اولین نتیجه جستجوی کلیدواژهها وجود داشته باشد.
CPI: Cost Per Install
CPT: Cost Per Tap
تفاوت نصب و نصب کامل در هزینه
عددی که به عنوان تعداد نصب نمایش داده میشود مجموعی از دو عدد حدودا مشابه است. در برنامه اندرویدی بازار تا ورژن ۸.۱۵.۰ فقط این امکان وجود داشت که لمس (Tap) دکمه نصب بهعنوان عدد نصب برنامهها اعلام شود. اما از ورژن ۸.۱۵ به بعد بازار تعداد نصب کامل را اعلام میکند. این تفاوت بستگی به تلفن همراه کاربر و ورژن بازار نصبشده بر آن دارد. برای مثال اگر برنامه بازار نصب شده بر تلفن همراه کاربر قدیمی باشد، بعد از دیدن آگهی و بهمحض لمس دکمه نصب، شمارش انجام میشود و مبلغ یک نصب از حساب تبلیغاتی توسعهدهنده کم میشود. ولی از ورژن ۸.۱۵ به بعد، از لمس نصب هزینهای کم نمیشود؛ بلکه بعد از پایان دانلود برنامه و نمایش پیام «برنامه نصب شد: باشه / اجرا» که به معنای نصب کامل است، هزینه از حساب توسعهدهنده کم میشود.
در حال حاضر بخشی از کاربران بازار از ورژن قدیمی و بخشی دیگر از ورژن ۸.۱۵ به بعد استفاده میکنند. عددی که بازار در ستون Tap on Install نشان میدهد، مجموعی از هر دو نوع نصب و نصب کامل در این دو ورژن است. آماری که ما در بازار بهصورت تجربی از رفتارشناسی نصب برنامه کاربران بهدست آوردیم این است:
۷۰٪ کسانی که دکمه نصب را لمس میکنند، به نمایش پیام نهایی و نصب کامل میرسند.
Best case scenario: همه ورژن جدید و نصب کاملند
Worst case scenario: همه ورژن قدیمی و نصباند
پس در بدترین حالت عدد Tap on Install تا ۷۰٪ نصب کامل را نشان میدهد و در بهترین حالت ۱۰۰٪ درست نشان میدهد و بر این اساس، بازار به عدد Tap on Install از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تعهد دارد.
همگامسازی با ترکر
امکان استفاده از ترکر برای توسعهدهندگانی که از قابلیت تبلیغات بازار استفاده میکنند وجود دارد. توسعهدهندگان میتوانند آماری را که از بازار در مورد کمپینها دریافت میکنند، با کمک ترکر یا سرویس دیگری (خارج از بازار) صحتسنجی کنند.
نحوه شمارش نصب ترکرها با دیتای بازار تفاوتهایی دارد. ممکن است ترکر اولین باری که برنامه باز میشود را به عنوان نصب برنامه در نظر میگیرد اما بازار تکمیل نصب اپ روی دستگاه کاربر را فارغ از اینکه برنامه باز شود یا نشود به عنوان نصب میشمارد.
اگر ترکر اجاست (Adjust) اولین بار نصب از یک کانال را برای یک برنامه ثبت کند، بعد از آن همه اکشنها را در همان کانال اضافه میکند. به تاریخچه فعالیت این برنامه بر یک دیوایس دقت کنید:
در ردیف ۳۱ میبینیم کاربر به صورت ارگانیک (بدون دیدن تبلیغ) برنامه را نصب و چهار ماه بعد آن را حذف کردهاست. این حذف برای کانال، ارگانیک ثبت شدهاست. در ردیفهای ۳۳ و ۳۴ دو بار از تبلیغات در جستجو آگهی برنامه را باز کرده و بار دوم منجر به نصب مجدد شدهاست. با اینکه ترکر اجاست نصب را کمتر از سه دقیقه پس از کلیک بر تبلیغ نشان میدهد، ولی باز هم آن را نصب ارگانیک ثبت کردهاست. این عدد در آمار کمپین بازار نصب از تبلیغات ثبت میشود ولی در ترکر نصب ارگانیک ثبت میشود.
اختلاف دیگر زمانی پیش میآید که ترکر پاک کردن برنامه از دستگاهی را تشخیص نداده باشد و نصب جدید را به عنوان یک نشست (session) عادی ثبت کند.
در ردیف ۴۱۰ کاربر آگهی تبلیغات در جستجو را باز کردهاست و ۹ ثانیه بعد بازار یک نصب ثبت کردهاست ولی یک دقیقه بعد در ردیف ۴۱۲ که کاربر برنامه نصب شده را باز میکند، اجاست یک Session نشان میدهد و نه یک Install. برای آشنایی بیشتر با دلایل عدم تطابق دیتا اینجا را بخوانید.
بازار به همه توسعهدهندگان توصیه میکند از ترکر استفاده کنند و با دنبال کردن آمار کمپینها از ترکر و گزارش آنها، به بهبود عملکرد بازار در مدیریت کمپینها کمک کنند. توسعهدهندگان میتوانند از ترکرهای Metrix، Adtrace، Adjust، Chabok، Avagames، Appmetrica استفاده کنند. برای ثبت ترکر بعد از خرید اشتراک محصول مورد نظر و ساخت کمپین در سرویس ترکر، لینک تولید شده توسط ترکر را هنگام ایجاد کمپین در پیشخان بازار جایگذاری کنید. بازار از دریافت بازخوردهای عددی توسعهدهندگان استقبال میکند.
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۳-۲۵ ۰۸:۵۰
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۰-۰۴-۱۵ ۱۰:۰۷