نسخه چاپی
قدم به قدم تا ساخت کمپین تبلیغات در جستجو بازار
برای اینکه در پیشخان بتوانید از محصول تبلیغات در جستجو بازار استفاده کنید، نیاز به دانستن مراحل ساخت کمپین و برخی اطلاعات پایه مرتبط با آن خواهید داشت. «تبلیغات در جستجو» ابزار بهینه تبلیغاتی و فراهمکننده بستری است تا برنامه توسعهدهندگان متناسب با دایره کلمات مرتبط، برای ۴۵ میلیون کاربر فعال بازار نمایش داده شود. در این پست مراحل مربوط به ساخت کمپین تبلیغاتِ «جستجو در بازار» را معرفی میکنیم.
قرارداد
توسعهدهندگان بازار برای ساخت کمپین تبلیغات در جستجو ابتدا باید قرارداد «شرایط عمومی و شرایط اختصاصی محصولات تبلیغاتی کافه بازار» را مطالعه کرده و بپذیرند.
برای استفاده از سیستم تبلیغات در جستجو حتما قرارداد این سرویس را مطالعه کنید و سپس در صورت تایید محتوای آن، با پذیرش این قرارداد وارد مراحل بعدی شوید. دقت داشته باشید که در متن قرارداد مواردی اشاره شده که حتما به سوالات کلیدی شما پاسخ میدهد.

منو مالی:
۱.در ادامه لازم است تا اعتبار تبلیغات شما شارژ شود تا هنگام ساخت کمپین بتوانید مبالغ مد نظر خود را به کمپینهای ساخته شده اختصاص دهید.
برای انجام این کار کافیست در منو تبلیغات روی گزینه «مالی» کلیک کنید.

۲. سپس با کلیک روی گزینه افزایش اعتبار، مبلغ شارژ مدنظر خود را وارد کرده و به درگاه بانکی متصل شوید.

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، حداقل مبلغ شارژ ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر آن به دلیل ماهیت درگاه شارژ، ۱۰ میلیون تومان است. در این صفحه تمام تراکنشهای مربوط به تبلیغات را با جزییاتی مانند تاریخ، ساعت، وضعیت (موفق/ناموفق) و کد رهگیری (کد خلاصهای از مشخصات پرداخت) میبینید. |
برای مبالغ بالاتر از ۱۰ میلیون تومان هم میتوانید چندین بار اقدام به شارژ بودجه تبلیغات خود از طریق اتصال به درگاه بانکی کنید و یا از طریق واریز مبلغ در وجه آوای همراه هوشمند هزاردستان (بانک کشاورزی) و بارگذاری تصویر مربوطه در تب «ثبت فیش واریزی» اعتبار خود را افزایش دهید. |
منو کمپین
مهمترین بخش در پنل تبلیغات، بخش کمپینها محسوب میشود. در این بخش باید پس از انتخاب نوع تبلیغات خود «تبلیغات در جستجو بازار»، کمپین یا کمپینهای مدنظر خود را ایجاد کنید.

