نسخه چاپی
فهرست مطالب

باشگاه مشتریان بازار (راسته‌ی بازار) بخشی از بازار است که در آن کاربر بازار به ازای خرید کردن، به عنوان ارزش افزوده، امتیاز (قرون) دریافت می‌کند و با جمع کردن قرون می‌تواند از راسته‌‌ی بازار هدیه (کد تخفیف،شرکت در خیریه و...) خریداری کند. همچنین با افزایش تعداد قرون‌ها سطح کاربری او تغییر کرده و می‌تواند از مزایای آن سطح خاص بهره ببرد. در راسته‌بازار، توسعه‌دهندگان این امکان را دارند که با ارائه پیشنهادات جذاب به کاربران، آن‌ها را به خرید از برنامه‌های خود ترغیب کنند.

راسته‌‌ی بازار
راسته‌‌ی بازار

بازی‌ها و برنامه‌های منتخب

 

لیست‌های برنامه‌ها و بازی‌های راسته‌بازار از مهم‌ترین لیست‌ها برای جذب نگاه کاربران به محصولات شما در بازار هستند. محصولات راسته‌بازار آسان‌تر از دیگر محصولات در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و اقبال بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند. انتخاب برنامه‌ها و بازی‌های این لیست‌ها به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. افزون‌ براین، محصولاتی که در این لیست‌ها نمایش داده می‌شوند از استانداردهای لازم برخوردار و مطابق با قوانین بازار توسعه‌ پیدا کرده‌اند.

لیست‌های راسته‌بازار

  • لیست خرجش کن

لیست «خرجش کن» یکی دیگر از لیست‌های نمایش محصولات برنامه‌ها و بازی‌های منتخب برای راسته‌بازار است. بازی‌ها و برنامه‌هایی که مدتی از انتشار آن‌ها گذشته است، درصورت داشتن عملکرد مثبت در این لیست به نمایش درمی‌آیند. توسعه‌دهندگان می‌توانند محصولات مورد نظر خود را که برای نمایش در این لیست در نظر گرفته‌اند، برای بازار ارسال کنند. باید توجه داشته باشید که لازم است برنامه یا بازی شما از استانداردهای کیفی مورد نیاز برخوردار باشد.

راسته‌ی بازار
  • لیست نرخ ویژه

برنامه‌های این لیست به صورت سختگیرانه‌ انتخاب می‌شوند. این لیست به برنامه‌هایی اختصاص پیدا می‌کند که محصول‌شان از استانداردهای کیفی لازم برای قرارگرفتن در لیست نرخ ویژه برخوردار است. در نتیجه اگر برنامه یا بازی شما از قابلیت‌ها و امکانات ویژه برخوردار باشد و از استانداردهای کیفی را داشته باشد و از اقبال کاربران برای نصب و دادن امتیاز برخوردار باشد می‌توانید درخواست ورود به این لیست را برای بازار ارسال کنید.

چگونه برنامه و بازی شما در لیست راسته‌بازار قرار می‌گیرد؟

  • انتخاب برنامه‌ها و بازی‌ها توسط کارشناسان

در این روش، کارشناسان بازار پیوسته محتوای برنامه‌ها و بازی‌ها و عملکرد فنی آن‌ها را از جهات مختلف بررسی می‌کنند و پس از تطبیق با استانداردهای تعریف‌شده، درمورد قرارگرفتن آن‌ها در این لیست‌ها تصمیم می‌گیرند و به توسعه‌دهندگان اطلاع می‌دهند.

