از اینکه وقت خود را صرف تولید برنامههای اندروید میکنید، سپاسگزاریم. کار در این حوزه برای هزاران توسعهدهنده، هم از نظر جذب مخاطب و هم از لحاظ مالی بازده مناسبی داشته است. ما به کار خود عشق میورزیم و به کاری که شما میکنید احترام میگذاریم و نهایت تلاشمان را برای ساخت بهترین و مناسبترین بستر برای بروز استعدادها و تواناییهای شما به کار خواهیم گرفت.
توافق همکاری شما در کافهبازار طی قراردادی که هنگام ثبتنام به عنوان توسعهدهنده تأیید کردهاید انجام شده است. هدف این سند کمک به شما برای آشنایی با قوانین تولید برنامهها در کافهبازار است و نه اصلاح، حذف ماده یا شرطی در قرارداد مذکور یا هر قرارداد دیگری که ناظر بر همکاری و تعامل بازار با شماست.
این سند در حال توسعه است و با توجه به تغییر شرایط، ممکن است هر زمانی قوانین جدیدی به آن اضافه شود یا تغییراتی داشته باشد. این تغییرات ممکن است شامل حال برنامههای شما نیز در آینده شود. لطفاً این سند را گهگاه مرور کنید؛ چرا که شما با انتشار برنامهٔ خود در بازار، این قوانین را پذیرفتهاید. در صورت بروز تخلف از سوی شما، بازار هیچگونه الزامی برای ارسال تذکر پیش از برخورد با تخلف ندارد.
محتوای مجاز و غیرمجاز
پیش از انتشار برنامه از اینکه محتوای آن ناقض قوانين بازار و قوانین کشور نباشد اطمینان حاصل کنید. از طرفی بسیاری از مخاطبین بازار کودکان و نوجوانان هستند. با توجه به کارآیی پایین ابزارهای کنترلی، ما باید سعی کنیم مراقب آنچه به آنها ارائه میدهیم، باشیم. کافهبازار تلاش کرده تا با استفاده از محصول «بازار کودک»، شرایط لازم برای امنیت روانی و فیزیکی کودکان را فراهم کند؛ با این وجود لازم است توسعهدهندهها نیز به نوبهٔ خود همواره در این راستا کوشا باشند.
محتوای غیرمجاز
هرگاه از محتوا حرف میزنیم منظور تمام متعلقات برنامه شامل پایگاه داده، کدهای برنامه (Source Code)، نام بسته، نام و توضیحات برنامه، نام برنامه در بازار، عنوان توسعهدهنده، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه، محصولات درون برنامه و دیگر موارد ممکن است. همچنین اطلاعات حساب توسعهدهنده که برای کاربران نمایش داده میشود نیز بخشی از محتوا به شمار میآید. محتوای برنامه باید مطابق با کلیهٔ قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران از جمله «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» باشد.
محتوای ناقض قوانین: برنامهها نباید به هیچ شکلی رفتار نقضکننده قوانین را آموزش یا نمایش دهند یا خواستار و تشویقکنندهٔ جرم و بیقانونی یا رفتار بیقید و بند باشند.
برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- استفادهٔ غیرقانونی یا بیملاحظه از سلاح
- ایدههای خودکشی و اعمال خشونتآمیز
- استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مواد غیرقانونی
- خرید و فروش بدون نسخهی داروهایی که نیاز به نسخه دارند
- آموزشهای مخربِ رایانهای مانند روشهای نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات
- برنامهها و آموزشهای عبور از فیلترینگ، VPN، نصب آنتن و راه اندازی ماهواره یا اینترنت ماهوارهای
- قمار و شرطبندی
- آموزش ساخت برنامههای بدافزار و جاسوسی
- آموزش ایجاد اختلال در عملکرد سایر برنامهها
- روشهای کسب درآمد از راههای غیرقانونی مانند شرکتهای هرمی و …
- امکان جعل اطلاعات مانند مکانیابهای جعلی، جعل اطلاعات دستگاه کاربران، ایجاد تماس تلفنی یا پیامک و MMS جعلی. ذکر شوخی بودن اهداف چنین برنامههایی باعث انتشار آنها نخواهد شد.
محتوای خلاف اخلاق عمومی: محتوای برنامهها نباید مخالف با اخلاق عمومی و یا ارزشهای جامعه باشند.
برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- محتوایی که حاوی تصاویر یا توصیفات جنسی باشد.
- محتوایی که خلاف شئونات اسلامی باشد.
- محتوایی که در رابطه با اذیت و آزار جنسی کودکان باشد و یا سوءاستفاده از کودکان را ترویج دهد.
- هرگونه توهین، افترا، تمسخر نسبت به اقوام، آداب و رسوم قومیتها، گروهها، دولتها، ادیان، مذاهب، زبانها و گویشها، اشخاص، نژادها و دیگر موارد
- هر محتوایی که موجب تبعیض، اختلاف یا جدایی میان دستهٔ خاصی از مردم شود مانند تبعیض نژادی و قومیتی
- ترویج خرافات، باورهای نادرست و دامن زدن به شایعات
- تشویق یا آموزش تخریب شخص و گروه مشخصی
- هر گونه محتوای تهدیدآمیز
- امکان یا آموزش تقلب
- هر محتوایی با هدف آزار و اذیت دیگران
محتوای خشونتآمیز: امکان انتشار هر گونه محتوای خشونتآمیز علیه انسانها یا حیوانات که نقص عضو، آسیبدیدگی، آثار شکنجه و صدمهدیدگی را نمایش میدهد و یا تشویق به صدمه زدن، آزار و اذیت دیگران و رفتار خشونتآمیز میکند در بازار وجود ندارد.
برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نمایش یا آموزش خشونت علیه کودکان و سوءاستفاده از آنها
- هر آموزشی که ممکن است باعث صدمه رسیدن به خود و دیگران شود مانند آموزش ساخت مواد محترقه
- محتوایی که از سوی گروههای تروریستی (مثل داعش یا طالبان) باشد یا به توصیفاتی با جزئیات زیاد در رابطه با فعالیت این گروهها بپردازد.
- نمایش تصاویر واقعی خشونت علیه افراد یا حیوانات
- ارائه هر محتوایی که باعث عادی سازی رفتارهای خشونتآمیز مانند قتل و یا ضرب و شتم افراد حقیقی شود.
محتوای حساسیتزا: قصد ما حمایت از برنامههای اندروید است و از جنجال دوری میکنیم. چنانچه میخواهد عقاید چالش برانگیزی را در رابطه با سیاست یا مذهب ارائه کنید، میتوانید از رسانههای دیگر کمک بگیرید. محتوای برنامهها نباید حساسیتزا، مشکوک یا شبههآمیز در مورد مذهبها، فرهنگها، قومها، ملیتها، دولتها و گروههای مختلف مردم باشد. همچنین موضوعاتی مانند توصیف روابط جنسی، مسائل زناشویی، شیطانپرستی، فراماسونری و بسیاری مسائل دیگر در بازار جایی ندارند.
