نسخه چاپی

اولین قدم در هر فعالیت بازاریابی، معرفی محصول و بدست آوردن کاربر است. زمانی که شما یک اپلیکیشن را آماده ارائه به کاربران می‌کنید، باید بتوانید آن را به صورت کامل معرفی کنید. برای انجام این کار هم روش‌های رایگان و هم روش‌های غیر رایگان موجود است. یکی از روش‌های رایگان موجود (ASO (App Store Optimization یا بهینه سازی صفحه اپلیکیشن است. در ادامه این مطلب به اهمیت این روش و نکات مهم آن خواهیم پرداخت.

اهمیت ASO

همواره تبلیغات برای نصب اپلیکیشن از راهکار‌هایی است که می‌توانید با آن شاهد رشد نصب‌های اپلیکیشن خود شوید. امروزه همه‌گیر شدن موبایل‌های هوشمند و کاربرد آن‌ها در زندگی روزمره باعث شده تا اپلیکیشن‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته باشند اما با وجود این حجم از اپلیکیشن، تصمیم‌گیری برای نصب آن توسط کاربران سخت شده است. اپ استور‌ها هم برای معرفی اپلیکیشن‌ها فضای محدودی دارند و فقط ظرفیت معرفی سرویس‌ها را به بخش خاصی از کاربران دارند.

روزانه اپلیکیشن‌های بسیاری به اپ استور‌ها اضافه می‌شوند که همگی به دنبال موفقیت در این عرصه هستند. اما متاسفانه همه‌ آنها موفق نمی‌شوند تعداد نصب قابل توجه‌ای داشته باشند.

ASO
ASO بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن

در میان تمامی روش‌های معرفی و افزایش نصب اپلیکیشن‌ها، بهینه‌سازی صفحه‌ اپلیکیشن یا همان به اصطلاح ASO از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن به معرفی اپلیکیشن و ایجاد انگیزه به کاربر برای نصب آن اشاره کرد.

بدون بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن و شناسایی مخاطب هدف امکان پیشرفت و رشد نصب اپلیکیشن در دریایی از اپ‌های موجود امکان‌پذیر نیست.

طبق نتایج بدست آمده ۶۵ تا ۸۰ درصد اپلیکیشن‌ها از طریق روش‌های جستجو پیدا می‌شوند. این بدان معنا است که کاربران ترجیح می‌دهند بجای رسیدن به اپلیکیشن مورد نظر خود از طریق روش‌های دیگر، آن را جستجو کنند. بنابراین باید کاری کنید تا رتبه‌ اپلیکیشن شما در نتایج سرچ بالا باشد.

همانند وب‌سایت‌ها که برای جستجو بهتر به موتور‌های جستجو نیاز دارند، اپلیکیشن‌ها هم باید بتوانند در اپ‌استور‌ها از رتبه جستجو خوبی برخوردار باشند. همچنین طبق تحقیقات رفتاری انجام شده، اکثر کاربران در کمتر از چند ثانیه تصمیم به نصب اپلیکیشن می‌گیرند. بنابراین شما می‌توانید با بهبود و بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن تاثیر چشم‌گیری در تصمیم کاربر برای نصب اپلیکیشن خود داشته باشید.

استراتژی ASO باعث می‌شود تا کاربران اپلیکیشن شما را بهتر ببینند و با توجه به نرخ اثربخشی و نیز نرخ تبدیل، رتبه‌ اپلیکیشن شما بهبود یابد. 

۷ راهکار مهم برای بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در بازار

۱. مشتریان و رقبای خود را بشناسید: شما با توجه به اینکه زبان کاربر شما چیست و دلیل اصلی اینکه کاربر باید برنامه شما را نصب کند و نیز شناسایی رقبا، باید بتوانید نسبت به فضای رقابتی اپلیکیشن خود شناخت پیدا کنید.

۲. انتخاب نام مناسب: نام اپلیکیشن صرفا جنبه‌ برند شدن ندارد. برای موفقیت در استراتژی ASO انتخاب نام مناسب همواره ضروری است. در این استراتژی استفاده از کلیدواژه‌های مناسب در نام اپلیکیشن در بهتر دیده شدن و بهبود رتبه‌ جستجو اپلیکیشن شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای انتخاب نام مناسب را در بازار مطالعه کنید.

۳. استفاده حداکثری از کلیدواژه‌های ممکن: شما می‌توانید بجای نوشتن اعداد به حروف از رقم استفاده کنید و باعث ذخیره شدن کارکتر‌های بیشتر شوید. یا بجای فاصله (space) از کاما (،) استفاده کنید تا موتور‌های جستجو کلمات را پشت سر هم بخوانند. عبارات را به صورت مفرد و کوتاه‌تر استفاده کنید. از مرتبط‌ترین عبارت برای نام اپلیکیشن استفاده کنید. توجه به تمامی این موارد کمک خواهد کرد تا موتور‌های جستجو اولویت سرچ کاربر را به اپلیکیشن شما بدهد و رتبه‌ جستجو اپلیکیشن شما افزایش پیدا کند.

