نسخه چاپی
فهرست مطالب

توسعه‌دهنده باید پیش از انتشار برنامه از این‌که محتوای آن ناقض قوانين بازار و قوانین کشور نباشد اطمینان حاصل کند. با توجه به این‌که بسیاری از مخاطبین بازار کودکان و نوجوانان هستند و با توجه به کارایی پایین ابزارهای کنترلی، بازار تلاش کرده است تا با استفاده از محصول «بازار کودک»، شرایط لازم برای امنیت روانی کودکان را فراهم کند؛ با این وجود لازم است توسعه‌دهندگان نیز به نوبهٔ خود همواره در این راستا کوشا باشند.

محتوای غیرمجاز

منظور از محتوا در این قسمت،  تمام متعلقات برنامه شامل پایگاه داده‌، کدهای برنامه (Source Code)، نام بسته، نام و توضیحات‌ برنامه، نام برنامه در بازار، عنوان توسعه‌دهنده، متن و عکس، صدا و فیلم، تبلیغات داخل برنامه، محصولات درون برنامه‌ و... است.
همچنین اطلاعات حساب توسعه‌دهنده که برای کاربران نمایش داده می‌شود نیز بخشی از محتوا به شمار می‌آید. پیش از انتشار برنامه از این‌که محتوای آن ناقض قوانين كشور، اخلاق عمومی و قوانین بازار نباشد اطمینان حاصل کنید. 

محتوای ناقض قوانین: برنامه‌ها نباید به هیچ شکلی رفتار ناقض قوانین را آموزش یا نمایش دهند یا مروج و مشوق جرم و بی‌قانونی باشند. محتوای ناقض قوانین کشور شامل موارد مندرج در فهرست مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۷۴۹ قانون مجازات بخش تعزیرات است. 

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغ یا آموزش هرگونه استفاده بدون مجوز از سلاح
  • نمایش یا تحریک یا ترغیب یا آموزش اعمال خشونت‌آمیز، خودکشی، استعمال دخانیات، الکل یا مواد روان‌گردان
  • خرید و فروش بدون نسخه‌ی داروهایی که نیاز به نسخه دارند
  • آموزش‌‌های مخرب رایانه‌ای مانند روش‌های نفوذ، هک و جاسوسی اطلاعات، ساخت برنامه‌های بد افزار، ایجاد اختلال در عملکرد سایر برنامه‌ها، عبور از فیلترینگ، VPN، نصب آنتن و راه اندازی ماهواره یا اینترنت ماهواره‌ای
  • فروش یا انتشار یا در دسترس قرار دادن برنامه‌، گذرواژه یا هر داده‌ای که امکان دسترسی غیر مجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای متعلق به دیگری را بدون رضایت او فراهم می‌کند.
  • آموزش یا در دسترس قرار دادن هرگونه داده یا روش‌های تقلب و تزویر
  • امکان جعل اطلاعات مانند مکان‌یابهای جعلی، جعل اطلاعات دستگاه کاربران، ایجاد تماس تلفنی یا پیامک و MMS جعلی. 
  • آموزش یا تشویق یا ترغیب روش‌های کسب درآمد از راه‌های غیرقانونی مانند شرکت‌های هرمی و …
  • آموزش یا تشویق یا ترغیب قمار و شرط‌‌‌‌ بندی
  • ارائه و عرضه محتوای صوتی و تصویری مبتذل یا مستهجن 
  • محتوایی که در رابطه با اذیت و آزار جنسی اطفال یا نوجوانان باشد و یا سوءاستفاده از ایشان را ترویج دهد.
  • تهدید، توهین یا تهمت نسبت به شخص یا اشخاص معین

تذکر: موارد بالا حتی با ذکر شوخی بودن اهداف برنامه‌ در بازار قابل انتشار نیستند.