- هیچکدام از طرفین بازی نباید به طور مشخص اشاره به فرهنگ، گروه، دولت، گروهک، حکومت، رژیم و شرکت خاصی داشته باشند.
- برنامههایی که محتوای حساسیتزایی، علیه باورهای گروههای مختلف مردم را نشر کند.
- محتوایی که یک واقعهی تاریخی مستند را تکذیب کند.
- هر محتوایی که باعث برافروختن نفرت یا کینه گروهی از مردم علیه گروه دیگری شود.
محتوای مخرب و خطرناک: برنامه و محتوای آن نباید به دستگاهِ کاربر آسیب برساند و یا در کارکرد سایر برنامهها اختلال ایجاد کند و به صورت غیرمجاز یا بدون اطلاع کاربر به اطلاعات دسترسی پیدا کند.
- برنامهها نباید کارکرد مخفی یا غیر مستند شدهای را شامل شوند. عملکرد برنامه شما باید برای کاربر شفاف باشد.
- امکان انتشار برنامههایی که با کمک سپر امنیت بازار مخرب شناخته شوند وجود ندارد. برنامههایی با ساختارهای مخرب مانند تروجان، بدافزارها، جاسوسی، و ویروسها اجازه انتشار در بازار را ندارند و به محض شناسایی حذف خواهند شد.
- ابزارهایی که قادر به روت کردن دستگاه کاربران باشند، در بازار قابل انتشار نیستند.
محتوای ایجاد شده توسط کاربر برنامه: برنامههایی که کاربر میتواند در تولید محتوای آن مشارکت نماید، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوا پیش از انتشار آن و امکان گزارش محتوای نامناسب توسط را فراهم کند. توسعه دهنده همواره در برابر محتوای منتشر شده از سوی کاربران برنامه مسئول است و لازم است امکان گزارش محتوای مناسب در شبکههای اجتماعی، پیام رسانها و برنامههای ثبت آگهی فراهم شود.
بهروزرسانی محتوا: تغییر در برنامه پس از انتشار آن نباید به گونهای باشد که ماهیت محتوا یا کاربرد برنامه عوض شود.
مجوز انتشار
برنامهها با توجه به کاربرد و محتوایی که دارند، ممکن است برای انتشار نیاز به دریافت مجوز داشته باشند. بلاگها و شبکههای اجتماعی منابع قابل استنادی نیستند و ممکن است نیازمند دریافت مجوز از مراجع معتبر باشند. در این صورت توسعهدهنده موظف است نسبت به دریافت مجوز اقدام نماید.
برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- برنامههایی که محتوای آنها حساسیتزا بوده و یا کاربردشان مرتبط با اطلاعات حساسی از کاربر است نیازمند دریافت مجوز از «مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» هستند.
- برنامههای پخشکنندهٔ زندهٔ شبکههای تلویزیونیِ سازمان صدا و سیما برای انتشار نیازمند ارائهٔ مجوز فعالیت از این سازمان هستند.
- برنامههایی که بستر تماشای فیلم، سریال و یا انیمیشن را برای کاربران فراهم میکنند لازم است پیش از ارسال درخواست انتشار برنامه، مجوزهای لازم را از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر دریافت کنند.
- در صورتی که بازیهای ترسناک نیاز به ردهبندی سنی داشته باشند، توسعهدهنده موظف است در بخش توضیحات برنامه، به این موضوع اشاره کند و نسبت به دریافت ردهبندی سنی از «بنیاد ملی بازیهای رایانهای» اقدام نماید.
قابلیت و کیفیت برنامه
جامعیت، کمیت و کیفیت محتوای یک برنامه لازم است با یافتههای کاربر که به راحتی میتواند با جستجو در اینترنت بیابد، تفاوت آشکاری داشته باشد. برنامههایی که شامل محتوای پراکنده و نامربوط به یکدیگر هستند و جامعیت کافی ندارند، در بازار قابل انتشار نیستند. همچنین در صورتی که قادر هستید محتوای برنامههای خود را در یک برنامه ارائه کنید؛ بهتر است از ارائهٔ آن به صورت مجزا در چندین برنامه خودداری کنید.
علاوه بر محتوای برنامهها، امکانات، رابط کاربری، کاربردپذیری و کاربردوستانه بودن آنها نیز اهمیت دارد. کافهبازار همواره کوشیده تا با حمایت از برنامههای با کیفیت، توسعهدهندهها را در جذب حداکثری کاربرانشان یاری دهد. برنامه با هر ابزاری که توسعه یافته باشد لازم است از کیفیت و رابطکاربری قابل قبولی برای انتشار برخوردار باشد. برنامههای نامناسب و ناکارآمد که کار مفیدی انجام نمیدهند یا سرگرمی ماندگاری ارائه نمیکنند نیز در بازار قابل انتشار نیستند.
- امکان انتشار تعداد زیادی برنامه با محتوا، عملکرد و تجربهی کاربری مشابه وجود ندارد. برنامهها باید تلاش کنند تا از طریق ایجاد محتوا یا خدمات منحصر به فرد، امکانات جدیدی به کاربران ارائه دهند.
- برنامههایی که کاربردی مشابه با برنامههای قبلیِ توسعهدهنده و یا سایر برنامههای موجود در بازار داشته و یا تکراری باشند، ممکن است در بازار قابل انتشار نباشند. همچنین اگر با قالبی یکسان و تغییر محتوا تعداد زیادی برنامه ارسال شود، این برنامهها پذیرفته نمیشوند. توجه داشته باشید که این کار علاوه بر کند کردن فرآیند کلی بررسی برنامهها باعث تضییع حق سایر توسعهدهندگان نیز میشود. همچنین، - امکان انتشار برنامه در دستههایی که قبلاً با تعداد زیادی برنامهی مشابه اشباع شدهاند، وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید راهنمای برنامههای اسپم را مطالعه کنید.
- برنامههایی که عمدهٔ هدف و ماهیتشان بازاریابی و تبلیغات است، قابل انتشار نیستند.
- برنامههایی که کارکرد اصلیشان برگزاری قرعهکشی، بختآزمایی یا لاتاری است، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامههایی که اجرا یا نصب نمیشوند یا کارایی اصلیشان همراه با خطاست و به قولی باگ (Bug) دارند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامهها باید کارهایی را که به صورت محلی (Native) قابل انجام است، درون خود دستگاه انجام دهند و اینگونه کارها را بدون دلیل موجه، آنلاین، اینترنتی یا وبی (یا درون WebView) انجام ندهند.