۴. توضیحات اپلیکیشن: همواره توضیحات اپلیکیشن از مهم‌ترین قسمت‌های صفحه‌ جزئیات اپلیکیشن شما در اپ استور است و کاربران برای پیدا کردن نیاز‌های خود این بخش را بهترین مسیر می‌دانند. بنابراین با استفاده از زبانی ساده به معرفی اپلیکیشن خود بپردازید، نیاز‌های کاربر را که در محصولات شما نهفته است شرح دهید، کلیدواژه‌های مرتبط با اپلیکیشن خود را استفاده کنید و با هر آپدیت این توضیحات را بروز‌رسانی کنید تا بتوانید کاربر را برای نصب اپلیکیشن قانع کنید.

۵. آیکون جذاب و منحصر به فرد: یکی از عوامل ایجاد تاثیر اولیه در مخاطبان، ویژگی‌های بصری اپلیکیشن شماست. پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه صفحه‌ راهنمای طراحی آیکون، بتوانید این تاثیر را در کاربران ایجاد کرده تا نصب اپلیکیشن شما بیشتر شود.

۶. تصاویر اسکرین‌شات و ویدیو: اکثر کاربران با توجه به نیاز خود تمایل دارند که از فضای داخلی برنامه اطلاعات بیشتری داشته باشند. دیدن این فضا در جلب رضایت کاربر و ایجاد انگیزه برای نصب کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین استفاده از اسکرین‌ شات‌های مناسب از محیط برنامه و ساختن یک ویدیو‌شات برای معرفی محصولات و خدمات داخل برنامه می‌تواند به نصب بیشتر اپلیکیشن و بدست آوردن کاربران بالقوه تاثیر زیادی بگذارد.

۷. امتیازدهی و ثبت نظر: طبق تحقیقات انجام شده بیشترین همبستگی، بین رتبه‌بندی و نظرات مثبت اعلام شده است. شما باید به شیوه‌ای درست به گونه‌ای که آزاردهنده نباشد، کاربران خود را پس از نصب و استفاده از برنامه به ثبت نظر و امتیاز سوق دهید. این نظرات و امتیازات همواره در تمامی مارکت‌ها بهترین معیار برای تشخیص محبوبیت و رضایت کاربران است. هرچه میزان امتیاز و نظرات مثبت برای اپلیکیشن شما بیشتر باشد، در رتبه‌ بهتری از نتایج جستجو قرار خواهید گرفت.

برای جمع‌بندی مطالب فوق می‌توان به نکات زیر برای بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن توجه کرد:

۱. کلمه کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با ماهیت اصلی کارکرد اپلیکیشن شما در نام و توضیحات می‌تواند در بهتر دیده شدن برنامه شما و نیز نصب آن تاثیر‌گذار باشد.

۲. حفظ کاربر: همواره میزان نصب و ماندگاری کاربران (کاربران بالقوه) خود را با تعداد کاربرانی که برنامه شما را حذف می‌کنند، مقایسه کنید. نتیجه‌ این مقایسه در واقع رتبه‌ی شما را نشان خواهد داد. در نتیجه شما باید بتوانید با توجه به نیاز‌های روزانه کاربران، منعطف‌تر عمل کرده و با طراحی دقیق‌تر هدف و نیاز‌های کاربر، اپلیکیشن خود را به سمت این نیاز‌ها سوق دهید تا ماندگاری کاربران را افزایش دهید.

۳. تعداد دانلود: همواره افزایش تعداد دانلود‌ها به میزان رشد و دیده شدن اپلیکیشن شما و نیز اعتماد کاربران به کاربردی بودن اپلیکشن شما ارتباط مستقیم دارد. این مورد نه تنها رتبه‌ شما را ارتقا می‌دهد بلکه باعث اعتماد بیشتر کاربر از نصب برنامه‌ شما برای رفع نیاز‌هایش خواهد شد. دقت داشته باشید که افزایش تعداد نصب به صورت غیراصولی و نادرست نه‌ تنها باعث از دست دادن کاربران بالقوه خواهد شد بلکه با دریافت نظرات منفی اعتماد سایر کاربران نیز سلب می‌شود. پس بهتر است که با شیوه‌های درستی از تبلیغات به افزایش تعداد نصب اپلیکیشن خود اقدام کنید.

۴. تعداد دفعات استفاده از اپلیکیشن: اینکه اپلیکیشن شما صرفا نصب شده باشد با اینکه از آن به صورت مستمر استفاده شود تاثیر زیادی در رتبه آن خواهد داشت. استفاده کاربران از اپلیکیشن شما به صورت مستمر نشان از مفید بودن و کاربردی بودن آن است.

۵. نظرات و امتیازهای مثبت: کاربران با ثبت نظرات و امتیازات خود می‌توانند در کسب رتبه‌ بهتر اپلیکیشن شما جهت دیده شدن توسط کاربران دیگر و جلب اعتماد آنها برای نصب برنامه تاثیرگذار باشد.
به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۱-۰۵-۱۰ ۱۶:۳۴

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۱-۰۵-۱۱ ۱۱:۵۶