نسخه چاپی

«تبلیغات در جستجو» ابزار بهینه تبلیغاتی و فراهم‌کننده بستری است تا برنامه توسعه‌دهندگان متناسب با دایره کلمات مرتبط، برای ۴۵ میلیون کاربر فعال بازار نمایش داده شود. در این پست مراحل مربوط به ساخت کمپین تبلیغاتِ «جستجو در بازار» را معرفی می‌کنیم.

۰- در منو تبلیغات بخش «آغاز تبلیغات» را مطالعه کنید و قرارداد تبلیغات در جستجوی بازار را بپذیرید.

۱- بعد از پذیرفتن قرارداد، بخش «مالی» و بعد «افزایش اعتبار» را انتخاب و حساب تبلیغاتی خود را شارژ کنید. حداقل مبلغ شارژ ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن به دلیل ماهیت درگاه شارژ، ۱۰ میلیون تومان است. در این صفحه تمام تراکنش‌های مربوط به تبلیغات را با جزییاتی مانند تاریخ، ساعت، وضعیت (موفق/ناموفق) و کد رهگیری (کد خلاصه‌ای از مشخصات پرداخت) می‌بینید.

در پنل پیشخان و در بخش تبلیغات می‌توانید به کمپین‌های تبلیغات بازار که تبلیغات در جستجو هم شامل آن‌ها می‌شود مطابق تصویر زیر دسترسی پیدا کنید.

بعد از نوشتن نام و نام بسته، وضعیت کمپین را مشخص کنید (فعال/متوقف) و تاریخ آغاز و پایان کمپین را انتخاب کنید. نام را می‌توانید براساس هدفتان از کمپین، زمان اجرای آن یا هر نشانه دیگری بنویسید. اگر قبلا کمپینی را با تعدادی کلیدواژه برگزار کرده‌اید می‌توانید در بخش کپی کردن keyword از کمپین‌های پیشین از آن کلیدواژه‌ها استفاده کنید؛ در غیر این صورت نیازی به تکمیل این بخش نیست. در این مرحله اگر از Tracker استفاده می‌کنید گزینه «از Tracker استفاده می‌کنم.» را فعال کنید و لینک Tracker را بنویسید.

۳- بعد از ایجاد کمپین، در تب «جست‌وجو در بازار» نمودار، دیتا و کمپین‌های جستجو در بازار را می‌بینید. در بخش وضعیت بازدید تبلیغات و نرخ تبدیل، میزان بازدید تبلیغات تعداد دفعاتی که آگهی برنامه توسط کاربران دیده شده را نشان می‌دهد. Conversion Rate بیان‌گر درصد تبدیل Impressions به Tap on Install است.

در بخش پایین و لیست کمپین‌ها، ستون اول نام کمپین‌هاست و به انتخاب توسعه‌دهنده نوشته می‌شود و اثر تعیین‌کننده بر کمپین ندارد. ستون دوم بیان‌گر نام بسته و ستون سوم «بودجه مصرف‌نشده کمپین»، یعنی مبلغی که هنوز می‌توان از آن استفاده کرد را نشان می‌دهد. در ستون‌های بعدی بودجه مصرف شده کمپین، تاریخ آغاز، تاریخ پایان، وضعیت (متوقف/فعال)،‌ Tap on Install (مجموع تعداد نصب و نصب کامل)، Impression (تعداد نمایش آگهی) و Avg CPT (میانگین بهای نصب هر جستار در این کمپین) را می‌بینیم.

۴- در تب کمپین‌های جستجو در بازار با کلیک بر لینک هر کمپین، وارد صفحه «جزییات کمپین» می‌شوید.

۵- در صفحه اول، «اطلاعات پایه» مربوط به کمپین را می‌بینید. اگر اطلاعاتی را اشتباه وارد کردید از لینک «ویرایش» آن را تصحیح کنید.