مالکیت فکری و رفتار گمراه کننده
کپیبرداری از آثار دیگران یا تلاش برای فریب کاربران، نه تنها موجب ضرر کردن سایر توسعهدهندگان است، بلکه موجب زیان کاربران نیز میشود. به روشهای گمراه کننده و کپی از آثار دیگران برای موفقیت برنامه نباید اتکا کرد. توجه داشته باشید که این اقدام میتواند منجر به حذف برنامهٔ شما از بازار شود. همانطور که بازار نسبت به اقدام توسعهدهندگانی که از برنامهٔ شما کپی برداری کنند حساس است و برنامهٔ آنها را حذف میکند.
کپیرایت
همواره به قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حقوق مالکیت فکری اعم از حقوق مالکیت صنعتی مانند حق اختراع و علائم تجاری و حقوق مالکیت ادبی آثار دیگران از جمله «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» توجه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آنها را نقض نمیکنید. این حقوق مربوط به حق پدید آورنده آثار ادبی، هنری و علمی در نامیده شدن اثر به نام او و نیز حق انحصاری وی در تکثیر، تولید، عرضه، اجرا و بهرهبرداری از اثر خود است.
- محتوایی که در سایتها یا هر رسانهٔ دیگری منتشر میشود، حتی اگر به رایگان منتشر شود، به تنهایی به معنی آزاد بودن انتشار آن از طریق برنامهها یا قرار داشتن در مالکیت عمومی نیست.
- ذکر منابع استفاده شده در برنامهها اجباریست. منابع برنامهها باید به صورت کامل ذکر شوند، مثلاً سایتها باید با آدرس اینترنتی و کتابها با نام نویسنده و در صورت نیاز مترجم ذکر شوند.
- در نظر داشته باشید حتی در صورتی که «غیررسمی» بودن برنامه و آدرس منبع آن را ذکر کنید، همچنان ممکن است کپیرایت اثر نقض شده باشد. اگر دربارهٔ کپیرایت یک اثر شک دارید میتوانید از مشاور حقوقی کمک بگیرید یا با صاحب اثر مکاتبه و از ایشان تأییدیه کسب کنید.
- اگر حق تکثیر و نشر محتوایی رعایت نشده باشد، کسب رضایت برای استفاده از آن به عهدهٔ توسعهدهنده است. برای مثال کسب اجازه از سایتها برای استفاده از مطالب آنها، اجازهٔ ناشر یا نویسنده برای انتشار کتاب مشخصی در برنامه، کسب اجازه از پدیدآورندهٔ فونتهای ایرانی یا رعایت شرایط استفاده از آنها و ... ضرورت دارد.
- اگر از سورسها یا کتابخانههای متنباز استفاده میکنید مطمئن شوید که لایسنس آنها را مطالعه و شرایط استفاده از آنها را کاملاً رعایت کردهاید.
برای جلوگیری از نقض کپیرایت لطفاً به نکات زیر توجه کنید:
احترام به قوانین حقوق مالکیت ادبی و هنری: از محتوای سایتها و منابعی که محفوظ بودن حقوق خود را صراحتاً ذکر کردهاند خودداری کنید و از آیکونها و عناصر گرافیکی مخصوص سایر برنامهها استفاده نکنید. پیش از اقدام به استفاده از محتوای سایتها، قوانین سایت را مطالعه کنید.
به محتوای برنامهٔ خود مسلط باشید: پیش از انتشار برنامه محتوای آن را مرور کرده، از عدم نقض قوانین کپیرایت اطمینان حاصل کنید.
- نامهای تجاری مشمول قوانین کپی رایت میشوند.
- اثر عکاسی یا نقاشی که ثبت یا نشر شده باشد مشمول قوانین کپیرایت است.
- اثر موسیقی که نوشته یا ضبط و نشر شده باشد، مشمول قوانین کپیرایت است.
- کتاب، رساله، جزوه، نمایشنامه و هر نوشته دیگر علمی، فنی، ادبی و هنری مشمول قوانین کپیرایت میشوند.
- اثر سمعی و بصری که به هر ترتیب و روش نوشته، ضبط و یا نشر شده باشد مشمول قوانین کپیرایت است.
خلق کنید: اگر دربارهٔ محفوظ بودن حق تکثیر یک اثر شک دارید، بهترین راه ایجاد اثری دیگر از نو است، مانند تصاویر یا فایلهای صوتی ایجاد شده توسط خود شما. وقتی محتوا توسط شما ایجاد شده باشد نقض قانون کپیرایت بسیار بعید است.
دریافت تأییدیه و اجازه: در صورتی که تمایل به استفاده از آثار دیگران دارید لازم است از صاحب اثر تأییدیه دریافت نمایید و اسناد مربوطه را جهت بررسی برای ما ارسال کنید. تأییدیه رسمی به هر شکلی که ارسال شود باید در متن آن ایمیل توسعهدهنده و نام بسته برنامه درج و معرفی شود.
جعل هویت
جعل هویت زمانی اتفاق میافتد که یک برنامه بدون وجود ارتباط واقعی سعی کند خود را مانند برنامه، سازمان یا شخصی دیگر به تصویر بکشد. این امر ممکن است به صورت ناخواسته و در حالتی که محتوای برنامه تصور وجود یک قرارداد رسمی بین طرفین را ایجاد میکند نیز اتفاق بیفتد.
در صورتی که از نام تجاری، آیکون یا نام برنامهٔ دیگری برای معرفی برنامهٔ خود (نام برنامه، عنوان توسعهدهندگی و توضیحات برنامه) استفاده و برای کاربر این حس را ایجاد کنید که برنامه توسط همان نهاد توسعه داده شده و دارای کیفیت و محتوایی مشابه برنامههای دیگر آن نهاد است، این مورد جعل هویت از یک توسعهدهنده و برنامهٔ او بوده و طبق قوانین کافهبازار تخلف محسوب میشود.
در صورت نبود قرارداد رسمی یا تأییدیه، وانمود نکنید که نهاد یا سازمانی برنامهٔ شما را تأیید کرده است یا برنامه با گروه یا نهاد دیگری ارتباط دارد، مهم نیست که شما چه نوع برنامهای ارائه میدهید یا چه انگیزهای از این کار دارید.
دستورالعملهای زیر میتواند به شما کمک کند:
- برنامههایی که در محتوای خود به هر شکلی از نام یا علامت تجاری سازمانها، باشگاهها، سایتها، برنامهها یا نام اشخاص حقیقی و حقوقی و… استفاده میکنند، نیاز به کسب اجازه از آنها دارند.
- تظاهر نکنید که شخص دیگری هستید. اگر شما نمایندهٔ رسمی یک شرکت، سازمان یا شخص ثالث نیستید، تظاهر نکنید که محتوای برنامهٔ شما توسط ایشان ایجاد شده است.
