راهنمای Push Notification
"Push Notification" پیامهای قابل کلیکی هستند که در مرورگر یا نوار اعلان دستگاه کاربران، نمایش داده میشوند. توسعهدهندگان میتوانند از اعلانها به عنوان یک کانال ارتباطی سریع استفاده کنند و پیامها، پیشنهادات یا سایر اطلاعات را به مخاطبان خود انتقال دهند. این نوع روش بازاریابی (Push Notification) در سال "۱۳۸۸" معرفی شده است و همچنان پساز گذشت چندین سال، از نوینترین روشهای بازاریابی محسوب میشود. در دنیای بازاریابی (Marketing) یک روش به اسم "Permission Marketing" وجود دارد. در این روش، قبل از ارسال تبلیغات، از مخاطبان اجازه میگیرند تا باعث اذیت و آزار آنها نشوند. تبلیغات "Push Notification" زیر مجموعه این تبلیغات است و برای اینکه بتوانید آنها را به کاربران بفرستید، باید ابتدا از مخاطب اجازه بگیرید. بهطور دقیق برعکس ارسال تبلیغات "Pop-Up" که به طور ناگهانی کاربر را غافلگیر میکند، احتیاجی به اجازه کاربر ندارد. بنابراین اولین مرحله از "Push Notification"، دریافت اجازه از کاربر است. زمانی که کاربر یک برنامه را نصب کرده و دسترسیهای برنامه را تایید میکند، در واقع اجازه تبلیغات "Push" به دستگاه خود را میدهد و توسعهدهنده میتواند هر زمان که بخواهد اعلانهای مورد نظر خود را بفرستد. طبق مشاهده بازاریابان، "Push Notification" باعث افزایش بازدیدهای مکرر از برنامه، حفظ کاربر و تعامل بیشتر میشود.
ساختار "Push Notification"
"Push Notification" از یک عنوان، یک پیام، یک تصویر و یک "URL" تشکیل شده است. این را در نظر بگیرید که اولین "Push Notification" شما مهمترین مسیر افزایش کاربران شما است. بنابراین یک عنوان واضح و مختصر انتخاب کنید.
توجه کنید که توسعهدهندگان معمولا از تصاویر و شکلکهای (Emoji) بیشتری استفاده میکنند تا بتوانند با محتوای متنی کمتری با کاربران خود تعامل کنند. در زیر آنچه که "Push Notification" را تشکیل میدهد، میتوانید ببینید.
چه عواملی باعث میشود "Push Notification" تاثیرگذار باشد ؟
"Push Notification" جديدترين و جذابترین راه موجود در بازاریابی دیجیتال است و در طی چند سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است، اما به این معنی نیست که شما با استفاده از "Push Notification" میتوانید باعث افزایش راندمان کسب و کار خود شوید. برای ارسال "Push Notification" باید تمام جوانب، از هدف اعلان تا ارسال پیام را در نظر بگیرید. در ادامه به مواردی که اعلان شما را به یک استراتژی خوب تبدیل میکند، میپردازیم.
۱. محتوای جذاب بسازید.
مطمئن شوید که مطالب را مطابق با درخواستها و علایق مخاطبان مورد نظر خود تولید میکنید. لازم است از سوالات مخاطبان خود آگاه باشید و محتوایی را قرار دهید که تا حد ممکن به این سوالات پاسخ دهد. همچنین می توانید از تصاویر بصری استفاده کنید تا مطالب خود را بیشتر قابل فهم کنید. اگر اعلان ارسال شده محتوای خوبی نداشته باشید، هر نوع تبلیغاتی کمکی نمیکند.
۲. از اعلانّها در جایگاه و زمان صحیح خود استفاده کنید.
ممکن است اعلانی با موضوع آموزشی و محدود به زمان در نظر داشته باشید یا هدف شما صرفا یک یادآوری باشد. قبل از ارسال اعلان، به این سوال پاسخ دهید: «آیا فرستادن اعلان، بهترین راه برای رسیدن به هدف مورد نظرتان است؟»
گاهی اوقات، راههای جایگزین مانند فرستادن ایمیل یا پیام داخل برنامه، شما را سریعتر و بهتر به هدفتان میرسانند.