۶- در منوی آخر و بخش «مالی کمپین»، میزان هزینه مورد نظر برای کمپین را مشخص می‌کنید. مبلغی که در شماره ۱ حساب تبلیغاتی را شارژ کردید ریسک مصرف‌شدن ندارد. اما بعد از اضافه کردن مبلغ کمپین در این صفحه، احتمال مصرف‌شدن آن وجود دارد. در بخش مالی کمپین «تغییر بودجه» را انتخاب کنید و بعد از نوشتن مبلغ (مضربی از صدهزار ریال)، بر تخصیص کلیک کنید. قابلیت دوم این صفحه «سقف مصرف روزانه» است. با انتخاب این رقم، با تقریب نسبتا دقیقی روزانه مبلغ بیشتری از هزینه کمپین شما کسر نخواهد شد. انتخاب عدد برای سقف مصرف روزانه اجباری نیست. بعد از افزایش اعتبار، در هر مرحله در صورت تمایل می‌توانید درخواست عودت مبلغ باقی‌مانده از حساب بدهید.

۷- حالا نوبت به «مدیریت کلیدواژه‌ها»، مهم‌ترین بخش تبلیغات در جستجو رسیده‌است. در مرحله اول گزینه «کلیدواژه‌ها» را انتخاب کنید.

۸- با انتخاب افزودن کلیدواژه، در صفحه زیر ابتدا کلیدواژه موردنظر خود را (فارسی یا انگلیسی) بنویسید و بعد، در مقابل آن Match Type مناسب را انتخاب کنید. قبل از انتخاب با کلیک بر راهنمای Match Type توضیحات مربوط به هرکدام را مطالعه کنید:

1. Exact & Close Variants:

در این حالت سیستم به صورت خودکار عبارت‌های نزدیک (Close Variants) کلیدواژه‌ای که می‌نویسید؛ مانند غلط‌های املایی، مترادف‌ها، انگلیسی و فارسی عبارت را هم درنظر می‌گیرد. به عنوان مثال اگر شما کلیدواژه نقشه را انتخاب کرده باشید، عبارت‌هایی مثل مسیریاب، map، مپ، نقشه، نقشه‌ها و ... هم اضافه می‌شود.

2. Broad Match:

در این حالت علاوه‌بر کلیدواژه‌ای که می‌نویسید، عبارت‌های دیگری که در سیستم سرچ بازار جستجو شده‌اند و شباهت بسیار زیادی از نظر رفتار کاربر به عبارت انتخابی شما دارند و به کلیدواژه انتخابی شما مرتبطند، به عنوان Broad Match در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما عبارت همراه بانک را انتخاب کرده باشید، عبارت‌هایی مثل کارت‌به‌کارت، واریز آنلاین، همراه کارت، bank و... نیز درنظر گرفته می‌شود. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارت‌های Broad Match‌ بالاتر باشد و در مزایده برنده شود.) 

3. Phrase Match:

در این حالت، شما کلیدواژه تک کلمه‌ای یا چند کلمه‌ای دلخواه خود را انتخاب می‌کنید و هر زمان در سیستم سرچ، عبارتی جستجو شود که شامل عبارت انتخابی شما باشد، در حراجی آن عبارت شرکت داده می‌شوید. به عنوان مثال اگر شما عبارت تاکسی را انتخاب کرده باشید، در حراجی عبار‌ت‌هایی مثل تاکسی آنلاین، تاکسی خطی، تاکسی راننده، تاکسی مسافر و... نیز شرکت داده می‌شوید. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارت‌های Phrase Match‌ بالاتر باشد و در مزایده برنده شود.) 

در بخش MAX CPT قیمت پیشنهادی کلیدواژه را بنویسید. (حداقل قیمت پیشنهادی مجاز ۷۵۰ تومان است.)

۹- در صفحه اصلی اطلاعات مربوط به هر کلیدواژه را می‌بینید. دایره سبز کنار کلیدواژه نشان‌دهنده فعال بودن آن است و در صورت تمایل می‌توانید تبلیغات هر کلیدواژه را متوقف کنید. در ستون دوم MAX CPT یا بیشترین قیمت را می‌بینید. ستون سوم View نشان می‌دهد در نتیجه سرچ کاربر و نمایش برنامه، چند کاربر صفحه جزییات برنامه را دیده‌اند. در ستون Avg CPT مبلغی که به طور میانگین برای هر نصب پرداخت شده‌است را می‌بینید.

ستون بعد  Conv. Rate یا Conversion Rate (نرخ تبدیل) نشان می‌دهد چه تعداد از Impression به Tap on Install تبدیل شده‌است. به زبان دیگر، چه درصدی از نمایش آگهی بازار منجر به نصب واقعی برنامه شده است. 