- در صورتی که استفاده از نام یا علائم تجاری دیگران در حد متعارف و با رعایت شرایط استفاده و رفتار منصفانه باشد، لازم است «غیررسمی» بودن برنامه و عدم تعلق آن به صاحب نام یا علامت تجاری صراحتاً ذکر شود.
- فروش یا عرضهٔ برنامههای خارجی، ایرانی و هرگونه نسخهٔ ترجمه شده یا دستکاری شدهٔ برنامهها به سود یا به نام توسعهدهندهٔ دیگری ممکن نیست.
- از سایتها و برنامههای متخلف حمایت نکنید. کاربر را به سایتهایی که قوانین بازار را نقض یا خود را به عنوان برنامه یا سازمان دیگری معرفی میکنند، منتقل نکنید.
- از نام و نشان سایر برنامهها استفاده نکنید. از نام شخص، سازمان یا محصول دیگران در نام و توضیحات برنامهٔ خود (بدون کسب اجازه از ایشان) استفاده نکنید.
استفاده از نام سایر برنامهها
در صورتی که نام یک برنامه شناخته شده یا ثبت شده باشد، شما مجاز به استفاده از این نام (بدون کسب اجازه از صاحب آن) در عنوان برنامهٔ خود نیستید زیرا این مورد ممکن است برای کاربر گمراهکننده باشد. برای مثال:
شیوهٔ صحیح نامگذاری:
درصورتی که نسخهای متفاوت از یک برنامهٔ متنباز را منتشر میکنید لازم است غیررسمی بودن آن را در عنوان برنامه ذکر کنید.
تأیید هویت و رسمیت:
هنرمندان، شرکتها، سازمانها، ادارات دولتی، بانکها، سایتها و بلاگها، رویدادها، همایشها، مناسبتها و دیگر موارد پیش از انتشار برنامههایشان در کافهبازار، نیازمند احراز هویت هستند.
- احراز هویت اشخاص را میتوان با مکاتبه از طریق ایمیلهای رسمی دامنهٔ وبسایتِ درخواستدهنده، ارائهٔ نامه همراه با امضا و مهر رسمی و مدارک دیگری که از ایشان درخواست میشود، انجام داد. لازم است این ایمیل حاوی نام توسعهدهنده و نام بستهٔ برنامه باشد.
رفتار گمراهکننده
لازم است برنامهها آنچه را توسعهدهنده توضیح داده اجرا کنند و شامل ویژگیهای مخفی، مستند نشده و متناقض با توضیحات برنامه نباشند.
برای مثال:
- برنامهها نباید دارای اطلاعاتی غلط و گمراهکننده در محتوا، عنوان، دستهبندی، آیکون، توضیحات، ویدئوشات و یا اسکرینشات باشند.
- نام و آیکون برنامهها در بازار، باید با نام و آیکونی که پس از نصب برنامه روی دستگاه نمایش داده میشود مشابه باشند تا موجب سردرگمی نشوند.
- اگر برنامه به هر شکلی رقابتی ایجاد میکند که کاربران امکان مشارکت در آن را دارند، باید قوانین مشخص و شفافی برای مشارکت، امتیازدهی، قرعهکشی و دیگر موارد مربوط به رقابت داشته باشد و از تقلب یا تحریف امتیازات بپرهیزد.
- برنامهها نباید در قسمت توضیحات، در رابطه با قابلیتهایی که قادر به انجام آنها نیستند، ادعای نادرستی داشته باشند.
- برنامههایی که ادعای خلاف واقعیت مبنی بر وابستگی به یک نهاد دولتی دارند یا ادعا میکنند که قادر به ارائهی تسهیلات دولتی میباشند، در بازار قابل انتشار نیستند.
امنیت و حریم شخصی
ما و شما متعهد به حفظ حریم شخصی کاربر و ارائهٔ محیطی امن برای او هستیم. برنامههای مخرب که از اطلاعات شخصی و یا دستگاه کاربر سوء استفاده میکنند، به هیچ عنوان در بازار منتشر نخواهند شد.
لازم است توسعهدهندگان در رابطه با مدیریت اطلاعات کاربران شفافیت لازم را داشته باشند. ایجاد فضای امن برای کاربران همواره ازدغدغههای اصلی کافهبازار بودهاست. کاربران هم میخواهند با اطمینان خاطر به دانلود برنامهها از کافه بازار بپردازند. بنابراین ما به برنامههایی که امنیت اطلاعات کاربران را به خطر اندازد اجازهٔ انتشار نمیدهیم.
امنیت
حفظ امنیت کاربران برای بازار اهمیت فراوان دارد. به همین دلیل اگر برنامه کارکرد پیچیدهای داشته باشد؛ از کاربر دسترسیهای نالازم بخواهد؛ یا به اطلاعات حساسی از کاربر دسترسی داشته باشد، از سوی بازار برای انتشار پذیرفته نخواهد شد. هدف ما از ایجاد محدودیت در استفاده از دسترسیها ایجاد امنیت برای کاربران است. ولی در اندک مواردی ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد. در شرایطی که دسترسی به کار رفته مربوط به کارکرد اصلی برنامه نباشد ولی با رعایت تمامی قوانین، توسعهدهنده توضیح شفاف و قانعکنندهای در مورد لزوم استفادهی صحیح از دسترسی مورد نظر و عدم وجود راهکار جایگزین ارائه دهد، امکان انتشار برنامه ممکن است فراهم شود .توجه داشته باشید این اتفاق بسیار نادر است و امکان استفاده از دسترسیهای غیرضروری در برنامه وجود ندارد.
-
لازم است توسعهدهنده به رد درخواست دسترسی توسط کاربران احترام بگذارد. کاربران نباید برای تأیید درخواست دسترسی تحت فشار گذاشته شوند بلکه لازم است توسعهدهندهها تلاش کنند تا راهکار جایگزینی را در این موارد به کاربران ارائه کنند. برای مثال اگر کاربری اجازهٔ دسترسی به لیست مخاطبین را به برنامه نمیدهد، توسعهدهنده میتواند امکان وارد کردن شماره تلفنها را برای کاربران فراهم کند.
-
درخواست دسترسی به اطلاعات کاربر باید در زمان مورد نیاز (به صورت runtime) صورت بگیرد و دلیل نیاز به دسترسی برای کاربر منطقی و شفاف باشد.
-
فروشگاههای که قصد انتشار برنامهٔ مرتبط با فروشگاه خود را در بازار دارند، باید قوانین و شرایط استفاده از برنامه، روشهای پرداخت وجه، مدتزمان و نحوۀ حمل و تحویل سفارش و نحوۀ صدور و ارسال فاکتور رسمی خرید را به صورت شفاف توضیح دهند. همچنین توسعهدهندههای برنامههای فروشگاهی ملزم به ارائهٔ شمارۀ تلفن معتبر جهت پشتیبانی و دریافت شکایات و گزارش هستند.
