نسخه چاپی
فهرست مطالب

محتوای تبلیغات در بازار

تبلیغاتی که در برنامه‌ شما نمایش داده می‌شود جزئی از برنامه و محتوای آن است. در نتیجه عواقب وجود و نمایش هر گونه محتوای نامناسب در آن بر عهده توسعه‌دهنده برنامه است. تبلیغات برنامه شما نباید قوانین مربوط به «محتوا» (مانند تبلیغ فعالیت مجرمانه، خشونت، محتوای جنسی و ...) و یا قوانین مربوط به «حریم خصوصی» را نقض کند. در ادامه با جزئیات قوانین تبلیغات در بازار همراه باشید.

برنامه‌هایی که از اطلاعات موقعیت مکانی کاربران برای انجام تبلیغات استفاده می‌کنند باید سیاست‌های مرتبط با اطلاعات حساس و حریم خصوصی کاربران را رعایت کنند. استفاده یا جمع آوری داده های مکانی دستگاه کاربران برای اهداف تبلیغاتی باید برای آن‌ها شفاف باشد و علت دسترسی به آن باید به وضوح برای کاربر در بخش قوانین و حریم شخصی برنامه شرح داده شود. در نظر داشته باشید نمی‌توانید دسترسی‌ موقعیت مکانی دقیق دستگاه را صرفا برای استفاده از تبلیغات درخواست کنید.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • تبلیغات باید متناسب با گروه سنی مخاطبان هر برنامه نمایش داده شود. نمایش تبلیغاتی که مربوط به بزرگسالان است در برنامه‌های مربوط به کودکان مجاز نیست. در نظر داشته باشید که تبلیغات نشان داده شده در برنامه شما باید برای مخاطب مورد نظر برنامه شما مناسب باشد، حتی اگر محتوا برنامه شما به خودی خود با قوانین بازار مطابقت داشته باشد.
  • در صورتی که برنامه‌ی خود را به صورت غیر‌رایگان در بازار منتشر کرده‌اید، نمایش تبلیغات در برنامه تنها در صورتی مجاز است که در توضیحات برنامه کاربر را از  وجود تبلیغات و نحوه‌ی نمایش آن‌ها مطلع سازید.
  • تبلیغات نمایش داده‌ شده باید محدود به محیط برنامه باشد و در  ابزارک‌ها، اعلان‌ها، صفحه کلیدها و غیره وجود نداشته باشد. برنامه‌‌ها مجاز به استفاده از "Pop-up" تبلیغاتی خارج از محیط برنامه نیستند.

تبلیغات آزاردهنده

تبلیغات مزاحم و آزاردهنده، تبلیغاتی است که به روش‌های غیر منتظره‌ای به کاربران نمایش داده می شود، که ممکن است منجر به کلیک‌های سهوی یا اختلال در عملکرد دستگاه شود. تبلیغاتی که توسط برنامه‌ی شما نمایش داده می‌شوند، نباید برای کاربر آزاردهنده باشند. مصادیق تبلیغات آزاردهنده می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهد شد. با این وجود، رعایت تمامی حقوق کاربر در این زمینه برای توسعه‌دهندگان ضروری است.

  • تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید: تمامی تبلیغات خود را داخل برنامه نمایش دهید، به گونه‌ای که آزاردهنده نباشد یا کاربر را مجبور به انتخاب آن نکند. نباید با فشار دادن دکمه‌ی "Home"‌ یا آیکون‌های غیر‌مرتبط، تبلیغات شروع به نمایش داده شدن کنند. همچنین نمایش تبلیغات روی "Lock screen" مجاز نیست. 
  • تبلیغات خود را در محل مناسبی در داخل برنامه قرار دهید: تبلیغات نباید به نحوی نشان داده شوند که موجب کلیک‌ کردن سهوی کاربر روی آن شود، یا امکان استفاده از بخش‌هایی از برنامه را برای کاربر مشکل سازد.
  • تبلیغات نباید شبیه‌ساز و جعل رابط کاربری برنامه‌ها، اعلان‌ها یا عناصر هشدار دهنده سیستم‌عامل باشند. باید برای کاربر مشخص باشد که کدام برنامه در حال ارائه تبلیغ است. همچنین تبلیغات نباید با زدن بر روی گزینه‌هایی که کاربردی غیر از تماشای تبلیغات اختیاری دارد؛ مانند گزینه‌ی خروج از برنامه،  شروع به نمایش داده شدن کنند.
  • میانبر، بوکمارک ( Bookmark ) یا آیکون تبلیغاتی ایجاد نکنید: برنامه شما و تبلیغات آن نباید به صفحه خانگی اندروید میانبری (Home screen) با هدف تبلیغات ایجاد کند.
  • از قسمت اعلان‌ها (Notification) برای تبلیغات استفاده نکنید: برنامه‌ها نباید از اعلان‌ها (Notification) برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلان‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با کارکرد برنامه مانند به‌روز‌رسانی‌، امکانات جدید، رویداد‌ها، تخفیف‌های درون برنامه و... استفاده شود.