۱. اولین صفحهای که پس از انتخاب تبلیغات در جستجو مشاهده میکنید، صفحه ایجاد کمپین است. در این صفحه اطلاعات پایه از شما خواسته میشود که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم:
اطلاعات کمپین
- نام: تکمیل این فیلد الزامی است. در این قسمت شما میبایست برای کمپین خود نامی را انتخاب کنید. معمولا در ابعاد کوچکتر استفاده از هر نامی مناسب است ولی برای ابعاد بزرگتر و در صورت داشتن چندین کمپین تخصصی، پیشنهاد میشود تا از نامهای مخصوصی که نشاندهنده استراتژی خاصی از هدف کمپین شماست استفاده کنید تا برای مدیریت کپمینها بتوانید به راحتی عمل کنید و کمپین مدنظر را بیابید.
- نام بسته: انتخاب نام بسته الزامی است. در این فیلد شما میتوانید نام بسته (package name) مورد نظر را انتخاب کنید.
برای یک پکیجنیم میتوانید چندین کمپین بسازید ولی نمیتوانید برای یک کمپین از چندین پکیجنیم استفاده کنید. |
- کپی کردن keyword از کمپینهای پیشین: در این بخش شما میتوانید Keywordهای موجود در کمپین دیگرتان را کپی کرده و برای کمپین جدیدتان استفاده کنید.
- وضعیت: هر کمپین میتوانید وضعیت فعال یا متوقف داشته باشد. در صورتی که وضعیت کمپین را «متوقف» کنید، دیگر در مزایده شرکت داده نمیشوید.
وضعیت متوقف شده همچنین در زمانی که بودجه اختصاص داده شده به کمپین مورد نظر به اتمام رسیده باشد نیز مشاهده خواهد شد. |
- تاریخ آغاز و تاریخ پایان: شما باید برای کمپین خود زمانی برای شروع شدن و ورود به مزایده و زمانی هم برای توقف کمپین انتخاب کنید. شاید به نظر شما انتخاب زمان کاری بیهوده باشد ولی برای داشتن یک کمپین تخصصی و برنامهریزی شده زمان اجرا و توقف آن بسیار اهمیت دارد.
- گزینهی از ترکر استفاده میکنم: شما میتوانید با فعال کردن این گزینه و وارد کردن لینک اثر گذاری ترکر، آماری را که از بازار در مورد کمپینها دریافت میکنند، با کمک ترکر یا سرویس دیگری (خارج از بازار) صحتسنجی کنند. توضیحات بیشتر را در این صفحه مطالعه کنید.
- نکته: در حال حاضر ترکرهای موجود Adjust ،AdTrace و Metrix هستند.

هدفگذاری کاربران
در این صفحه از مراحل ساخت کمپین، شما میتوانید «جنسیت» و «بازه سنی مورد نظر» خود را انتخاب کنید. با این کار شما برای کمپین خود فیلتری تعریف میکنید که متناسب با قابلیتهای برنامه یا بازی شماست و از صرف شدن هزینه اضافی از بودجه کمپین خود جلوگیری میکنید.

۲. پس از گذراندن این مرحله، کمپین ساخته شده به لیست کمپینها اضافه میشود.

نگاه کلی
بعد از ایجاد کمپین، در تب «جستوجو در بازار»، نمودار، دیتا و کمپینهای جستجو در بازار را میبینید. در بخش وضعیت بازدید تبلیغات و نرخ تبدیل، میزان بازدید تبلیغات، تعداد دفعاتی که آگهی برنامه توسط کاربران دیده شده را نشان میدهد. Conversion Rate بیانگر درصد تبدیل Impressions به Tap on Install است.

۳. با کلیک روی کمپین موردنظر وارد صفحه جزيیات کمپین میشوید.
همانطور که در تصویر گویاست اولین اخطار داده شده مربوط به عدم اختصاص بودجه به کمپین ساخته شده است. در صفحه جزئیات کمپین میبایست بودجه مدنظر خود را از بخش مالی به کمپین موردنظر اختصاص دهید. لازم به ذکر است که برخی اطلاعات داده شده در مرحله قبل در این صفحه قابل ویرایش است.

برای اختصاص بودجه، از سمت راست، منوهای مربوط به کمپین را مشاهده میکنید که یکی از این منوها «مالی کمپین» است. با ورود به این صفحه با انتخاب گزینه «تغییر بودجه» مبلغ مدنظر خود را به کمپین مربوطه اختصاص دهید.
مبلغی که در ابتدا حساب تبلیغاتی را شارژ کردید ریسک مصرفشدن ندارد. اما بعد از اضافه کردن مبلغ کمپین در این صفحه، احتمال مصرفشدن آن وجود دارد. در بخش مالی کمپین «تغییر بودجه» را انتخاب کنید و بعد از نوشتن مبلغ (مضربی از صدهزار ریال)، بر گزینه تغییر بودجه کلیک کنید. |
در صورتی که هدیهای دریافت کرده باشید مبلغ مربوطه را میتوانید با انتخاب گزینه «تخصیص از بسته هدیه» استفاده کنید. |