-
پرداخت اینترنتی برای برنامههایی که به این امکان نیاز دارند، لازم است از طریق درگاههای امن مورد تأیید بانک مرکزی انجام و در مرورگر نمایش داده شود.
-
برنامهها نباید در محتوای خود به سایر فروشگاهها و سایتهای توزیع برنامه یا بازی اشاره کنند یا امکان دسترسی به برنامهها را از منبعی به غیر از بازار فراهم کنند.
-
برنامههایی که از کافهبازار دانلود میشوند، باید آخرین نسخهی به روزشدهی برنامه باشند. قرار دادن نسخههای قدیمی برنامه در بازار و خودداری از به روزرسانی آن مجاز نیست.
-
برنامههایی که از کافهبازار دانلود میشوند تنها باید از طریق بازار بهروزرسانی شوند. جایگزینی، تغییر و بهروزرسانی برنامه از هیچ روش دیگری قابل قبول نیست.
-
اگر برنامه شما دارای ویژگیهایی نیست که لازمه دسترسی به آنها گرفتن اطلاعات خاصی از کاربر یا ثبت نام اوست، بگذارید کاربر بدون ثبت نام و ثبت اطلاعات شخصی به محصول شما دسترسی داشته باشد. گرفتن اطلاعات شخصی از کاربر مگر در مواردی که مستقیما مربوط به کارکرد برنامه باشند، مجاز نیست.
-
استفاده از Intent: کارهای حساسی که مستلزم وجود ایمنی و شفافیت در برنامه هستند، یا برای کاربر هزینههایی مانند ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی ایجاد میکنند باید تا جای ممکن با استفاده از Intent انجام شوند.
حریم شخصی کاربران
لازم است برنامههایی که درهرمرحله از عملکردشان، به طور اختیاری و یا اجباری اقدام به ثبت اطلاعات شخصی کاربران مثل شماره تماس، آدرس ایمیل و... میکنند، پیش از ثبت اطلاعات کاربر را از چگونگی جمعآوری اطلاعات و چگونگی حفظ این اطلاعات به صورت محرمانه آگاه سازند و همچنین کاربر را به طور کامل در جریان عملیاتی که برنامه روی این اطلاعات انجام میدهد قرار دهند. برنامهها نباید از اطلاعات کاربران استفادههای مشکوک، نامشخص و ناگفته کنند.
- برنامههایی که قادر به گرفتن تماس یا فرستادن پیامک یا ارسال تصاویر به صورت ناشناس هستند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- استفاده از برنامه نباید برای کاربر هزینهٔ پنهان ایجاد کند برای مثال بدون اجازهٔ کاربر، برنامه پیامک ارسال کند و یا تماس تلفنی برقرار نماید. لازم است تمامی مراحل به طور شفاف به کاربر اطلاع داده شود.
- برنامههایی که براساس تعاریف قانونی اطلاعات محرمانه، حساس و شخصی دیگران را دریافت یا منتشر میکنند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامههایی که کارکرد یا امکانی برای رمزنگاری اطلاعات و ارسال آن به شخص دیگری را فراهم میکنند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- برنامههایی که امکان جعل پیام و تماسها را فراهم میسازند، در بازار قابل انتشار نیستند.
- توجه داشته باشید که اطلاعات دریافت شده از کاربر تنها به همان منظور دریافت شوند که به او توضیح دادهاید.
- برای کاربر به صورت کاملاً شفاف توضیح دهید که برنامهٔ شما چه اطلاعاتی از او دریافت یا ثبت مینماید و از آنها چه استفادهای میکند.
- دادههای مکانی تنها زمانی میتواند استفاده شود که مستقیماً مرتبط با ویژگیها و خدمات فراهم شده در برنامه برای کاربر باشد.
- توضیحات خود را در محلی قرار دهید که کاربر حتماً آن را ببیند.
- میتوانید توضیحات خود را به صورت یک توافقنامه، در اولین اجرای برنامه به کاربر نمایش دهید.
- اگر برنامه شما اطلاعات مالی را مدیریت میکند هیچگاه نباید این اطلاعات را فاش کند.
- اگر برنامه شما اطلاعات دفتر تلفن کاربران یا تماس با آنها را جمع آوری میکند ما اجازه انتشار و افشای غیرمجاز آن را به شما نمیدهیم.
- اگر برنامه شما عملکرد آنتی ویروسی یا مرتبط با امنیت دارد باید یک خط مشی رازداری را در برنامه قرار دهید که جمع آوری اطلاعات کاربران در آن توضیح داده شود و بخشهایی که این اطلاعات با آنها به اشتراک گذاشته میشود مشخص باشد.
- .
برنامههای نظارت و ردیابی
کاربر بازار باید نسبت به برنامهای که نصب میکند شناخت کامل داشته باشد، مخصوصاً در حالتی که این برنامه اطلاعات شخصی او را جمعآوری میکند.
- به طور کلی برنامههای جاسوسی و بدافزارها در بازار قابل انتشار نیستند. معرفی یک برنامه به عنوان برنامهٔ «جاسوسی و یا نظارت و ردیابی مخفی» خلاف قوانین است.
- برنامههایی که رفتار کاربر در دستگاه را ردیابی میکنند یا به اطلاعات حساسی از کاربر دسترسی دارند نباید از ابتدا و بدون اجازه کاربر مخفی شوند یا در قالب یک برنامهٔ دیگر در لیست برنامههای وی قرار گیرند و یا به هر نحوی کاربرد خود را از کاربر مخفی کنند.
درآمدزایی و تبلیغات
بازار از روشهای مختلف درآمدزایی برنامهها حمایت و پشتیبانی میکند. به منظور کسب درآمد بلندمدت و همچنین ایجاد تجربه مطلوب برای کاربران، قوانین مربوط به این موضوعات را رعایت کنید.
برنامههای فروشی
بازار برای برنامهها قیمتگذاری نمیکند و در این رابطه نظری نمیدهد. اگر میخواهید برای برنامهٔ خود قیمت مناسبی انتخاب کنید، میتوانید با بررسی قیمت برنامههای دیگر و نظرات و امتیازهای کاربران تصمیم بگیرید.
توجه کنید:
اگر در زمان انتشار برنامه، قیمت پیشنهادی صفر باشد در آینده امکان تغییر قیمت یا فروش آن وجود نخواهد داشت. اگر فکر میکنید برنامهای که رایگان منتشر کردهاید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از بهروزرسانی کسب کرده، لازم است به عنوان برنامهای جدید با قیمت مورد نظر آن را ثبت کنید.
برنامههایی که امکان کمک و حمایت از مؤسسههای معتبر و شناخته شدهٔ خیریه را دارند باید رایگان باشند و پرداخت در مرورگر انجام شود. لازم است تأییدیه مؤسسه خیریه نیز در این خصوص ارسال شود.
