نسخه چاپی
UI و UX (رابط کاربری و تجربه کاربر)
طبق تحقیقات انجام شده در زمینه UI و UX، کاربرانی که گوشی هوشمند دارند به صورت تقریبی تا ۳۰ اپلیکیشن بر روی گوشی خود نصب دارند. میتوان گفت بزرگترین دغدغه برای توسعهدهندگان بازیها و برنامهها این است که آیا اپلیکیشن آنها بر روی گوشی کاربران ماندگار میماند و استفاده میشود یا اینکه پس از نصب، حذف میشود. بنابراین میتوان گفت که در حالت عادی این شانس تنها یکبار برای برنامه اتفاق میافتد.
کاربران همواره در طول روز از ۵ تا ۸ برنامه استفاده میکنند و سایر برنامهها نیز بر روی گوشی کاربر از قبل نصب شده وجود دارد. موضوعی که مطرح میشود دلیل حذف نشدن آن برنامههایی است که مورد استفاده روزانه کاربر قرار نمیگیرند. به عنوان مثال یک برنامه خرید را در نظر بگیرید. شاید در طول هفته یا ماه کاربران یک بار از آن استفاده کند ولی همواره در لیست برنامههای گوشی کاربر موجود است. دلیل آن را میتوان تجربه عالی مشتری دانست. امروزه تجربه کاربر بسیار اهمیت دارد و وقتی صحبت از برنامههای موبایلی میکنیم این UI و UX یا رابط کاربری و طراحی اپلیکیشن است که تجریه کاربری خوبی را ایجاد و باعث اعتماد و ماندگاری اپلیکیشن میشود.
در ادامه مطلب به راهکارها و مهارتهای لازم برای بهبود UI (رابط کاربری) و UX (تجریه کاربر) میپردازیم.
UI - رابط کاربری
به دلیل بازار طراحی اپلیکیشنها و نیز رقابت موجود، ساخت و تولید یک اپلیکیشن خوب بسیار سخت شده است. بنابراین ایجاد یک رابط کاربری از شفافترین دلایل برجسته شدن برنامه است. در ادامه پیشنهاداتی برای بهبود رابط کاربری برنامهها خواهیم گفت.
۱. شناخت کاربر
شناسایی کاربران هدف و نیازهای آنها کمک میکند که بیراهه نروید! یعنی شما با شناخت کاربر خود در مسیری قدم خواهید برداشت که نیاز کاربر را برطرف کرده و برای او رضایت بخش باشد.
شخصیت کاربر: گروهبندی کاربران با توجه به شخصیت و علایقشان، بررسی فاکتورهای مورد نیاز کاربر برای استفاده از اپلیکیشن سناریو سازی: این مورد کمک میکند تا سلایق کاربران را شناسایی کرده و بتوانید شخصیت کاربر را بهتر بسنجید. نقشه تجربه کاربر: با این کار شما متوجه شخصیت کاربر شده و میتوانید مسیر احساسی کاربر را شناسایی کنید. |
۲. رنگبندی مناسب
از ارکان مهم طراحی میتوان به رنگ اشاره کرد. رنگ و تمهای استفاده شده در برنامه بسیار مهم هستند چرا که پایه و اساس برنامه را شکل میدهد و هر رنگی میتواند روی احساسات کاربر تاثیر مستقیم داشته باشد. انتخاب رنگ و تم برنامه متناسب با برند میتواند این آرامش خاطر را به کاربر بدهد که وارد فضایی آشنا میشود. به عنوان مثال کافهبازار با رنگ سبز شناخته شده است و وقتی کاربر از وبسایت به اپلیکیشن بازار منتقل میشود احساس غریبی نکرده و فضا را میشناسد.
۳. فرمت مناسب فایلها
بعضا تجربه داشتهاید که برای لودینگ یک تصویر در برنامه انتظار زیادی کشیدهاید ولی باز موفق به مشاهده آن نبودید. گاهی دلیل این اتفاق سرعت اینترنت یا خطای سرور نیست. انتخاب فرمت مناسب آن عکس میتواند باعث رفع این خطا شود. برای برنامههای اندرویدی بیشتر استفاده از تصاویر با فرمت PNG پیشنهاد میشود.
۴. اصول interaction design
طراحی هدفمند: با تحلیل، نظرسنجی، پرسش و پاسخ یا سایر روشها از کاربران متوجه نیازهای آنها شوید تا سلایق کاربران مختلف را شناسایی و در برنامه آنها را پیادهسازی کنید.
کاربردی بودن: یک برنامه هر چقدر هم زیبا و خوب باشد اگر کاربردی نداشته باشد مورد توجه قرار نمیگیرد. بنابراین از مهمترین قدمها برای جذابیت یک اپلیکیشن کاربردی بودن آن است. اینکه به راحتی نصب شده و به آسانی قابل استفاده باشد.