۱۰- اگر Cursor موس را بر عنوان ستون Status نگه داریم، توضیح وضعیت‌های کمپین را می‌بینید:

  • وضعیت در حال نمایش: در آخرین باری که کاربری عبارت جست‌وجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد، جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما به کاربر نمایش داده شده است.
  • وضعیت حضور در حراجی: در آخرین باری که کاربری عبارت جست‌وجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد را جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما در حراجی بازنده شده است.

در هر دو وضعیت، قیمت پیشنهادی توسعه‌دهنده برای هر کلیدواژه و شرایط برنده بودن یا نبودن آن در مزایده موثر است. پیشنهاد می‌شود در صورت ادامه وضعیت حضور در حراجی،‌ MAX CPT بالاتری انتخاب کنید.

در ستون آخر Keyword ROI یا "Keyword Return on Investment" را می‌بینیم. این عدد نشان‌دهنده مقدار درآمد کسب‌شده پس از جستجوی هر کلیدواژه و نصب اپلیکیشن توسط کاربران است. (مبلغی که از خرید درون‌برنامه‌ای کسب شده است.) برنامه‌های رایگان یا برنامه‌هایی که برای پرداخت از درگاه بازار استفاده نکند این قابلیت را نخواهد داشت.  

۱۱- برای انتخاب بهینه کلیدواژه‌ها در بخش «مدیریت کلیدواژه‌ها» گزینه «عبارات جستجو شده» را انتخاب کنید. ستون اول "Search Term" عبارت‌هایی است که کاربرها جستجو کرده‌اند و به واسطه نوع Match Type، به برنامه توسعه‌دهنده رسیده‌اند. (عبارت‌هایی که Impression داشته‌اند) ستون دوم "Keyword" کلیدواژه‌های توسعه‌دهنده است. بقیه‌ ستون‌ها در بالا معرفی شدند. وقتی صفحه را براساس Impression اولویت‌بندی می‌کنیم (با کلیک بر عنوان ستون  Impression) بهترین کلیدواژه‌هایی که توسعه‌دهنده در کمپین قرار نداده ولی در Search Terms یا عبارت‌های جستجو شده توسط کاربرها دیده شده، از بالا مرتب می‌شوند. می‌توانید برای بهینه‌سازی کمپین،‌ ترکیب‌هایی موفق را از «افزودن به کلیدواژه‌‌ها» به جستارهای کمپین اضافه و عبارت‌های بی‌ربط را از «افزودن به کلیدواژه‌های منفی» از جستارها حذف کنید. در این صفحه نتیجه کمپین‌ها را بررسی کنید و با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد جستارها، کمپین‌ها و کلیدواژه‌های بهینه‌تری طراحی کنید. 

۱۲- در این‌جا ستون Avg CPT رقم برنده در مزایده برای جستار ستون اول "Search Term" را نشان می‌دهد. عدد ستون آخر "Install Price" از ضرب Tap on Install * Avg CPT محاسبه می‌شود. 

۱۳- اگر در منوی «آمار» بخش «آمار کلی» را انتخاب کنید، نمودار اول تعداد Impression و تعداد Tap on Install را در بازه زمانی مشخص‌شده (میلادی) نشان می‌دهد.

۱۴- نمودار دوم دو قیمت Avg CPT و MAX CPT را در بازه زمانی مشخص‌شده (میلادی) نشان می‌دهد.

۱۵- بخش «عبارت‌های پیشنهادی»: ما در بازار تلاش می‌کنیم با توجه به دیتایی که از Package Name و نصب برنامه در کمپین‌های قبلی داریم، عبارت‌های جدیدی پیشنهاد دهیم تا توسعه‌دهنده با کمک آن‌ها به Impression بالاتری برسد و با محاسبه نرخ موفقیت احتمالی، موفق به استفاده از عبارت‌های بهینه‌تر شود و کمپین‌های موفق‌تری برگزار کند. 

۱۶- در بخش اعلان‌ها (Notifications) با انتخاب «افزودن اعلان جدید»، می‌توانید یک تا سه ایمیل را به سیستم معرفی کنید و با انتخاب گزینه‌های «ایمیل شبانه» و «ایمیل اتمام بودجه»، گزارش‌های مربوط به بخش مالی و عملکرد کمپین خود را علاوه بر دنبال کردن کمپین‌ها، از راه ایمیل هم دریافت کنید.

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۱-۲۹ ۱۰:۳۲

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۹:۴۸