نسخه چاپی
پرداخت
روشهای زیادی برای کسب درآمد از برنامه شما در بازار وجود دارد. همچنین بازار از روشهای مختلف درآمدزایی برنامهها حمایت و پشتیبانی میکند. به عنوان مثال پرداخت درونبرنامهای یکی از قابلیتهای بازار است که به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا در برنامه خود نوعی فروشگاه راهاندازی کنند و در آن محتویات دیجیتال بفروشند. از قابلیت پرداخت درونبرنامهای میتوانید برای فروش محتوای قابل دانلود مانند فایلهای موسیقی، محتوای دیجیتال مانند سکه داخل بازیها یا بروزرسانی بعضی از بخشهای برنامه که باعث ایجاد تجربه بهتر برای کاربر میشود، اشاره کرد.
به منظور کسب درآمد بلندمدت و همچنین ایجاد تجربه مطلوب برای کاربران، باید مدل کسب و کار برنامه شما شفاف باشد. اگر نحوه عملکرد برنامه شما و علت پیادهسازی پرداخت درونبرنامهای یا عدم استفاده از آن، به صورت واضح درون برنامه مشخص نباشد، این موضوع میتواند فرآیند بررسی شما را به تاخیر بیاندازد. بنابراین علاوه بر شفاف بودن مدل کسب و کار لازم است قوانین مربوط به پرداخت نیز رعایت شود.
نقش بازار در پرداخت
بازار بخش جدایی ناپذیر گردش کار API پرداخت را ایفا میکند. این گردش کار از زمانی که کاربران تصمیم به خرید یک محصول میگیرند، شروع میشود و زمانی پایان مییابد که خرید موفق باشد یا در صورت خرید ناموفق، رسید خرید یا کد وضعیت را به برنامه تحویل دهد. جدول زیر تفکیک مسئولیت بین برنامه شما و بازار را هنگام اجرای API پرداخت بازار خلاصه میکند:
مسؤلیت | برنامه شما | بازار |
ارائه دادن کاتالوگ موارد پرداختی برای کاربران | ✔ | |
پردازش و مدیریت جریان پرداخت | ✔ | |
مدیریت کردن ارتباط امن، از جمله امنیت سرویس پرداخت | ✔ | |
اعتبار سنجی حق مالکیت کاربر و تایید رسید خرید | ✔ | ✔ |
مدیریت کردن صورتحساب تمدید خودکار اشتراک | ✔ | ✔ |
مدیریت کردن لغو صورتحساب | ✔ | |
تایید کردن رسید پرداخت قبل از ارائه محتوا به کاربر | ✔ | |
نمایش دادن کالاهای دیجیتال خریداری شده پساز پرداخت | ✔ | |
نظارت بر خریدهای کاربران | ✔ |
پرداخت درونبرنامهای
اگر میخواهید ویژگیها یا قابلیتهای برنامه خود را به صورت فروشی عرضه کنید (به عنوان مثال: اشتراکها، سکههای درون بازی، دسترسی به سطح خاصی از بازی یا برنامه و دسترسی به محتوا یا باز کردن نسخه کامل)، باید از پرداخت درونبرنامهای بازار استفاده کنید. با انواع محصولات درونبرنامهای بازار در ادامه آشنا خواهید شد:
محصولات فروشی: محصولاتی هستند که هنگام خرید یک مرتبه پرداخت برای آنها صورت میگیرد و به صورت مفهومی به دو دستهٔ محصولات «مصرفی» و «غیرمصرفی» تقسیم میشوند. این تصمیم شماست که محصولات درونبرنامهای خود را به صورت مصرفی یا غیرمصرفی به کاربر عرضه کنید.
- محصولات مصرفی (Consumable): محصولی است که کاربر برای دریافت محتوای درونبرنامهای مانند سکه درون بازی، آن محصول مورد نظر را مصرف میکند. هنگامی که یک کاربر محصول را مصرف میکند، برنامه شما محتوای مرتبط را مجدد برای خرید توزیع میکند و کاربر میتواند کالا را مجددا خریداری کند.
- محصولات غیرمصرفی (Non‑Consumable): کاربران با خرید این کالاها میتوانند به صورت دائمی و بدون انقضا به کالا دسترسی داشته باشند. از جمله این کالاها میتوان به خرید یک فیلتر در برنامه ویرایش تصویر، حذف تبلیغات از برنامه و خرید یک لباس در بازی اشاره کرد.
