نسخه چاپی
فهرست مطالب

لیست‌های بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده‌ اولین نقطه‌ی برخورد نگاه کاربران به محصولات شما در بازار هستند. محصولات برگزیده‌ آسان‌تر از دیگر محصولات در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و اقبال بیشتری برای نصب و دانلود پیدا می‌کنند. انتخاب برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در بازار به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. افزون‌براین، محصولاتی در لیست برگزیده‌ها نمایش داده می‌شوند که از استانداردهای لازم برخوردار و مطابق قوانین بازار توسعه‌ پیدا کرده باشند.

چگونه برنامه و بازی شما در لیست برگزیده‌ها قرار می‌گیرد؟

فرآیند انتخاب بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده را می‌توان در دو دسته‌ی کلی تعریف کرد؛ فرآیند غیرسیستمی و فرآیند سیستمی

فرآیند غیرسیستمی

انتخاب برنامه‌های برگزیده در فرآیند غیرسیستمی، با تحلیل کیفی و کمّی برنامه‌ها و به‌دست نیروهای انسانی صورت می‌گیرد. استفاده از داده‌ها برای تحلیل کارکرد برنامه‌ها در این فرآیند اهمیت بسیاری دارد. محصولات برگزیده در فرآیند غیرسیستمی ابتدا در صفحات دسته‌بندی‌های مربوط به خود قرار می‌گیرند و سپس، درصورتی‌که روند موفقیت‌‌آمیزی را طی کنند به صفحه‌ی اول بازار منتقل می‌شوند. فرآیند غیرسیستمی انتخاب برنامه‌ و بازی‌ در بازار به دو روش انجام می‌شود:

  • انتخاب مداوم برنامه‌ها و بازی‌ها توسط سردبیران
    در این روش، سردبیران و کارشناسان بازار پیوسته محتوای برنامه‌ها و بازی‌ها و عملکرد فنی آن‌ها را از جهات مختلف بررسی می‌کنند و پس از تطبیق با استانداردهای تعریف‌شده، درمورد قرارگرفتن آن‌ها در لیست‌های مختلف تصمیم می‌گیرند.
  • درخواست مستقیم توسعه‌دهندگان
    در این روش، توسعه‌دهندگان می‌توانند با مراجعه به قسمت تیکت‌های پشتیبانی پیشخان توسعه‌دهندگان بازار برای قرارگرفتن برنامه‌ی خود در لیست‌‌ برگزیده‌ها درخواست ثبت کنند. درادامه، کارشناسان و سردبیران بازار برنامه‌ی آن‌ها را بررسی و نتیجه‌ را اعلام خواهند کرد.
    تصمیم‌گیری درمورد زمان‌بندی نمایش برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده معمولاً از چند هفته قبل صورت می‌گیرد. بنابراین، اگر قصد برگزاری کمپین، لیگ یا … را دارید، لطفاً از چند هفته پیش از زمان برگزاری رویداد خود، برای قرارگرفتن در لیست‌‌ها درخواست ثبت کنید.
    درصورتی‌که برنامه‌ی شما طبق معیارهای تعریف‌شده در بازار توسعه پیدا نکرده و نیازمند اصلاحاتی باشد، به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. در چنین شرایطی، انجام اصلاحات ممکن است زمان‌بندی مورد نظر شما را به تأخیر بیندازد. بنابراین، هنگام ثبت درخواست خود به این مسئله توجه داشته باشید. 