  • درخواست مستقیم توسعه‌دهندگان
    در این روش، توسعه‌دهندگان می‌توانند با مراجعه به قسمت تیکت‌های پشتیبانی پیشخان توسعه‌دهندگان بازار برای قرارگرفتن برنامه‌ی خود در لیست‌‌ راسته‌بازار درخواست ثبت کنند. درادامه، کارشناسان بازار برنامه‌ی آن‌ها را بررسی و نتیجه‌ را حداکثر تا ۴ روز کاری اعلام خواهند کرد.
    تصمیم‌گیری در مورد زمان‌بندی نمایش برنامه‌ها و بازی‌ها در این لیست‌ معمولاً از ۱۵ روز  قبل صورت می‌گیرد. بنابراین، اگر قصد برگزاری کمپین، لیگ یا … را دارید، لطفاً از دو تا سه هفته پیش از زمان برگزاری رویداد خود، برای قرارگرفتن در لیست‌‌ درخواست ثبت کنید.
    درصورتی‌که برنامه‌ی شما طبق استانداردهای تعریف‌شده در بازار توسعه پیدا نکرده و نیازمند اصلاحاتی باشد، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. در چنین شرایطی، انجام اصلاحات ممکن است زمان‌بندی مورد نظر شما را به تأخیر بیندازد. بنابراین، هنگام ثبت درخواست خود به این مسئله توجه داشته باشید. 

نمایش مجدد

توسعه‌دهند‌گان برای انتخاب دوباره‌ی محصول خود برای نمایش در راسته‌بازار باید درخواست جدید ثبت کنند. همچنین، اگر توسعه‌دهنده‌ای در حال برگزاری‌ رویداد‌ یا کمپین باشد و یا در مناسبت‌هایی خاص در ارتباط با محتوای محصول‌ خود قرار گرفته باشد (مانند برنامه‌های درسی در اول مهر و بازگشایی مدارس)، می‌تواند درخواست جدیدی ثبت کند و محصولات خود را با نظر کارشناسان بازار مجدداً در لیست نمایش دهد.

مدت زمان نمایش برنامه یا بازی‌ها در لیست‌های راسته‌بازار

برنامه‌ها و بازی‌ها حداقل به مدت یک‌ماه در این لیست‌ها قرار خواهد گرفت. باید دقت داشته باشید که برای خروج برنامه یا بازی خود از لیست باید درخواست خود را به پشتیبانی ارسال کنید. همچنین لازم است تا زمانی که کد تخفیف محصولات در لیست نمایش داده می‌شود، این سرویس در برنامه نیز فعال باشد. غیرفعال‌سازی آن در برنامه باید زمانی انجام شود که محصول پس از درخواست به بازار از لیست حذف شده باشد. 

نحوه کسر مبلغ تخفیف

مشابه سایر کد تخفیف‌های موجود در بازار، مبلغ تخفیف مشخص شده از مبلغ کل محصول کسر شده و سپس پس از کسر ارزش افزوده سهم توسعه‌دهنده محاسبه خواهد شد. 

نحوه ارائه تخفیف

کد تخفیف تعریف شده لازم است به صورت پله‌ای با پله‌های ۱۰ درصدی (۲۰، ۳۰، ۴۰ و …) تعریف شود. همچنین کمترین میزان تخفیف قابل قبول ۲۰ درصد است. 

برای ارائه تخفیف می‌توانید درصد ارائه تخفیف و سقف آن را برای هر محصول مشخص کنید یا آن را برای همه محصولات خود در نظر بگیرید.

معیارهای انتخاب راسته‌‌ی بازار

سنجش برنامه‌ها و بازی‌ها مطابق معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. کارشناسان بازار هر محصول را مطابق این استانداردها بررسی و برای نمایش در لیست انتخاب می‌کنند. این معیارها پیش‌نیازی ضروری ورود به لیست محصولات شما هستند. توجه داشته باشید که استانداردهای متعددی برای انتخاب یک محصول وجود دارد و معیارهای زیر تنها مهم‌ترین آن‌ها را دربرمی‌‌گیرد، همچنین برنامه یا بازی‌های منتخب برای این لیست باید از حد نصاب لازم برای نصب و امتیاز برخودار باشند:

  • رضایت کاربران و رعایت حقوق آن‌ها

۱. توجه توسعه‌دهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوانی دارد. درصورتی‌که به علت مشکلات برنامه از سوی کاربران خود بازخوردهای منفی دریافت کنید، بازار محصول شما را انتخاب نخواهد کرد. 