اشتراک (Subscriptions): اشتراک محصولی است که در پرداخت درونبرنامهای ارائه میشود و به شما امکان میدهد تا محتوا، خدمات و یا ویژگیهایی را به کاربران برنامهتان با صورتحسابهای دورهای هفتگی، ماهانه یا سالانه بفروشید. اشتراکها در بازار به طور خودکار تمدید میشوند و کاربران تا زمانی که تصمیم به لغو اشتراک نگیرند، هزینهای به صورت مکرر از آنها دریافت میشود. از جمله برنامههایی که از اشتراک استفاده میکنند، میتوان به برنامههایی که دسترسی دورهای به محتوای صوتی و تصویری (مانند فیلم، موسیقی و... ) را فراهم میکنند، اشاره کرد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد سرویس پرداخت بازار میتوانید به بخش معرفی پرداخت مراجعه نمایید.
فعالسازی امکانات و ابزارهای موجود در برنامه، دسترسی کامل به محتوا، دریافت اعتبار و دیگر موارد تنها باید از کانال پرداخت بازار انجام شود و هیچ کانال جایگزین یا موازی دیگری پذیرفته نیست. برنامهها نباید از ساز و کارهای دیگری برای فروش محتوای دیجیتال در برنامه خود استفاده کنند. |
توجه به نکات زیر برای استفاده از پرداخت درونبرنامهای بازار الزامی است:
- پیش از درخواست از کاربر برای استفاده از پرداخت درونبرنامهای، توسعهدهنده باید به صورت شفاف توضیح دهد کاربر چه امکانی را در قبال پرداخت مبلغ مشخصی، دریافت خواهد کرد.
- قیمت گذاری درونبرنامهای در رابط کاربری برنامه شما باید با قیمت نمایش داده شده در کلاینت پرداخت بازار برابر باشد.
- برای استفاده از ویژگیهای برنامه، توسعهدهنده نباید کاربران را مجبور به خرید خدمات و کالای دیگر کند.
- پیش از اقدام به فروش خدمات و محصولات درونبرنامهای خود به صورت اشتراکی یا فروشی، ارائه رایگان بخشی از برنامه به صورت آزمایشی و موقت یا در دسترس قرار دادن بخشی از برنامه به صورت رایگان به منظور آشنایی کاربران با ویژگیهای برنامهی شما الزامی است. توسعهدهندگان قبل از فعال کردن دوره آزمایشی به صورت موقت باید به روشنی درباره مدت دوره و امکاناتی که کاربر از آن بهرهمند خواهد شد، به صورت شفاف توضیح دهند که بعد از دوره آزمایشی این امکانات با پرداخت هزینه قابل دسترسی خواهند بود.
- برنامههایی که امکان استفاده از خدمات یا محتوا را به صورت اشتراک دورهای فراهم میکنند، باید این کار را از طریق سرویس اشتراک بازار انجام دهند و تا زمان اتمام دوره اشتراک کاربر، موظف به ارائهٔ خدمات هستند.
- اگر توسعهدهنده از سرویس اشتراک بازار استفاده نماید و با توجه به این که سرویس اشتراک به طور خودکار تمدید میشود، توسعهدهنده موظف است در صورت بروز تغییرات در محصول یا خدمات خود در طول مدت اشتراک به صورت پیوسته به خدمترسانی مطابق تعهدات داده شده در سرویس اشتراک، وفادار بماند.
- توسعهدهنده میتواند از یک پرداخت اشتراکی برای برنامهها یا بازیهای خود استفاده کند، اما نمیتواند از آن برای برنامهها و بازیهایی که متعلق به وی نیست، استفاده نماید.
- پرداخت اشتراکی و پرداخت محصولات فروشی باید روی تمام دستگاههای کاربر که برنامه روی آن قابل نصب است، به درستی عمل کند.
- اگر توسعهدهنده مایل باشد در برنامهی خود روش خرید را به حالت خرید پرداختی دیگری تغییر دهد (تغییر از اشتراکی به فروشی یا بالعکس)، نباید امکانات اولیهای که کاربران کنونی برای آنها پول پرداخت کردهاند را از دسترس خارج کند. مثلا اگر کاربری پیشتر برنامهای را به صورت کامل خریداری کرده، میبایست بعد از اعمال مدل پرداخت جدید همچنان امکان استفاده از برنامه را به صورت کامل داشته باشد.
- تمام برنامههایی که با خرید اشتراک یا محصولات فروشی ارائه میشوند باید آنچه را که کاربر انتظار دارد، بدون هیچ پیش شرط دیگری پس از خرید در دسترس وی قرار دهند.
- در صورتی که یک محصول از جایی خارج از برنامه نیز قابل خرید باشد (سایت برنامه)، همان محصول میبایست با قیمت مساوی و یا کمتر در داخل برنامه و از طریق بازار قابل خرید باشد.