ابزارهای فرآیند غیرسیستمی

برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای نمایش در لیست‌های غیرسیستمی انتخاب می‌شوند، به‌تناسب ویژگی‌های خود با کمک ابزارهای مختلفی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. این ابزارها، همان لیست‌ها و بنرهایی هستند که با عناوین متفاوت در صفحات مختلف بازار نمایش داده می‌شوند:

  • لیست برترین‌های جدید منتخب سردبیران
    این لیست در دسته‌بندی‌‌ها و صفحه‌ی اول بازار نمایش داده می‌شود. برنامه‌ها یا بازی‌هایی که به‌تازگی منتشر شده‌اند، درصورتی‌که از تمامی استانداردهای لازم برخوردار باشند، ابتدا در لیست «برترین‌های جدید منتخب سردبیرانِ» صفحه‌ی دسته‌بندی خود نمایش داده می‌شوند. اگر این برنامه‌ها در صفحه دسته‌بندی روند موفقیت‌آمیزی را طی کنند، به لیست «برترین های جدید منتخب سردبیرانِ» صفحه‌ی اول بازار منتقل خواهند شد.

  • لیست بروزرسانی‌های منتخب سردبیران
    برنامه‌هایی که به‌تازگی نسخه‌ی جدیدی از آن‌ها در بازار منتشر شده و تغییراتی عمده، مانند افزودن قابلیت‌های جدید، در آن‌ها رخ داده است در این لیست قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که بهبود یا برطرف‌کردن مشکلات قبلی برنامه و بازی تغییر عمده به شمار نمی‌رود.

  • لیست‌های موضوعی سردبیران
    این لیست‌ها به‌صورت رویدادی و موضوعی توسط سردبیران بازار ایجاد می‌شوند و همیشگی نیستند. لیست‌های موضوعی سردبیران در صفحه‌ی اول بازار و صفحات دسته‌بندی‌ها نمایش داده می‌شوند. برنامه‌ها و بازی‌هایی در این لیست‌ها قرار می‌گیرند که از استانداردهای لازم برخوردار باشند و محتوای آن‌ها بیشترین ارتباط را با موضوع لیست‌ها داشته باشد.

  • بنر میان‌صفحه‌ (بنر ریسه)
    بنر میان‌صفحه‌ یا بنر ریسه یکی دیگر از ابزارهای نمایش برنامه‌ها و بازی‌های منتخب است. بازی‌ها و برنامه‌هایی که مدتی از انتشار آن‌ها گذشته است، درصورت داشتن عملکرد مثبت در قالب بنر ریسه به نمایش درمی‌آیند. توسعه‌دهندگان می‌توانند بنر ریسه‌ی برنامه یا بازی خود را مطابق «قواعد طراحی و نوشتاری بنر ریسه» تهیه و برای بازار ارسال کنند.

برنامه‌های برگزیده
  • بنر بالای صفحه
    بنر بالای صفحه به کمپین‌های مشترک با توسعه‌دهندگان اختصاص پیدا می‌کند. توسعه‌دهندگانی که محصول‌شان از استانداردهای کیفی لازم برای قرارگرفتن در صفحه اول بازار برخوردار است، می‌توانند از این بنر استفاده کنند. این کمپین‌های مشترک با هدف تشویق کاربران به نصب برنامه‌ها یا خرید از آن‌ها برگزار می‌شود و کاربران پس از ورود به برنامه از جزئیات رویداد باخبر می‌شوند.

نمایش مجدد برگزیده‌ها

سردبیران بازار در فرآیند غیرسیستمی پیوسته در حال بررسی برنامه‌ها و بازی‌های منتشرشده هستند. درنتیجه، اگر یک محصول پس از قرارگرفتن در لیست‌ برگزیده‌ها عملکرد رو به رشدی داشته باشد، با نظر سردبیران فرصت نمایش دوباره در لیست‌ها را پیدا می‌کند.

 توسعه‌دهند‌گان برای انتخاب دوباره‌ی محصول خود باید درخواست جدید ثبت کنند. محصول شما درصورتی برای نمایش دوباره در لیست‌ها پذیرفته می‌شود که محتوا یا قابلیت جدیدی به آن افزوده شده و برای کاربران ارزش قابل‌توجهی خلق کرده باشد.

