نسخه چاپی
فهرست مطالب

مقدمه

معیارهای انتخاب برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در بازار چیست؟‌

روزانه میلیون‌ها کاربر از صفحات مختلف بازار بازدید و بازی‌ها یا برنامه‌هایی را انتخاب و نصب می‌کنند. کاربران با استفاده از فهرست‌های بازار، جستجو در بازار، یا با کمک پیشنهادهای بازار در صفحه‌ی اصلی و دسته‌ها، به برنامه‌ها و بازی‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

تمام بازی‌ها و برنامه‌های منتشرشده در بازار قابل جستجو هستند، اما از آن‌جایی که ظرفیت صفحه‌ی اصلی و صفحات دسته‌ها محدود است، بازار برای پیشنهادهایی که در این صفحه‌ها به کاربران ارائه می‌دهد، با هدف رضایت کاربران و توسعه‌دهندگان و رشد صنعت اپلیکیشن در ایران، معیارهایی را در نظر گرفته است که با رعایت آن‌ها می‌توانید یکی از برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده باشید.

معیارهایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم،  شروط لازم برای برگزیده‌شدن یک محصول در بازار را تشکیل می‌دهند، اما این شروط تنها فاکتور لازم برای قرارگرفتن در فهرست برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده نیستند و در نهایت، این سردبیران و کارشناسان بازار هستند که برای انتخاب یک محصول تصمیم می‌گیرند.

عملکرد و خدمات موثر

۱. کاربر باید بتواند به‌راحتی و بدون سردرگمی، با بازی‌ یا برنامه‌ کار کند و به ویژگی‌های کلیدی آن به آسانی دسترسی داشته باشد. 

۲. تمامی بخش‌ها و ویژگی‌های یک محصول باید کار خود را به‌درستی انجام دهند. 

۳. طراحی گیم‌پلی برای بازی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کاربر تجربه‌ی مطلوب و یکدستی از بازی‌کردن به‌دست بیاورد.

۴. برنامه‌هایی که بیرون از بستر اپ، خدماتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند، باید به تعهدات خود پایبند باشند و خدمات درست و کاملی ارائه دهند. اثبات کیفیت خدمات این برنامه‌ها، نیازمند بررسی دقیق‌تر از سوی بازار است، بنابراین فرآیند برگزیده‌شدن آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

۵. برنامه‌هایی که پرداخت درون‌برنامه‌ای (Freemium) دارند، باید امکان استفاده از برخی ویژگی‌های کلیدی را به صورت «رایگان» در اختیار کاربران خود بگذارند، تا کاربران پیش از خرید تجربه مناسبی از برنامه داشته باشند و با درک بهتری برای خرید تصمیم بگیرد.

گرافیک و رابط کاربری

۱. در طراحی رابط کاربری، توجه به اصول طراحی و ریزه‌کاری‌ها و رعایت زیبایی‌شناسی و یکپارچگی بصری ضروری است.

۲. در مورد بازی‌ها، داشتن گرافیک زیبا و باکیفیت از معیارهای مهم برای برگزیده‌شدن است. 

توجه به اصالت و خلاقیت

۱. کاربرد یا محتوای ارائه‌شده در یک بازی یا برنامه نباید مشابه برنامه یا بازی دیگری باشد یا از نظر بصری تداعی‌کننده‌ی محصولی شناخته‌شده باشد.

۲. برای محصولاتی که از نظر محتوا به‌یکدیگر شباهت دارند، خلق ارزش و برخورداری از مزیت رقابتی ضروری است.

۳. بازی‌هایی که برای ساخت آن‌ها از بسته‌های آماده و پروژه‌های پیش‌ساخته استفاده شده و محصولی جداگانه به شمار نمی‌آیند، در میان منتخبین قرار نخواهند گرفت. برای اثبات این مسئله توسعه‌دهندگان می‌توانند از تولید مراحل مختلف بازی خود اسکرین‌شات‌ها یا مستنداتی را ارائه دهند.

۴. خلاقیت و نوآوری در بازی یا برنامه از جمله معیارهای تشویقی بازار است و احتمال حضور شما را در میان منتخبین بالا خواهد برد.

رضایت کاربر و رعایت حقوق او

۱. توجه توسعه‌دهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوانی دارد. در صورتی که به علت مشکلات برنامه، از سوی کاربران خود بازخوردهای منفی دریافت کنید، بازار محصول شما را برای قراردادن در فهرست برنامه‌های برگزیده انتخاب نخواهد کرد. بنابراین، پشتیبانی مناسب و پاسخ به مشکلات کاربران از معیارهای برگزیده‌شدن است.

۲. اصول حرفه‌ای و اخلاقی رقابت باید از سوی توسعه‌دهندگان رعایت شود. دستکاری در رتبه‌ی برنامه‌، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر می‌شود و به رشد و موفقیت کاذب برنامه می‌انجامد، پذیرفته نیست.

۳. احترام به حریم شخصی کاربران از جمله معیارهای برگزیده‌شدن است. گرفتن دسترسی‌ها و اطلاعات غیرضروری از کاربران که با خدمات و محتوای برنامه ارتباطی ندارد، باعث می‌شود برنامه یا بازی در فهرست برگزیدگان قرار نگیرد.

شکل درآمدی مناسب

۱. قیمت محصول باید با ارزش محتوا یا خدماتی که ارائه می‌دهید، برابر باشد. 

۲. مدل درآمدی مناسب و هماهنگ با محتوا و خدمات، ازجمله معیارهای تشویقی بازار برای انتخاب برنامه‌های برگزیده است. 

بروزرسانی مداوم

۱. یک محصول برای برگزیده‌شدن دوباره، باید دارای محتوای نو، ویژگی‌های جدید و جامعه کاربران پویا باشد.

محتوای برنامه

۱. منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشد. این مسئله به‌ويژه در زمینه‌هایی تخصصی مانند پزشکی، دارویی و … اهمیت ویژه دارد. 

۲. اگر ارزش اصلی یک برنامه را محتوا تشکیل می‌دهد، این محتوا نباید به‌صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود.

۳. چنانچه بازی یا برنامه شما دارای محتوا و عملکردی خلاف عرف جامعه باشد، شانس خود را برای برگزیده‌شدن از دست خواهید داد.

کیفیت صفحه برنامه

۱. انتخاب نام مناسب، آیکون، تصاویر (اسکرین‌شات‌ها)، ویدئوی باکیفیت و توضیحات حرفه‌ای در صفحه‌‌ی برنامه ضروری است. برای آشنایی بیشتر با این جزئیات می‌توانید راهنمای طراحی آیکون، انتخاب نام مناسب و توضیحات برنامه را مطالعه کنید.

افزون‌بر معیارهای تشویقی‌ای که تاکنون برشمردیم، در صورتی که برنامه یا بازی خود را «فقط در بازار» منتشر کنید، در ارزیابی محصول شما و برگزیده‌شدن آن اثر مثبتی دارد. استفاده از نشان «دریافت از بازار» در کمپین‌های تبلیغاتی محیطی و دیجیتال و همچنین هدایت کاربران در کمپین‌های مختلف برای دریافت برنامه از بازار، نیز ازجمله معیارهای تشویقی هستند که می‌توانند نقش مثبتی در برگزیده‌شدن برنامه‌ها داشته باشند.

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۱۴ ۰۹:۲۴

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۴-۱۹ ۱۹:۳۹