همچنین در بخش «سقف مصرف روزانه» تبلیغات در جستجو بازار می توانید برای میزان مصرف روزانه بودجه در این کمپینتان، یک حد تعیین کنید. با انتخاب این رقم، با تقریب نسبتا دقیقی روزانه مبلغ بیشتری از هزینه کمپین شما کسر نخواهد شد. انتخاب عدد برای سقف مصرف روزانه اجباری نیست. |
درخواست عودت وجه برای کمپین تبلیغات در جستجو بازار
در صورت عدم تمایل به ادامه استفاده از هر نوع محصول تبلیغات بازار، شما میتوانید با صفر کردن بودجه کمپینها و یا حذف کمپینها، این مبلغ را به مالی تبلیغات خود بازگردانید و برای عودت وجه با پشتیبانی توسعهدهندگان بازار به ایمیل Developers@cafebazaar.ir ارتباط برقرار کرده و یا از طریق پیشخان تیکت پشتیبانی ارسال کنید.
۴. پس از اتمام مراحل مالی کمپین، نوبت به انتخاب کلیدواژههاست. در این مرحله شما باید متناسب با ماهیت و عملکرد برنامه یا بازی خود کلیدواژههایی را با انتخاب گزینه «افزودن تکی کلید واژه» انتخاب کنید. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر در خصوص نحوه انتخاب کلیدواژه مناسب، این صفحه را مطالعه کنید.
در صورتی که از قبل لیستی از کلیدواژهها را در فرمت CSV ذخیره داشته باشید، میتوانید از مسیر «افزودن دستهای کلیدواژه با CSV» آنها را بارگذاری و در کمپین خود تعریف کنید. |


همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید برای برنامهای که به عنوان نمونه در نظر گرفتهایم، کلیدواژهها اضافه شده و در لیست مربوطه قرار گرفتهاند.