۳. مخاطبان هدف خود را تقسیمبندی کنید.
اعلانهای مشترکی که برای همه کاربران ارسال میشود، منجر به تعامل کمتری خواهد شد. ویژگیهایی که میتواند به شما در تقسیم بندی کاربران و مخاطبان کمک کند، شناسایی کنید تا بتوانید مرتبطترین اعلان را به هر بخش و دسته بفرستید. اعلان فقط برای امتیاز و نصب گرفتن در مدت زمان کوتاه نیست، شما میتوانید از اعلانهای هدفدار برای درگیری و دخیلکردن بیشتر کاربر در برنامههای خود استفاده کنید.
۴. بر روی عملکرد و رفتار اعلانها تمرکز کنید.
با وجود اینکه اعلانهای اطلاع رسانی مفید هستند، اما اعلانهایی که کاربر را ترغیب به انجام عملی میکنند، درگیرکنندهتر هستند.
وقتی شما اعلانی را برای کاربر میفرستید، بررسی کنید که آیا کاربر میتواند مستقیما به برنامه شما هدایت شود یا خیر؟ اگر این امکان را در اعلان ارسالشده پیادهسازی کردهاید و کاربر با کلیک بر روی اعلان به برنامه هدایت میشود، لازم است که این اعلان حتما مرتبط با برنامه باشد.
در ادامه مهمترین انواع "Push Notification" را ببینید:
- اعلانهای سبد خرید رهاشده
در برخی مواقع مشتریان به دلایل مختلف مانند هزینه حمل و نقل زیاد، تحویل طولانی یا مشکل در پرداخت، سبد خرید خود را رها میکنند. در این نوع اعلانها برنامه به کاربرانی که محصولات خود را در سبد خرید رها کردهاند، یادآوری میکند که زمانشان برای نهایی کردن سفارش مورد نظر کوتاه است.
- اعلانهای مربوط به اطلاعات بیشتر برای شما "FYI Notification"
توسط این اعلان میتوانید اخبار پرطرفدار در مورد آخرین وضعیت آب و هوا، به روزرسانی سهام، قیمت ارز و سکه، اخبار مربوط به علایق کاربران و … پیام بفرستید. این نوع اعلانها ماهیت اطلاعرسانی برای کاربر دارند.
- اعلانهای یادآوری
آیا اطلاعات حساب کاربری مخاطبان در پورتال شغلی ناقص است؟ برای آنها یادآوری بفرستید تا شما و آنها فرصتهای مهیج را از دست ندهید. این باعث خوشحالی کاربران و مخاطبان میشود و آنها را نسبت به برنامه وفادارتر میکند. این نوع اعلان برای علاقهمندان به تناسب اندام، موقعیتهای شغلی، موقعیتهای آموزشی، سایتهای تغذیه، فروشگاه های تجارت الکترونیکی و بسیاری دیگر مناسب است.
- اعلانهای موقعیت جغرافیایی مبتنی بر علاقه
این نوع اعلانها برای پیامّها و هشدارهای فروشگاههای اطراف و ... بسیار مناسب است. برای مثال، وقتی میخواهید در مکان فعلی، رستورانهای خوبی به کاربران خود معرفی کنید.
مثال دیگری که در آن اعلانهای موقعیت جغرافیایی مبتنی بر علاقه نقش مهمی دارند، برنامههایی مانند نزدیکا و باهم است.
- اعلانهای وابسته به زمان خاص
می توانید اعلانهایی را درباره پیشنهاد تاریخ انقضا که به زودی نزدیک می شود و یا غیره ارسال کنید. کاربران مشتاق به دست آوردن فرصت و استفاده از پیشنهادها و تخفیفات هستند. برای اعلان های محدود به زمان، باید مدت زمان انقضا اعلان را تنظیم کنید تا کاربرانی که پس از انقضا آن، آنلاین میشوند، برای یافتن پیشنهاد منقضیشده، کلیک نکنند.