قوانین تبلیغات در بازار
نمونه‌ای از نقض قوانین تبلیغات توسط اعلان

  • استفاده از اعلان‌های چسبان (Ongoing) جز در مواقعی که برنامه برای عملکرد صحیح به آن نیاز داشته باشد خلاف قوانین است. توصیه می‌شود در صورتی که برنامه برای عملکرد صحیح نیاز به استفاده از اعلان‌های چسبان داشته باشد، امکان رد کردن یا غیرفعال‌کردن آن را نیز در برنامه پیاده‌سازی نمایید. 

تبلیغات گمراه‌کننده

تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده باشد و باید کاملا مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهنده تبلیغ است.

دستورالعمل‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند:

عدم استفاده از رابط کاربری جعلی: تبلیغات نباید به شکل رابط کاربری یک برنامه ظاهر شوند. به کاربر خود وضوح نشان دهید که این موارد نمایش داده شده، تبلیغ است. به عنوان مثال می‌توانید از برچسب تبلیغاتی در برنامه خود استفاده نمایید.

عدم شبیه‌سازی و تقلید پیغام‌های سیستمی: نمایش تبلیغات به شکل پیغام‌ها و هشدارهای سیستمی اندروید و یا بازار، خلاف قوانین است.

قوانین تبلیغات در بازار
         در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید که تبلیغات، اعلان سیستمی را تقلید می‌کند.

عدم شبیه‌سازی پیغام‌های به‌روزرسانی: جعل پیغام‌های به‌روز‌رسانی بازار و یا اندروید خلاف قوانین است.

تبلیغات نامناسب

ایجاد مشوق برای نصب برنامه‌ها، خلاف قوانین است. جهت جلوگیری از تغییر غیرمجاز جایگاه برنامه در لیست‌های بازار، ترغیب کاربر به نصب سایر برنامه‌ها و ایجاد مشوق برای او (مانند اهدای سکه و ...) خلاف قوانین است.

درصورتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم برای ترفیع جایگاه برنامه خود از روش‌هایی استفاده کنید که برای کاربران و توسعه‌دهندگان زیان آور باشد، بازار از انتشار برنامه شما جلوگیری خواهد کرد. مسئولیت اطمینان از اینکه هر شبکه تبلیغاتی و یا مجموعه وابسته به برنامه شما، این قوانین را رعایت کرده و از روش‌‌های غیرمجاز ترفیع برنامه استفاده نمی‌کند، بر عهده  توسعه‌دهنده است.

به عنوان مثال موارد زیر مصادیق تبلیغات نامناسب در  برنامه هستند:

  • استفاده از روشهای غیر مجاز و گمراه‌کننده برای تبلیغات و افزایش تعداد نصب‌های برنامه که در نتیجه آن کاربران آگاهانه به صفحه برنامه در بازار ارجاع داده نمی‌شود و یا دانلود برنامه بدون درخواست و اطلاع دقیق کاربر صورت می‌گیرد.
  • استفاده از تبلیغات گمراه کننده و یا آزاردهنده در وبسایت‌ها، برنامه‌ها و … . مانند سفارش تبلیغ برنامه در اعلان‌های سیستمی (Notification) سایر برنامه‌ها.

تبلیغات جعلی

تبلیغات جعلی برای توسعه‌دهندگان و کاربران مضر است و منجر به از دست دادن اعتماد طولانی‌مدت به اکوسیستم تبلیغات تلفن همراه می‌شود. بنابراین این نوع تبلیغات جعلی اکیدا ممنوع است. تبلیغاتی جعلی ممکن است محصول جانبی توسعه‌دهندگانی باشد که تبلیغات را به روش های غیرمجاز اجرا می‌کنند، از جمله این تبلیغات می‌توان به نمایش تبلیغات پنهان، کلیک خودکار روی تبلیغات، تغییر یا اصلاح اطلاعات و اعمال نفوذ غیرانسانی (ربات‌ها و غیره) اشاره کرد. 

نمونه‌هایی از تبلیغات جعلی:

  • برنامه‌هایی که در برنامه تبلیغات ارائه می‌دهند ولی این تبلیغات برای کاربران قابل مشاهده نیست.
  • برنام‌هایی که به‌طور خودکار و بدون قصد کاربر روی تبلیغات کلیک می‌کنند.
  • برنامه‌هایی که وقتی کاربر از آن‌ها استفاده نمی‌کند، تبلیغات نمایش می‌دهند.

استفاده از کتابخانه‌های تبلیغاتی

بازار از نسخه ۱۷.۰.۰ به صورت سیستمی کتابخانه و SDK تبلیغاتی برنامه‌های شما را تجزیه و تحلیل می‌کند. اگر برنامه شما دارای کتابخانه‌‌‌های تبلیغاتی باشد، در صفحه برنامه برچسب (tag) «حاوی تبلیغات» نمایش داده خواهد شد.
اگر در صفحه برنامه شما برچسب (tag) «حاوی تبلیغات» گذاشته شده، ولی تبلیغی درون برنامه‌ی خود نشان نمی‌دهید، لطفاً برای بررسی بیشتر به پشتیبانی توسعه‌دهندگان (developers@cafebazaar.ir) با موضوعِ (subject) «استفاده از کتابخانه‌های تبلیغاتی» تیکت ارسال کنید.

برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در رابطه با تبلیغات در بازار می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۷۹۸ یا ثبت تیکت با ما در میان بگذارید.



به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۵

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۰۷:۲۲