پرداخت درونبرنامهای
فعالسازی امکانات و ابزارهای موجود در برنامه، دسترسی کامل به محتوا، دریافت اعتبار و دیگر موارد تنها باید از کانال پرداخت بازار انجام شود و هیچ کانال جایگزین یا موازی دیگری پذیرفته نیست.
- فروش محتوا، کارکرد، اعتبار یا خدماتی که درون برنامه استفاده یا مصرف میشوند باید از طریق پرداخت درونبرنامهای بازار انجام شود.
- پیش از درخواست از کاربر برای استفاده از پرداخت درونبرنامهای، توسعهدهنده باید به صورت شفاف توضیح دهد کاربر چه امکانی را در قبال مبلغ پرداختی مشخصی دریافت خواهد کرد.
- در صورتی که توسعهدهنده مایل به دریافت مبلغی از سوی کاربران خود به عنوان حمایت از برنامه است، لازم است از پرداخت درون برنامهای بازار استفاده کند.
برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پرداخت درون برنامهای و نحوهٔ پیادهسازی آن به این لینک مراجعه کنید.
- برای استفاده از ویژگیهای برنامه توسعهدهنده نباید کاربران را مجبور به خرید خدمات، خرید کالای دیگر و یا فعالیت در جهت بازاریابی و تبلیغات کند.
- بهتر است قبل از ارائه محصولات فروشی یک دوره آزمایشی رایگان ارائه دهید تا کاربران را با نوع خدمات برنامهی خود آشنا کنید.
- برنامههایی که امکان استفاده از خدمات یا محتوا را به صورت اشتراک دورهای فراهم میکنند، باید این کار را از طریق سرویس اشتراک بازار انجام دهند و تا زمان اتمام دورهٔ اشتراک کاربر، موظف به ارائهٔ خدمات مورد تعهد به وی هستند.
- پیش از درخواست از کاربر برای عضویت در خرید اشتراک دورهای، توسعهدهنده باید به صورت شفاف توضیح دهد کاربر چه امکانی را در قبال مبلغ پرداختی مشخصی دریافت خواهد کرد.
- اگر توسعهدهنده اشتراک کاربر را به صورت اتوماتیک تمدید میکند، در صورت بروز تغییرات در محصول یا خدمات خود در طول مدت اشتراک، باید به صورت پیوسته به خدمترسانی مطابق تعهدات داده شده در سرویس اشتراک دورهای وفادار بماند. لازم است این خدمات در تمام دستگاهها قابل استفاده باشد و طول دوره اشتراک نیز کمتر از هفتروز نباشد.
- شما میتوانید از یک پرداخت اشتراکی برای برنامهها و بازیهای خود استفاده کنید، اما نمیتوانید از آن برای برنامهها و بازیهایی که متعلق به شما نیستند استفاده نمایید. برنامهها/بازیهایی که از یک پرداخت اشتراکی استفاده میکنند، باید منحصرا متعلق به یک توسعهدهنده باشند.
- پرداخت دورهای باید روی تمام دستگاههای کاربر که برنامه روی آن قابل نصب است به درستی عمل کند.
- اگر مایلید در برنامهی خود روش خرید را به حالت خرید پرداخت دورهای تغییر دهید، نباید امکانات اولیهای که کاربران کنونی برای آنها پول پرداخت کردهاند را از دسترس خارج کنید. مثلا اگر کاربری پیشتر برنامهی شما را به صورت کامل خریداری کرده است اجازه دهید بعد از اعمال مدل پرداخت دورهای همچنان از برنامه به صورت کامل استفاده کند.
- در صورتی که از پرداخت دورهای استفاده نمیکنید، پیشنهاد میشود که یک دورهی آزمایشی رایگان در برنامه قرار دهید تا کاربران از امکانات برنامه تجربه کسب کنند. لازم است قبل از فعال کردن دورهی آزمایشی به روشنی درباره طول دوره و امکاناتی که کاربر از آن بهره مند خواهد شد، توضیح دهید و شفاف کنید که بعد از این زمان این امکانات تنها با پرداخت قابل دسترسی خواهند بود.
- تمام برنامههایی که به صورت اشتراکی ارائه میشوند باید آنچه را که کاربر انتظار دارد، بدون هیچ پیش شرط دیگری، پس از خرید اشتراک به او ارائه دهد.
تبلیغات
محتوای تبلیغات
تبلیغاتی که در برنامهٔ شما نمایش داده میشود جزئی از برنامه است. در نتیجه وجود هر گونه محتوای نامناسب در آن بر عهده توسعهدهنده آن برنامه است. تبلیغات برنامهٔ شما نباید قوانین مربوط به «محتوا» (مانند تبلیغ فعالیت مجرمانه، خشونت، محتوای جنسی و ...) و یا قوانین مربوط به «حریم شخصی» را نقض کند.
برنامههایی که از اطلاعات موقعیت مکانی برای انجام تبلیغات استفاده میکنند مشمول سیاستهای مرتبط با اطلاعات حساس و شخصی میشوند و علت دسترسی به آن باید به وضوح برای کاربر شرح داده شود.
دستورالعملهای زیر میتواند به شما کمک کند:
- تبلیغات باید متناسب با گروه سنی مخاطبان هر برنامه نمایش داده شود. نمایش تبلیغاتی که مربوط به بزرگسالان است در برنامههای مربوط به کودکان مجاز نیست.
- تبلیغات نباید با بنر خالی یا به صورت آزمایشی در برنامه نمایش داده شود.
- کاربران نباید در ازای دیدن تبلیغات پول دریافت کنند.
- در صورتی که برنامهی خود را به صورت غیررایگان در بازار منتشر کردهاید، نمایش تبلیغات در برنامه تنها در صورتی مجاز است که در توضیحات برنامه کاربر را از وجود تبلیغات و نحوهی نمایش آنها مطلع سازید.
تبلیغات آزاردهنده
تبلیغاتی که توسط برنامهی شما نمایش داده میشوند، نباید برای کاربر آزاردهنده باشند. مصادیق تبلیغات آزاردهنده میتواند شامل طیف گستردهای باشد که اشاره به تمام آنها در این مستند امکانپذیر نیست. با این وجود، رعایت تمامی حقوق کاربر در این زمینه برای توسعهدهندگان ضروری است.
دستورالعملهای زیر میتواند به شما کمک کند:
- تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید: تمامی تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید، به گونهای که آزاردهنده نباشد یا کاربر را مجبور به انتخاب آن نکند. همچنین نمایش تبلیغات روی Lock screen مجاز نیست و نباید با فشار دادن دکمهی Home یا آیکونهای غیرمرتبط تبلیغات شروع به نمایش داده شدن کنند.