- اعلانهای معاملاتی
اعلانهای معاملاتی راهی برای به روزرسانی کاربران در مورد آخرین وضعیت معاملاتشان است. این اعلانها می توانند وضعیت اشتراک، جزئیات سفارش، جزئیات محصول، پرداختهای انجامشده و غیره باشد. چنین پیامهایی به گزارش اطلاعات لازم و مرتبط با کاربران خاص، کمک میکند.
اعلانهای معاملهای به عنوان بهترین نمونه، ارتباطات متناسبی با کاربران هدف شما برقرار میکند. از نمونههای این اعلانّها میتوان به پیامّهای ارسالی توسط برنامهّهای بورسی و کارگزاریها برای وضعیت خرید کاربران اشاره کرد.
اشتباهات رایج در ارسال "Push Notification"
- ارسال بیش از حد اعلان: رایجترین اشتباه و آسیبزنندهترین آن در طولانی مدت، ارسال اعلان بیش از حد است. مراقب باشید که چند اعلان برای کاربر ارسال میشود و از اعلان های تکراری برای یک رویداد یکسان خودداری کنید.
- ارسال اعلان به صورت غیر خودکار: اگر اعلانهای خود را به طور برنامهریزیشده نفرستید، ممکن است کاربران برنامه شما، در ساعات غیرمعمول اعلان دریافت کنند و این ممکن است باعث از دست دادن کاربرانتان شود. اعلانهای خود را برای یک تاریخ و ساعت خاص برنامهریزی و تنظیم کنید.
- مغایرت آیکون برنامه و اعلان ارسال شده: برای برنامه خود و اعلان ارسالی از یک آیکون مشخص استفاده کنید. (انتخاب آیکون مغایر در اعلانها، باعث گمراهی کاربران میشودو در نتیجه ریزش کاربر را به همراه خواهد داشت.)
- استفاده از اعلانهای چسبان: همیشه باید مطمئن باشید که امکان انصراف از دریافت اعلان در اختیار کاربر باشد. (اعلان Ongoing)
بایدها و نبایدهای ارسال اعلان
مواردی که نباید انجام شوند. | مواردی که باید انجام شوند. |
۱. "Spam" کاربران با اعلانهای زیاد. | ۱. اعلانها را بر اساس زمان و موقعیت جغرافیایی برنامهریزی و ارسال کنید. |
۲. ارسال اعلانها در ساعات غیرمعمول. | ۲. انواع مختلف اعلان را قبل از ارسال مورد آزمایش قرار دهید. |
۳. تکرار ارسال پیام به کاربرانی که پیشتر این پیام مشابه را دریافت کردهاند. | ۳. مخاطبان خود را تقسیمبندی کنید و اعلانهای مرتبط را ارسال کنید. |
۴. ارسال اعلان بیهوده و فاقد محتوا برای کاربران. | ۴. اعلانهای شفافی بنویسید که مفهوم را در حداقل کلمات ممکن، منتقل کند. |
نمونههایی از اعلان مناسب و نامناسب:
در تصویر بالا میبینید که طبق قوانین «تبلیغات» استفاده از اعلانها برای تبلیغات، تخلف محسوب میشود.
در تصویر بالا نمونهای از اعلانهای نامناسب را میبینید که علاوه بر تبلیغاتی بودن این اعلانّها، سعی به فریب کاربران و ترغیب آنها به کلیک را نیز دارند.
در تصویر بالا نمونهای از اعلان مناسب را مشاهده میکنید که برنامهی بازار اعلانی را مبنی بر بروزرسانی برنامههای نصب شده بر روی دستگاه کاربر، ارسال کرده است.
در صورتیکه در مورد این راهنما و روند انجام آن ابهامی وجود دارد، سوالات خود در این رابطه را با پشتیبانی توسعهدهندگان (developers@cafebazaar.ir) با موضوعِ (subject) «راهنمای "Push Notification"» در میان بگذارید.
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۳
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۰-۰۵-۲۰ ۱۵:۴۲