۲. اصول حرفه‌ای و اخلاقی رقابت باید از سوی توسعه‌دهندگان رعایت شود. به‌طورمثال، دستکاری در رتبه‌ی برنامه‌، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر می‌شود و به رشد و موفقیت کاذب برنامه می‌انجامد پذیرفته نیست.

۳.  مبلغی که از کاربران دریافت می‌شود باید در تناسب با خدمات و محتوای ارائه‌شده در محصول باشد. 

  • عملکرد صحیح و تجربه کاربری مطلوب

۱. کاربر باید بتواند به‌راحتی و بدون سردرگمی با بازی یا برنامه‌ کار کند و به ویژگی‌های کلیدی آن به‌آسانی دسترسی داشته باشد. 

۲. بخش‌های اصلی یک محصول و قابلیت‌های مهم آن باید عملکردی درست داشته باشند. پیش‌نیاز انتخاب یک محصول، نبود مشکلات اساسی در عملکرد آن است.

۳. طراحی گیم‌پلی در بازی‌ها نیز باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر تجربه‌ی مطلوبی از بازی‌کردن به‌دست بیاورد. 

۴. برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای (Freemium) دارند، باید امکان استفاده از برخی ویژگی‌های کلیدی را به صورت «رایگان» در اختیار کاربران خود بگذارند تا کاربران پیش از خرید تجربه مطلوبی از برنامه داشته باشند و با درک بهتری برای خرید تصمیم بگیرد.

۵. وجود تبلیغات نباید مانع کاربری آسان برنامه و بازی شود. به‌طورمثال، اگر قسمت‌های مهم یک برنامه با تبلیغات پر شده باشد یا حجم تبلیغات از قابلیت‌های برنامه بالاتر باشد، محصول انتخاب نخواهد شد.

  • گرافیک و رابط کاربری

۱. طراحی رابط کاربری محصول باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. 

۲. کاربران باید بتوانند برای برطرف‌کردن نیازهای خود، به‌راحتی و بدون مشکلی اساسی از برنامه شما استفاده کنند. 

۳. برخورداری از گرافیک زیبا و باکیفیت و رعایت یکپارچگی بصری اهمیت بالایی دارد و نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

  • پایبندی به تعهدات در ارائه خدمات

۱. پایبندی به ارائه تخفیف، فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی به موقع و درست آن در برنامه ضروری است.

  • محتوای برنامه

۱. منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشد. 

۲. اگر ارزش اصلی یک برنامه را محتوا تشکیل می‌دهد، این محتوا نباید به‌صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود.

  • کیفیت صفحه برنامه

۱. انتخاب نام مناسب، طراحی آیکون استاندارد، داشتن اسکرین‌شات‌های باکیفیت و نوشتن توضیحات حرفه‌ای در صفحه‌‌ی برنامه و بازی ضروری است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به راهنمای «آماده‌سازی برنامه» مراجعه کنید.

  • پویایی محصول 

۱. محصول باید در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی شود. رسیدگی به برنامه پس از انتشار و برطرف‌کردن مشکلات آن با درنظرگرفتن بازخوردهای کاربران به پویایی برنامه کمک می‌کند. 

۲. برنامه و بازی باید جامعه کاربران پویا داشته باشد، به‌‌طور مداوم توسط کاربران نصب و دانلود شود و از سوی آن‌ها بازخورد دریافت کند.

برای دریافت جزئیات بیشتر در رابطه با ورود به لیست‌های راسته‌بازار می‌توانید از طریق ارسال تیکت به پشتیبانی اقدام کنید. 


بیشتر بخوانید:

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۸:۰۳

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۸-۲۴ ۱۸:۱۴