- تبلیغات خود را در محل مناسبی در داخل برنامه قرار دهید: تبلیغات نباید به نحوی نشان داده شوند که موجب کلیک کردن سهوی کاربر روی آن شود، یا امکان استفاده از بخشهایی از برنامه را برای کاربر مشکل سازد. اگر برنامهی شما از Extension برای کارکرد خود بهره برده است تبلیغات نباید بر روی آنها نمایش داده شوند. همچنین تبلیغات نباید با زدن بر روی گزینههایی که کاربردی غیر از تماشای تبلیغات اختیاری دارد؛ مانند گزینهی خروج از برنامه، شروع به نمایش داده شدن کنند.
- برای استفاده از برنامه کاربر را وادار به واکنش در قبال تبلیغات نکنید: اجبار کاربر برای کلیک روی تبلیغات یا خریداری کالا و خدماتی که در آن نمایش داده میشوند، به منظور استفاده از برنامه و کارکرد آن خلاف قوانین است. همچنین تبلیغاتی که داخل برنامه نمایش داده میشوند باید به آسانی توسط کاربر قابل رد شدن باشند و کاربر در قبال رد کردن آنها نباید متوجه ضرر یا فقدان کارکردی از برنامه شود.
- بدون اطلاع و رضایت کاربر، بیرون از برنامه تغییری ایجاد نکنید: تبلیغات برنامه به هیچ عنوان نباید بدون اطلاع و رضایت کامل کاربر تغییری خارج از برنامه ایجاد کنند؛ روی دستگاه کاربر و سیستم عامل آن اثرگذار باشد؛ یا بر سایر برنامههایی که روی دستگاه کاربر نصب شده است تداخل و تاثیر داشته باشد.
- میانبر، بوکمارک یا آیکون تبلیغاتی ایجاد نکنید: برنامهٔ شما و تبلیغات آن نباید به صفحهٔ خانگی اندروید میانبری اضافه؛ در مرورگر دستگاه صفحهای ذخیره؛یا آیکونی با هدف تبلیغات ایجاد کند.
- از قسمت اعلانها (Notification) برای تبلیغات استفاده نکنید: برنامهها نباید از اعلانها (Notification) برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلانها میتوانند برای اطلاعرسانیهای مرتبط با کارکرد برنامه مانند بهروزرسانی و امکانات جدید آن استفاده شود. استفاده از اعلانهای چسبان (Ongoing) نیز جز در مواقعی که برنامه برای عملکرد صحیح به آن نیاز داشته باشد خلاف قوانین است.
تبلیغات گمراهکننده
تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراهکننده و فریبنده باشد و باید کاملاً مشخص باشد کدام برنامه نمایشدهندهٔ تبلیغ است.
دستورالعملهای زیر میتواند به شما کمک کند:
- عدم استفاده از رابط کاربری جعلی: تبلیغات نباید به شکل رابط کاربری یک برنامه ظاهر شوند.
- عدم شبیهسازی پیغامهای سیستمی: نمایش تبلیغات به شکل پیغامها و هشدارهای سیستمی اندروید و یا بازار، خلاف قوانین است.
- عدم شبیهسازی پیغامهای بهروزرسانی: جعل پیغامهای بهروزرسانی بازار و یا اندروید خلاف قوانین است.
جایگاه برنامهها در بازار
جایگاه و نحوهٔ نمایش برنامهٔ شما، تأثیر گذاری چشمگیری در رضایت کاربران از بازار دارد. از ارسال تبلیغات بیکیفیت و هرگونه تلاش برای ارتقاء غیرمجاز جایگاه برنامهٔ خود در لیستهای بازار، اجتناب کنید.
سفارش تبلیغات نامناسب
ایجاد مشوق برای نصب برنامههای سایر توسعهدهندهها، خلاف قوانین است. جهت جلوگیری از تغییر غیرمجاز جایگاه برنامه در لیستهای بازار، ترغیب کاربر به نصب سایر برنامهها و ایجاد مشوق برای او (مانند اهدای سکه و ...) خلاف قوانین است.
درصورتی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای ترفیع جایگاه برنامهٔ خود از روشهایی استفاده کنید که برای کاربران و توسعهدهندگان زیان آور باشد، بازار از انتشار برنامهٔ شما جلوگیری خواهد کرد. مسئولیت اطمینان از اینکه هر شبکهٔ تبلیغاتی و یا مجموعهٔ وابسته به برنامهٔ شما، این قوانین را رعایت کرده و از روشهای غیرمجاز ترفیع برنامه استفاده نمیکند، بر عهدهٔ شماست.
- استفاده از تبلیغات گمراه کننده و یا آزاردهنده در وبسایتها، برنامهها و … مانند سفارش تبلیغ برنامه در اعلانهای سیستمی (Notification) سایر برنامهها.
- استفاده از روشهای غیر مجاز و گمراهکننده برای تبلیغات و افزایش تعداد نصبهای برنامه که در نتیجهٔ آن کاربر آگاهانه به صفحهٔ برنامه در بازار ارجاع داده نمیشود و یا دانلود برنامه بدون درخواست و اطلاع دقیق کاربر صورت میگیرد.
توضیحات برنامه
اطمینان حاصل کنید که در برنامه و توضیحات آن محتوای نامطلوب، گمراهکننده، تکراری و یا نامربوط وجود ندارد. جهت بهبود تجربهٔ کاربری، ارائهٔ چنین مواردی از دید بازار تخلف محسوب شده و وجود آنها نتیجهای جز دریافت نظرات منفی از طرف کاربران و همچنین افزایش احتمال حذف شدن برنامه ندارد.
هنگامی که برنامهٔ خود را در بازار منتشر میکنید لازم است توجه ویژهای به نام، توضیحات و دیگر اطلاعات توضیحی آن داشته باشید. اطلاعات توضیحی یک برنامه معرف آن، در بردارندهٔ ویژگیهای خاص برنامه و همچنین راهنمای کاربر برای شناخت و دریافت یک برنامه است. در نتیجه این قسمت اهمیت بسیاری دارد. یک نام جالب و به یاد ماندنی و همچنین یک توضیح متقاعدکننده، برای جذب مخاطب لازم و ضروری است اما توجه داشته باشید که این اطلاعات توضیحی مانند محتوای برنامهٔ شما باید مطابق با قوانین بازار ایجاد شوند.
- برنامهٔ خود را دقیق معرفی کنید: اطلاعات توضیحی برنامه را به گونهای انتخاب کنید که دقیقاً گویای عملکرد و تجربهٔ کاربری آن باشد. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید از راهنمای انتخاب نام مناسب استفاده کنید.
- از کلیدواژههای تکراری استفاده نکنید: استفادهٔ بیش از اندازه از کلیدواژهها و یا استفاده از کلیدواژههای تکراری خلاف قوانین است.