همچنین، اگر توسعه‌دهنده‌ای در حال برگزاری‌ رویداد‌ یا کمپین باشد و یا در مناسبت‌هایی خاص در ارتباط با محتوای محصول‌ خود قرار گرفته باشد (مانند برنامه‌های درسی در اول مهر و بازگشایی مدارس)، می‌تواند درخواست جدیدی ثبت کند و محصول خود را با نظر سردبیران بازار مجدداً در لیست‌های مختلف نمایش دهد.

معیارهای انتخاب برگزیده‌ها

سنجش برنامه‌ها و بازی‌ها در فرآیند غیرسیستمی مطابق معیارهای مختلفی صورت می‌گیرد. سردبیران بازار هر محصول را مطابق این استانداردها بررسی و برای نمایش در لیست‌ها انتخاب می‌کنند. این معیارها پیش‌نیازی ضروری برای برگزیده‌شدن محصول شما هستند. بنابراین، ازدست‌دادن هرکدام از آن‌ها به خروج برنامه شما از لیست برگزیده‌ها منجر می‌شود. توجه داشته باشید که استانداردهای متعددی برای انتخاب یک محصول وجود دارد و معیارهای زیر تنها مهم‌ترین آن‌ها را دربرمی‌‌گیرد:

  • رضایت کاربران و رعایت حقوق آن‌ها

۱. توجه توسعه‌دهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوانی دارد. درصورتی‌که به علت مشکلات برنامه از سوی کاربران خود بازخوردهای منفی دریافت کنید، بازار محصول شما را برای قراردادن در لیست برنامه‌های برگزیده انتخاب نخواهد کرد. بنابراین، پشتیبانی مناسب و پاسخ‌گویی به مشکلات کاربران از معیارهای برگزیده‌شدن است.

۲. اصول حرفه‌ای و اخلاقی رقابت باید از سوی توسعه‌دهندگان رعایت شود. به‌طورمثال، دستکاری در رتبه‌ی برنامه‌، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر می‌شود و به رشد و موفقیت کاذب برنامه می‌انجامد پذیرفته نیست. همچنین، در برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای دارند، مبلغی که از کاربران دریافت می‌شود باید در تناسب با خدمات و محتوای ارائه‌شده در محصول باشد. 

۳. احترام به حریم شخصی کاربران ازجمله معیارهای برگزیده‌شدن است. گرفتن دسترسی‌ها و اطلاعات غیرضروری از کاربران، که با خدمات و محتوای برنامه ارتباطی نداشته باشد، باعث می‌شود برنامه یا بازی در لیست برگزیدگان قرار نگیرد.

  • عملکرد صحیح و تجربه کاربری مطلوب

۱. کاربر باید بتواند به‌راحتی و بدون سردرگمی با بازی یا برنامه‌ کار کند و به ویژگی‌های کلیدی آن به‌آسانی دسترسی داشته باشد. به‌طورمثال، وجود یک راهنمای آموزشی در بازی‌ها برای آشنایی کاربران با مراحل و قابلیت‌های مختلف بازی ضرورت دارد. 

۲. بخش‌های اصلی یک محصول و قابلیت‌های مهم آن باید عملکردی درست داشته باشند. پیش‌نیاز برگزیده‌شدن یک محصول، نبود مشکلات اساسی در عملکرد آن است.

۳. طراحی گیم‌پلی در بازی‌ها نیز باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر تجربه‌ی مطلوبی از بازی‌کردن به‌دست بیاورد. 

۴. برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای (Freemium) دارند، باید امکان استفاده از برخی ویژگی‌های کلیدی را به صورت «رایگان» در اختیار کاربران خود بگذارند تا کاربران پیش از خرید تجربه مطلوبی از برنامه داشته باشند و با درک بهتری برای خرید تصمیم بگیرد.

۵. وجود تبلیغات نباید مانع کاربری آسان برنامه و بازی شود. به‌طورمثال، اگر قسمت‌های مهم یک برنامه با تبلیغات پر شده باشد یا حجم تبلیغات از قابلیت‌های برنامه بالاتر باشد، محصول برگزیده نخواهد شد.