محتوای خلاف اخلاق عمومی: محتوای برنامه‌ها نباید مخالف با اخلاق عمومی و یا ارزش‌های جامعه باشند.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوایی که خلاف شئونات اسلامی باشد.
  • هرگونه توهین، افترا، تمسخر نسبت به اقوام، آداب و رسوم قومیت‌ها، گروه‌ها، دولت‌ها، ادیان، مذاهب، زبان‌ها و گویش‌ها، اشخاص، نژادها و دیگر موارد
  • هر محتوایی که موجب تبعیض، اختلاف یا جدایی میان دستهٔ خاصی از مردم شود مانند تبعیض نژادی و قومیتی
  • ترویج خرافات و دامن زدن به شایعات
  • ارائه هر محتوایی با هدف آزار و اذیت دیگران

محتوای خشونت‌آمیز: انتشار هر‌گونه محتوای خشونت‌آمیز علیه انسان‌ها یا حیوانات که نقص عضو، آسیب‌دیدگی، آثار شکنجه و صدمه‌دیدگی را نمایش می‌دهد و یا تشویق به صدمه زدن، آزار و اذیت دیگران و رفتار خشونت‌آمیز می‌کند، در بازار ممنوع است.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش یا آموزش خشونت به اطفال و نوجوانان 
  • هر آموزشی که ممکن است باعث صدمه رسیدن به خود و دیگران شود مانند آموزش ساخت مواد محترقه
  • محتوایی که از سوی گروه‌های تروریستی (مثل داعش یا طالبان) باشد یا به توصیفاتی در رابطه با فعالیت این گروه‌ها بپردازد. 
  • نمایش تصاویر خشونت‌آمیز علیه افراد یا حیوانات
  • ارائه هر محتوایی که باعث ترویج رفتارهای خشونت‌آمیز مانند قتل و یا ضرب و جرح اشخاص شود.

محتوای حساسیت‌زا: انتشار موضوعاتی مانند توصیف روابط جنسی، شیطان‌پرستی، فراماسونری و بسیاری موارد مشابه دیگر در بازار ممنوع است.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محتوایی که یک واقعه‌ی تاریخی مستند را تکذیب کند. 
  • هر محتوایی که باعث برافروختن نفرت یا کینه گروهی از مردم علیه گروه دیگری شود.

مقررات ناظر بر محتوای ایجاد شده توسط کاربر برنامه: توسعه‌دهنده برنامه‌هایی که کاربر می‌تواند در تولید محتوای آن مشارکت کند، لازم است ساختار مشخصی برای نظارت بر محتوا پیش از انتشار آن و امکان گزارش محتوای نامناسب توسط کاربران را فراهم کند. توسعه دهنده همواره در برابر محتوای منتشر‌شده از سوی کاربران برنامه مسئول است و لازم است امکان گزارش محتوای مناسب در شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها و برنامه‌های ثبت آگهی را فراهم نماید.

مقررات ناظر بر به‌روزرسانی محتوا:  تغییر در برنامه پس از انتشار آن نباید به گونه‌ای باشد که ماهیت محتوا یا کاربرد برنامه تغییر یابد.

محتوای مخرب و خطرناک: برنامه و محتوای آن نباید به دستگاهِ کاربر آسیب برساند و یا در کارکرد سایر برنامه‌ها اختلال ایجاد کند و به صورت غیرمجاز یا بدون اطلاع کاربر به اطلاعات دسترسی پیدا کند.برای مثال:

  • برنامه‌ها نباید کارکرد مخفی یا غیر مستند شده‌ای را شامل شوند. عملکرد برنامه شما باید برای کاربر شفاف باشد.
  • امکان انتشار برنامه‌هایی که با کمک سپر امنیت بازار مخرب شناخته شوند وجود ندارد. برنامه‌هایی با ساختارهای مخرب مانند تروجان، بدافزارها، جاسوسی،  و ویروس‌ها اجازه انتشار در بازار را ندارند و به محض شناسایی حذف خواهند شد.
  • ابزارهایی که قادر به روت کردن دستگاه کاربران باشند، در بازار قابل انتشار نیستند.

مجوز انتشار

برنامه‌ها با توجه به کاربرد و محتوایی که دارند، ممکن است برای انتشار نیاز به دریافت مجوز از مراجع صلاحیت‌دار داشته باشند. در این‌ صورت توسعه‌دهنده موظف است نسبت به دریافت مجوز اقدام نماید.

برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۲۶ ۰۸:۰۷

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۵-۱۸ ۱۸:۳۱