به هنگام اضافه کردن کلیدواژهها در بخش MAX CPT تبلیغات در جستجو بازار قیمت پیشنهادی کلید واژه را بنویسید. (حداقل قیمت پیشنهادی مجاز ۷۵۰ تومان است) |
شما به هنگام اضافه کردن کلیدواژهها با کشو match typeها نیز مواجه خواهید شد. Match typeهای مورد استفاده به صورت زیر تعریف میشوند: 1. Exact & Close Variants: در این حالت سیستم به صورت خودکار عبارتهای نزدیک (Close Variants) کلیدواژهای که مینویسید، مانند غلطهای املایی، مترادفها، انگلیسی و فارسی عبارت را هم درنظر میگیرد. به عنوان مثال اگر شما کلیدواژه نقشه را انتخاب کرده باشید، عبارتهایی مثل مسیریاب، map، مپ، نقشه، نقشهها و موارد مشابه دیگر هم اضافه میشود. 2. Broad Match: در این حالت علاوهبر کلیدواژهای که مینویسید، عبارتهای دیگری که در سیستم سرچ بازار جستجو شدهاند و شباهت بسیار زیادی از نظر رفتار کاربر به عبارت انتخابی شما دارند و به کلیدواژه انتخابی شما مرتبطند، به عنوان Broad Match در نظر گرفته میشود. به عنوان مثال، اگر شما عبارت همراه بانک را انتخاب کرده باشید، عبارتهایی مثل کارتبهکارت، واریز آنلاین، همراه کارت، bank و... نیز درنظر گرفته میشود. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارتهای Broad Match بالاتر باشد و در مزایده برنده شود) 3. Phrase Match: در این حالت، شما کلیدواژه تک کلمهای یا چند کلمهای دلخواه خود را انتخاب میکنید و هر زمان در سیستم سرچ، عبارتی جستجو شود که شامل عبارت انتخابی شما باشد، در حراجی آن عبارت شرکت داده میشوید. به عنوان مثال اگر شما عبارت تاکسی را انتخاب کرده باشید، در حراجی عبارتهایی مثل تاکسی آنلاین، تاکسی خطی، تاکسی راننده، تاکسی مسافر و همانند این موارد نیز شرکت داده میشوید. (تا زمانی که مبلغ انتخابی برای کلیدواژه از مبلغ موجود برای عبارتهای Phrase Match بالاتر باشد و در مزایده برنده شود) |
در صفحه اصلی پس از اضافه شدن کلیدواژهها به لیست، اطلاعات مربوط به هر کلیدواژه را میبینید:
- دایره سبز کنار کلیدواژه نشاندهنده فعال بودن آن است و در صورت تمایل میتوانید تبلیغات هر کلیدواژه را متوقف کنید.
- در ستون دوم MAX CPT یا بیشترین قیمت را میبینید.
- ستون سوم View نشان میدهد در نتیجه سرچ کاربر و نمایش برنامه، چند کاربر صفحه جزییات برنامه را دیدهاند.
- در ستون Avg CPT مبلغی که به طور میانگین برای هر نصب پرداخت شدهاست را میبینید.
- ستون بعد Conv. Rate یا Conversion Rate (نرخ تبدیل): نشان میدهد چه تعداد از Impression به Tap on Install تبدیل شدهاست. به زبان دیگر، چه درصدی از نمایش آگهی بازار منجر به نصب واقعی برنامه شده است.
- Cost (Rials): مجموع هزینهای است که برای یک keyword خاص پرداختهاید. در حقیقت این عدد برابر است با ضرب میزان Installation در Avg CPT
- Impressions: تعداد دفعاتی که تبلیغ شما در جستجو بازار به نمایش درآمده است.
- Full Installation: نصب کامل (Full Installation) تعداد دفعاتی است که کاربر با دیدن تبلیغ شما در صفحه جستجو یا پس از رفتن به صفحه جزئیات برنامه (App Detail)، برنامه شما را کامل نصب کرده است. نصب کامل برنامه اگر از طریق تبلیغ نباشد و از لیست جستجو یا مسیرهای دیگر باشد، حتی با وجود نمایش تبلیغ شما در بالای صفحه، در این بخش شمارش نمیشود.
- اگر Cursor موس را بر عنوان ستون Status نگه داریم، توضیح وضعیتهای کمپین را میبینید:
- وضعیت در حال نمایش: در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد، جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما به کاربر نمایش داده شده است.
- وضعیت حضور در حراجی: در آخرین باری که کاربری عبارت جستوجویی که متناسب با کلیدواژه شما باشد را جستجو کند و مزایده برگزار شده باشد، برنامه شما در حراجی بازنده شده است.
در هر دو وضعیت، قیمت پیشنهادی توسعهدهنده برای هر کلیدواژه و شرایط برنده بودن یا نبودن آن در مزایده موثر است. پیشنهاد میشود در صورت ادامه وضعیت حضور در حراجی، MAX CPT بالاتری انتخاب کنید. |

کلیدواژههای منفی
در این بخش کلماتی که تمایل دارید روی آنها در کمپینتان و در حالت گسترده به هیچوجه نمایش داده نشوید را انتخاب کنید.
درست استفاده کردن از «کلیدواژههای منفی» باعث کاهش هزینههای کمپین شما میشود. به عنوان مثال برای اپلیکیشنی که در محدودهی خاصی خدماتش ارائه میشود استفاده از کلماتی که خدمات آن کلی است و شامل حال تمامی مناطقی است که حتی برنامه شما در آن محدوده خدمات ارائه نمیکند، باعث حذف برنامه شما و در نتیجه صرف هرینه اضافی میشود.
به عبارتی دیگر این ابزار کمک میکند کلیدواژههایی که ارتباطی با برنامه شما یا خدمات آن ندارد ولی ممکن است در حالت Broad برای برنامه شما وارد مزایده شود جلوگیری کرده تا کاربر در صورت جستجوی عبارت گفته شده باعث ایجاد هزینه برای کمپین شما نشود.