  • گرافیک و رابط کاربری

۱. طراحی رابط کاربری محصول باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. هنگام طراحی رابط کاربری، می‌توانید از روش heuristic استفاده کنید و تمام بخش‌های محصول خود را مطابق آن به‌دقت مورد بررسی قرار دهید. رعایت این نکات به بهبود رابط کاربری محصول شما کمک بسیاری می‌کند.

۲. در صورت نیاز، برای کاهش هزینه‌های طراحی محصول خود می‌توانید از دیزاین‌سیستم‌های آماده‌ای همچون «متریال» یا دیزان‌سیستم‌های شناخته‌شده دیگر استفاده کنید. با استفاده از این دیزاین‌سیستم‌ها می‌توانید از به‌وجودآمدن بسیاری از مشکلات طراحی جلوگیری ‌کنید.

۳. کاربران باید بتوانند برای برطرف‌کردن نیازهای خود، به‌راحتی و بدون مشکلی اساسی از برنامه شما استفاده کنند. برای بهبود تجربه‌ی کاربری و پیداکردن مشکلات اصلی برنامه خود می‌توانید از «تست‌های کاربردپذیری» استفاده کنید. از کاربران کنونی محصول خود تست کاربردپذیری بگیرید و مشکلات موجود را برطرف کنید.

۴. برخورداری از گرافیک زیبا و باکیفیت و رعایت یکپارچگی بصری اهمیت بالایی دارد و نقشی کلیدی در برگزیده‌شدن برنامه‌ها و بازی‌ها ایفا می‌کند.

  • اصالت و خلاقیت 

۱. کاربرد یا محتوای ارائه‌شده در یک بازی یا برنامه نباید به محصول دیگری بیش‌ از اندازه شباهت داشته باشد یا از نظر بصری محصولی شناخته‌شده را تداعی‌ کند. به‌طورمثال، کپی از assetهای یک بازی، مانند شخصیت‌ها، صداگذاری، نقشه‌ها و … اصالت برنامه شما را زیر سؤال می‌برد.

۲. برای محصولاتی که از نظر محتوا به‌ یکدیگر شباهت دارند، خلق ارزش و برخورداری از مزیت رقابتی ضروری است. این مزیت رقابتی می‌تواند قابلیت‌های جدید یا محتوایی منحصر‌به‌فرد نسبت به برنامه‌های مشابه باشد.

۳. بازی‌هایی که برای ساخت آن‌ها از بسته‌های آماده و پروژه‌های پیش‌ساخته استفاده شده و محصولی جداگانه به‌ شمار‌ نمی‌آیند، در میان منتخبین قرار نخواهند گرفت. توسعه‌دهندگان می‌توانند برای اثبات اصالت برنامه‌ی خود از تولید مراحل مختلف آن اسکرین‌شات‌ها یا مستنداتی را ارائه دهند.

۴. خلاقیت و نوآوری در بازی یا برنامه، مانند خلق ارزشی جدید یا ارائه سرویسی متفاوت، ازجمله معیارهای تشویقی بازار است و احتمال حضور محصول شما را در میان منتخبین بالا خواهد برد.

  • پایبندی به تعهدات در ارائه خدمات

۱. برنامه‌هایی که بیرون از بستر اپ خدماتی را ارائه می‌دهند، باید به تعهدات خود پایبند باشند و خدمات درست و کاملی را در اختیار کاربران خود قرار دهند. اثبات کیفیت خدمات این برنامه‌ها، نیازمند بررسی دقیق‌تر از سوی بازار است، بنابراین فرآیند برگزیده‌شدن آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲. اگر در یک برنامه یا بازی وعده‌ای، مانند جایزه یا تخفیف، به کاربران داده می‌شود، پایبندی به آن ضرورت دارد.

  • محتوای برنامه

۱. منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشد. این مسئله به‌ويژه در حوزه‌های تخصصی مانند پزشکی، دارویی و … اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

۲. اگر ارزش اصلی یک برنامه را محتوا تشکیل می‌دهد، این محتوا نباید به‌صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود؛ به‌طورمثال، یک برنامه آشپزی که در آن تعداد انگشت‌شماری دستور پخت غذا ارائه شده باشد.