- برنامههای منتشر شده در بازار که اشتراک یا محصولات دیجیتال میفروشند بایستی از سرویس پرداخت بازار برای مدیریت تراکنشها استفاده کنند و نباید لینکهایی به خارج از برنامه بازار (مانند یک وبسایت) برای خرید ارائه کنند.
مواردی که خرید آنها باید از طریق پرداخت درونبرنامهای بازار انجام شود:
- محصولات دیجیتال (مانند سکه داخل بازی، جان اضافه، زمان بازی اضافه، مواردی مانند شخصیت بازیها و آواتار حساب کاربری)
- سرویسهای اشتراکی (مانند اشتراک برنامههای تناسب اندام، بازی، آموزشی، موسیقی، فیلم و… )
- عملکرد یا محتوای برنامه (مانند نسخه بدون تبلیغ برنامه یا ویژگیهایی که در نسخه رایگان برنامه موجود نیست)
- نرمافزار و خدمات ابری (مانند خدمات ذخیره اطلاعات، نرمافزارهای بهرهوری و نرمافزارهای مدیریت مالی)
پرداخت درونبرنامهای بازار نباید در موارد زیر استفاده شود:
- برای خرید و اجاره کالاهای فیزیکی (مانند خرید محصولات غذایی، خرید پوشاک، اجاره ماشین، خرید لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی)
- برای ارائه خدمات فیزیکی (مانند خدمات حمل و نقل، خدمات نظافتی، بلیط هواپیما و مترو، عضویت در باشگاه بدنسازی، تحویل غذا و بلیط برای رویدادهای زنده)
- خدمات بانکی (مانند حواله پرداخت، کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض و موارد مشابه)
- پرداختهای همتا به همتا(Peer-to-Peer) مانند (حراجیهای آنلاین، پرداختهای ارز دیجیتال و موارد مشابه)
سوالات متداول در مورد قوانین پرداخت درونبرنامهای بازار
- بسته به اینکه برنامه من در چه دستهای قرار دارد، ممکن است قوانین پرداخت برای هر دسته از برنامهها متفاوت باشد؟ خیر. تمام برنامههای بازار ملزم به پیروی از قوانین یکسان هستند.
- آیا می توانم مستقیماً به مشتریان خود استرداد وجه را ارائه دهم؟ بله. مستقیماً میتوانید استرداد وجه را برای کاربران خود انجام دهید.
- آیا برنامههایی که کالا یا خدماتی مانند بیمه، معاملات سهام، مشاوره سرمایهگذاری و خدمات مشاوره روانشناسی ارائه میکنند، باید از سیستم پرداخت بازار استفاده کنند؟ خیر. برای خرید کالاهایی مانند بیمه، معاملات سهام و... نباید از پرداخت بازار استفاده کنید. در خدماتی که فرد به فرد ارائه میشود احتیاجی به استفاده از پرداخت بازار نیست.
- برنامه من خدمات بالینی ارائه میدهد. آیا باید از سیستم پرداخت بازار برای تراکنشها استفاده کنم؟ خیر. برای تراکنشهای مربوط به خدمات بالینی نباید از سیستم پرداخت بازار استفاده کنید. خدمات بالینی شامل خدمات ارائه شده توسط یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی دارای مجوز است که برای تشخیص یا مدیریت شرایط پزشکی در نظر گرفته شده است. این خدمات ممکن است شامل مشاوره با پزشک، دریافت نسخه پزشکی یا برنامه ریزی درمان توسط یک متخصص مراقبتهای بهداشتی مجاز باشد. در این مواردی که خدمتهایی مانند مشاوره پزشکی که صحت محتوای ارائهشده به کاربر قابل بررسی و نظارت نیست، نیازی به استفاده از پرداخت بازار نیست.
- آیا الزام استفاده از سیستم پرداخت بازار برای خرید کالاها یا خدماتی که نمیتوان در برنامه استفاده کرد اعمال میشود؟ قوانین پرداخت بازار فقط برای کالاها و خدماتی اعمال میشود که میتوانید در برنامه استفاده کنید. به عبارت دیگر، خرید کالاها یا خدمات دیجیتالی که فقط خارج از یک برنامه قابل مصرف هستند و در برنامه قابل دسترسی نیستند، نیازی به سیستم پرداخت بازار ندارند.
برنامههای غیررایگان
بازار در خصوص نحوهی قیمتگذاری برنامهها مداخله نمیکند. اگر میخواهید برای برنامهٔ خود قیمت مناسبی انتخاب کنید، میتوانید با بررسی قیمت برنامههای دیگر، نظرات و امتیازهای کاربران تصمیم بگیرید.