عبارات جستجو شده
در این قسمت شما میتوانید عبارتهای جستوجو شده که با یکی از کلیدواژههای شما تطبیق خورده است را مشاهده کنید.

برای انتخاب بهینه کلیدواژههای تبلیغات در جستجو بازار در بخش «مدیریت کلیدواژهها» گزینه «عبارات جستجو شده» را انتخاب کنید. ستون اول "Search Term" عبارتهایی است که کاربرها جستجو کردهاند و به واسطه نوع Match Type، به برنامه توسعهدهنده رسیدهاند.
(عبارتهایی که Impression داشتهاند) ستون دوم "Keyword" کلیدواژههای توسعهدهنده است. وقتی صفحه را براساس Impression اولویتبندی میکنیم (با کلیک بر عنوان ستون Impression) بهترین کلیدواژههایی که توسعهدهنده در کمپین قرار نداده ولی در Search Terms یا عبارتهای جستجو شده توسط کاربرها دیده شده، از بالا مرتب میشوند.
میتوانید برای بهینهسازی کمپین، ترکیبهایی موفق را از «افزودن به کلیدواژهها» به جستارهای کمپین اضافه و عبارتهای بیربط را از «افزودن به کلیدواژههای منفی» از جستارها حذف کنید. در این صفحه نتیجه کمپینها را بررسی کنید و با شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به کارکرد جستارها، کمپینها و کلیدواژههای بهینهتری را طراحی کنید.
۵. اگر در منو «آمار» بخش «آمار کلی» را انتخاب کنید، نمودار اول تعداد Impression و تعداد Tap on Install را در بازه زمانی مشخصشده (میلادی) نشان میدهد.
نمودار دوم دو قیمت Avg CPT و MAX CPT را در بازه زمانی مشخصشده (میلادی) نشان میدهد.

در بخش طراحی آمار نیز با توجه به فیلترهای تعریف شده میتوانید نمودار مدنظر خود را در بازی زمانی تعریف شده بسازید. |
ابزار پیشنهاد کلیدواژه
با وارد کردن کلیدواژه مورد نظر خود در این ابزار، میتوانید حجم رقابت و میانگین بازدید هر کلیدواژه را بدست بیاورید. به علاوه لیستی از کلیدواژههای مرتبط با موضوع انتخاب شده را ببینید.
ما در بازار تلاش میکنیم با توجه به دیتایی که از Package Name و نصب برنامه در کمپینهای قبلی داریم، عبارتهای جدیدی پیشنهاد دهیم تا توسعهدهنده با کمک آنها به Impression بالاتری برسد و با محاسبه نرخ موفقیت احتمالی، موفق به استفاده از عبارتهای بهینهتر شود و کمپینهای موفقتری برگزار کند.
کلیدواژههای پیشنهاد داده شده براساس تعداد بازدید، نرخ تبدیل، حجم رقابت و ارزش کلیدواژه است.

منو مدیریت ایمیلهای ارسالی
در بخش اعلانها (Notifications) با انتخاب «افزودن اعلان جدید»، میتوانید یک تا سه ایمیل را به سیستم معرفی کنید و با انتخاب گزینههای «ایمیل شبانه» و «ایمیل اتمام بودجه»، گزارشهای مربوط به بخش مالی و عملکرد کمپین خود را علاوه بر دنبال کردن کمپینها، از راه ایمیل هم دریافت کنید.

در نهایت میتوانید تمام سوالات خود در رابطه با ساخت کمپین تبلیغات در جستجو را از طریق ثبت تیکت یا تماس با پشتیبانی توسعه دهندگان بازار با همکاران ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۰۴:۵۴
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۱-۰۳-۲۵ ۱۳:۴۲