۳. چنانچه بازی یا برنامه شما محتوا و عملکردی حساسیت‌زا و خلاف عرف جامعه داشته باشد، فرصت خود را برای برگزیده‌شدن از دست خواهید داد.

  • کیفیت صفحه برنامه

۱. انتخاب نام مناسب، طراحی آیکون استاندارد، داشتن اسکرین‌شات‌های باکیفیت و نوشتن توضیحات حرفه‌ای در صفحه‌‌ی برنامه و بازی ضروری است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به راهنمای «آماده‌سازی برنامه» مراجعه کنید.

  • پویایی محصول 

۱. محصول باید در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی شود. رسیدگی به برنامه پس از انتشار و برطرف‌کردن مشکلات آن با درنظرگرفتن بازخوردهای کاربران به پویایی برنامه کمک می‌کند. 

۲. افزودن محتوا و قابلیت‌های جدید به محصول و توسعه‌ی بخش‌های مختلف آن از دیگر معیارهای برگزیده‌شدن در بازار است. پایبندی به این معیار برای قرارگرفتن مجدد در لیست‌ها و بنرها بسیار مهم است.

۳. برنامه و بازی باید جامعه کاربران پویا داشته باشد، به‌‌طور مداوم توسط کاربران نصب و دانلود شود و از سوی آن‌ها بازخورد دریافت کند.

فرآیند سیستمی

فرآیند سیستمی بدون دخالت سردبیران بازار و به‌وسیله‌ی الگوریتم‌های مخصوص هر لیست انجام می‌شود. بنابراین، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برای نمایش برنامه‌های خود در این لیست‌ها درخواست ثبت کنند. لیست‌های سیستمی اغلب براساس سلیقه‌ کاربران پیشنهاد می‌شوند. درنتیجه، کاربران مختلف برنامه‌ها و بازی‌های متفاوتی را در این لیست‌ها مشاهده می‌کنند. لیست‌های سیستمی دیگری، ازجمله «لیست پرفروش‌ترین‌ها»، نیز وجود دارد که به صورت دائمی در صفحه‌ی اصلی بازار به‌ تمامی کاربران نمایش داده می‌شود.

ابزارهای فرآیند سیستمی

برنامه‌ها و بازی‌هایی که برای نمایش در لیست‌های سیستمی انتخاب می‌شوند، به‌تناسب ویژگی‌های خود با کمک ابزارهای مختلفی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. ابزارهای فرآیند سیستمی همان لیست‌هایی هستند که با عناوین متفاوت در صفحات اصلی و دسته‌بندی‌های بازار نمایش داده می‌شوند:

  • لیست بازی‌ها و برنامه‌های پیشنهادی برای شما
    در این لیست، برنامه‌ها و بازی‌هایی که در تناسب با سلیقه‌ی کاربران هستند، به‌صورت خودکار پیشنهاد می‌شوند. 
برنامه‌های برگزیده

  • لیست مرتبط با دسته‌بندی‌های مورد علاقه افراد
    در این لیست‌، برنامه‌ها و بازی‌ها از دسته‌بندی‌های موردعلاقه کاربران به‌صورت خودکار پیشنهاد می‌شوند. 
برنامه‌های برگزیده

  • لیست گشت‌و‌گذار در برنامه‌ و بازی پیشنهادی
    در این لیست، براساس سلیقه‌ی کاربران، برنامه‌هایی در قالب بنرهای چشمک‌زن پیشنهاد می‌شوند. برای آگاهی از نحوه‌ی نمایش بازی و برنامه‌ی خود در این لیست، راهنمای اسکرین‌شات‌های پروموشن را مطالعه کنید. 
برنامه‌های برگزیده

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۹:۲۴

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۸-۰۱ ۰۸:۴۷