در هنگام ارائه برنامه خود به صورت غیررایگان، توجه به نکات زیر الزامی است:
- توسعهدهندگانی که برنامه خود را به صورت غیررایگان در پیشخان بازار منتشر میکنند، میتوانند در بروزرسانیهای آینده، برنامه خود را به صورت رایگان ارائه دهند ولی امکان ارائه برنامه رایگان منتشر شده به صورت غیررایگان وجود ندارد.
- اگر برنامه خود را به صورت غیررایگان در بازار منتشر کنید، در آینده امکان تغییر نوع پرداخت و ارائه برنامه به همراه پرداخت درونبرنامهای وجود ندارد. اگر فکر میکنید برنامهای که همراه با پرداخت درونبرنامهای منتشر کردهاید از ابتدا کیفیت لازم را برای فروش داشته یا پس از بروزرسانی کسب کرده، لازم است به عنوان برنامهای جدید با قیمت مورد نظر آن را ثبت کنید.
- امکان انتشار برنامهها به صورت غیررایگان همراه با پرداخت درونبرنامهی وجود ندارد. ولی در اندک مواردی برای بعضی از برنامهها ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد. بنابراین پیشنهاد میشود همراه با درخواست بررسی توضیح خود را در این مورد ارائه دهید تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
استرداد (Refund)
توسعهدهندگان با مراجعه به پیشخان و بخش تراکنشها میتوانند لیست خریدها و اشتراکهای برنامه خود را مشاهده کنند.
در صورتیکه توسعهدهندهای تمایل به استرداد محصول خود به کاربر را داشته باشد لازم است شماره توکن مربوط به خرید یا اشتراک مورد نظر خود را از طریق تیکتهای پشتیبانی در پیشخان یا آدرس ایمیلی که برنامه را در بازار بارگذاری نموده به آدرس ایمیل "developers@cafebazaar.ir" ارسال نماید تا مبلغ موردنظر به کیفپول کاربر در بازار استرداد داده شود. کاربر میتواند با مبلغ استرداد داده شده اقدام به خرید در بازار نموده و یا در صورت تمایل به بازگشت این مبلغ به حساب بانکی خود با آدرس ایمیل "support@cafebazaar.ir" مکاتبه کند.
در نظر داشته باشید کاربران ممکن است مستقیما با توسعهدهندگان ارتباط برقرار کنند و سوالاتی در مورد استرداد یا لغو اشتراک داشته باشند. توسعهدهندگان نیز میتوانند با توجه به سیاستهای برنامه خود، اقدام به استرداد وجه کاربران کنند اما پیشنهاد میشود کاربران برنامه خود را برای موارد مربوط به استرداد وجه به پشتیبانی کاربران بازار هدایت کنید. در استردادهایی که از طریق بازار انجام میشود، مبلغ توکن به صورت کامل به کیف پول کاربر استرداد داده میشود.
- پساز ثبت درخواست استرداد وجه به کیفپول کاربر، امکان لغو استرداد وجود ندارد.
- با توجه به تنوع محصولات پرداختی بازار، امکان پیگیری و استرداد بر حسب نوع محصول خریداری شده ممکن است متغیر باشد. برای برنامههای غیررایگان، بازار تا ۷۲ ساعت پساز خرید، مبلغ برنامه را برای کاربران استرداد میکند، در صورتی که از این زمان سپری شده باشد، تصمیم برای استرداد بر عهده توسعهدهنده خواهد بود.
برای پرداختهای درون برنامهای مصرفی، پرداختهای درون برنامهای غیر مصرفی و پرداختهای درون برنامهای اشتراکی با توجه به تنوع محصولات ممکن است امکان پیگیری از ۲۴ ساعت تا یک سال متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روند استرداد محصولات درون برنامهای خود به کاربران میتوانید با آدرس ایمیل "developers@cafebazaar.ir" مکاتبه کنید. - چنانچه مبلغ قابل تصفیه توسعهدهنده از جمع ۸۵ درصد مقادیر توکنها کمتر باشد، لازم است تفاوت آن را به حساب بازار واریز کند سپس بعد از اعتبارسنجی فیش واریزی، مبلغ واریزی به مبلغ قابل تصفیه توسعهدهنده افزوده خواهد شد و توکنها استرداد خواهند شد.
- امکان استرداد توکنها از طریق بازار در بازه زمانی مشخص امکانپذیر است.
- برای استرداد توکنهای توسعهدهندگان، احراز هویت آنها برای بازار الزامی است. پیشنهاد میشود چنانچه توسعهدهندهای درخواست استرداد توکن کاربران خود را دارد از ایمیل توسعهدهندگی خود و یا از ایمیل پشتیبانی برنامه درخواست خود را به "developers@cafebazaar.ir" ارسال نماید.
بیشتر بخوانید:
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۸:۱۵
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۰۷:۳۱