- از جملات و کلمات نامربوط استفاده نکنید: برنامهٔ شما نباید با توضیحات نامربوط به کاربرد اصلی آن (جهت فریب کاربر و در نتیجه ارتقاء غیرمجاز جایگاه برنامه) بارگذاری شود. اشاره به کلماتی مانند تخفیف، فروش ویژه، جایزه و … در اطلاعات توضیحی برنامه پذیرفته نیست.
توضیحات برنامه را مختصر و مفید ارائه کنید: توضیحات برنامه را سر راست انتخاب کنید. توضیحات کوتاهتر موجب بهبود تجربهٔ کاربری مخاطبی میشود که صاحب دستگاه اندرویدی با صفحه نمایش کوچک است. توضیحات طولانی و یا تکراری میتواند تخلف محسوب شود. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید از راهنمای نوشتن توضیحات برنامه استفاده کنید.
نقاط ضعف احتمالی برنامه را تشریح کنید: مشکلات، ناسازگاری با دستگاهها یا نسخههای سیستم عامل اندروید و شرایط خاصِ استفاده از برنامه را در توضیحات آن ذکر کنید. اگر توسعهدهنده در این شرایط برای کسب اطمینان کاربران از کارکرد برنامه، نسخهٔ آزمایشی ارائه کرده است، باید در توضیحات برنامه از کاربران صریحاً بخواهند که نسخهٔ آزمایشی را امتحان کنند.
استفاده از تصاویر خشونتآمیز، جنسی و … در اسکرینشاتها امکانپذیر نیست.
هیچ ویژگی پنهان یا مستند نشدهای را در برنامه خود وارد نکنید: عملکرد برنامه شما باید برای کاربران نهایی و بررسی برنامه واضح باشد. به همین ترتیب ، نباید برنامه خود را با محتوا یا خدماتی را که در واقعیت ارائه نمیدهید معرفی کنید.
استفاده از اسکرینشات، یک روشی عالی برای آشنایی کاربران با فضای برنامهٔ شما و نحوهٔ عملکرد آن است. از اسکرین شات و ویدئوشات برای راهنمایی کاربران در رابطه با آنچه از برنامهٔ شما دریافت میکنند، استفاده کنید.
مناسب ترین دسته را برای برنامه خود انتخاب کنید: در صورت نیاز، میتوانید از راهنمای انتخاب دسته استفاده کنید. اگر از دسته بندی واقعی برنامهٔ خود استفاده نکنید ، ممکن است بازار این مورد را برای شما تغییر دهد.
توضیحات برنامه باید برای تمام مخاطبان مناسب باشد: بنابراین اطمینان حاصل کنید که حتی اگر محتوای برنامهٔ شما مخصوص بزرگسالان است، توضیحات برنامه، اسکرینشاتها و ویدئوشاتها، مناسب ردهٔ سنی ۴+ انتخاب شوند. به عنوان مثال، اگر برنامه شما بازیای است که شامل خشونت میشود، تصاویری را انتخاب کنید که شامل مرگ وحشتناک یا اسلحه نمیشود.
کلیدواژههای تکراری
استفادهٔ بیش از اندازه از کلیدواژههای متفاوت و یا تکراری خلاف قوانین است.
کلیدواژههای نامربوط
نام و توضیحات برنامه نباید شامل عبارتهای نامربوط باشد.
- اگر برنامهٔ شما به بازی Angry Birds هیچ ارتباطی ندارد، نباید در توضیحات برنامه از آن نام ببرید.
- جهت جلوگیری از ایجاد جذابیتهای کاذب برای ترغیب کاربر به نصب برنامه، اشاره به «تخفیف»، در نظر گرفتن «جایزه» و یا استفاده از عبارتهایی مانند «فروش ویژه» و «حراج» در عنوان، آیکون، توضیحات و اسکرینشات و یا استفاده از کلمات کلیدی که به کاربرد برنامه مربوط نیست اما کاربران آنها را بسیار جستجو میکنند، خلاف قوانین است.
لطفاً نظر کاربران را به توضیحات برنامه اضافه نکنید. کاربر میتواند از بخش نظرات بازار جهت مشاهدهٔ نظر دیگران استفاده کند.
جزئیات بیش از حد
در توضیحات برنامه از ارائهٔ جزئیات بیش از حد و همچنین اشاره به سایر برنامهها و محصولات خود اجتناب کنید.
نظر و امتیاز جعلی
نظرات و امتیازهای برنامه معیاری برای سنجش کیفیت آن هستند و تصمیم کاربر برای دریافت برنامه به صحت آنها وابسته است. به عنوان یک توسعهدهنده، نباید به نظرات برنامهٔ خود و یا برنامههای دیگر توسعهدهندگان (با نوشتن نظرات جعلی، دادن امتیازهای غیرواقعی و یا قرار دادن محتوای ناخواسته) نفوذ کنید.
جهت اطلاع از مشکلات کاربران با برنامه، لازم است به طور منظم نظرات و امتیازهای برنامهٔ خود را بررسی کنید، در پاسخهای خود به نظرات بر روی مشکل اصلی برنامه تمرکز کرده و از درخواست امتیاز بیشتر از کاربر خودداری کنید.
امتیازها و نظرات جعلی
جهت اطمینان از حفظ کیفیت نظرات و امتیازها، بازار بر شیوهٔ عملکرد و نحوهٔ درخواست آنها حساسیت دارد. توجه داشته باشید که هرگونه دستکاری نظرات برای تغییر جایگاه برنامه در بازار تخلف محسوب میشود.
درخواست نظر از کاربر
از ارائهٔ هرگونه مشوق برای دریافت نظر خودداری کنید. ترغیب کاربر به ثبت نظر در مقابل جایزه و مشوقهای دیگر و یا ایجاد امکان ارتقاء برنامه با نظر یا اجبار کاربر به ثبت نظر، خلاف قوانین است. درخواستهای پیدرپی از کاربر برای ثبت نظر نیز خلاف قوانین است.
درخواست نظر از کاربر در صورتی که او را ترغیب به ارائه نظر مثبت نکرده باشید، مجاز است.
پاسخگویی به نظرات کاربران
نظرات کاربران، بخشی جدایی ناپذیر از تجربهٔ کاربری برنامه است، بنابراین باید هنگام پاسخگویی به نظرات آنها به موارد زیر توجه داشته باشید
-
در پاسخ به نظرات کاربران، با آنها با احترام رفتار کنید.
-
پاسخهای خود را درمورد نظرات کاربر قرار دهید و در پاسخ خود اطلاعات شخصی خود را وارد نکنید.
-
از اسپم یا بازاریابی در این بخش، بپرهیزید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانید راهنمای پاسخدهی به نظرات را مطالعه کنید.