نشانهدار بودن: گاهی تغییر بد نیست ولی ریسک بالایی دارد. بهتر است برخی عادتها را تغییر ندهید. به عنوان مثال اگر کاربر متنی با رنگ آبی میبیند که زیرش خط کشیده شده، ناخودآگاه انتظار دارد لینکی به صفحهای دیگر را مشاهده کند. توجه به مواردی مشابه این ضروری است. بهتر است تا زمانی که از ایده یا تغییر جدید خود اطمینان ندارید آن را به کار نبرید.
بازخورد مناسب و سریع: نحوهی طراحی الگوریتمها و بهبنهسازی کدها کمک میکند تا برخی انتظارات کاربر به راحتی برآورده شود. به عنوان مثال مشاهده شروع، درصد و اتمام دانلود یا لودینگ چیزی و زمان آن میتواند تاثیر زیادی در حوصله کاربر داشته باشد.
۵. طراحی ساده
طراحی ساده کمک میکند تا کاربر به راحتی به آنچه نیاز دارد در برنامه شما دست پیدا کند و از اینکه به هدفش رسیده است احساس راحتی کند. این مدل از طراحی نباید به گونهای افراطی باشد که به ماهیت اصلی برنامه لطمه وارد کند.
۶. لوگو
آیکون یا همان لوگو برنامه از نظر بصری تاثیر زیادی بر انتخاب و تصمیمگیری کاربر دارد. اگر طراحی لوگو ضعیف یا بد باشد ممکن از باعث دلزدگی کاربر شده و از نصب برنامه جلوگیری کند. میتوانید برای این مطلب به راهنمای طراحی آیکون مراجعه کنید.
۷. اندازه فونت
استفاده از استایل و اندازه فونت مناسب در خوانایی و شکیبایی کاربر برای خواندن متن بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال نوشتن متن با فونت بزرگ یا بولد پیشنهاد نمیشود. از هر فونتی در جای مناسب خودش استفاده کنید.
۸. نظر کاربر
همواره نظرات کاربران شما را به سلیقه و نیازهای کاربر نزدیک کرده و به شناسایی شخصیت اهم کاربران شما کمک بسیاری میکند تا به کمک آنها بتوانید تغییرات لازم در طراحی و رابط کاربری برنامه را انجام دهید.
۹. بهینهسازی محتوا برای صفحات مختلف
شما باید برنامه را طوری طراحی کنید که در دیوایسهای مختلف کاربر به خوبی بتواند محتوا را مشاهده کرده و یا بخواند و مجبور به کوچک یا بزرگ نمایی صفحه نمایش گوشی یا تبلت نباشد.
۱۰. اطلاعات حساس کاربر
برخی از برنامهها نیازمند اطلاعات شخصی کاربران هستند تا بتوانند کارکرد خود را به درستی ارائه دهند. کاربر باید این اطمینان را داشته باشد که این اطلاعات حساس به جایی داده نمیشود و از آن حفاظت و نگهداری میشود.
UX - تجربه کاربر
چگونه طراحی UX اپلیکیشن خود را بهبود دهید:
۱. استفاده از محتوای کم
با توجه به اینکه صفحه نمایش گوشیهای هوشمند کوچک است و کاربر تمایل دارد در صفحه فعلی بتواند به محتوا دست پیدا کند بهتر است که محتوای هر بخش را تقسیم کنید و در هر مرحله اطلاعات و محتوای مربوط به همان مرحله را بیان کنید. این کار باعث میشود که کاربر ناامید نشود و سریعتر به نیازهای خود دست یابد.
۲. فرآیند ورود آسان و راحت
دریافت اطلاعات در برنامه برای استفاده از آن با توجه به ماهیت برنامه ممکن است اهمیت زیادی داشته باشد ولی باید توجه داشته باشید که دریافت اطلاعات زیاد و طولانی شدن این فرآیند ممکن است باعث کاهش صبر و ناامید شدن کاربر شود. بنابراین پیشنهاد میکنیم در صورتی که برنامه نیاز به ثبتنام دارد این فرآیند را در چند مرحله جدا انجام دهید، پس از گذشت از هر مرحله مراحل قبل را برای کاربر پیش از تایید نهایی ذخیره کنید و از چند گزینه از قبل آماده در قالب کشو و یا لاگین با اکانتهای مثل گوگل استفاده کنید. این امر باعث میشود که کاربر کمتر تایپ کند و سریعتر به اتمام فرآیند ثبتنام نزدیک شود.
۳. نیازهای کاربر را بشناسید و اپلیکیشن را کاربردی کنید
برنامهای که در حوزهای خاص عمل میکند باید بهترین و مرتبطترین امکانات لازم را در اختیار کاربر قرار دهد. به عنوان مثال یک اپلیکیشن خرید لوازم آرایشی را در نظر بگیرید. اول اینکه توسعهدهنده برنامه باید در مسیر کسبوکار خود این اپلیکیشن را توسعه داده باشد و مراحل خرید را برای کاربر با تجربه بهتری ارائه دهد و تنها هدفش فروش زیاد نباشد. این امر تجربهی کاربری خوبی را به کاربر ارائه میدهد.
۴. افزایش سرعت اپلیکیشن
همواره نرخ پرش کاربر با سرعت بارگذاری برنامهها ارتباط مستقیم دارد. برای بازیها با توجه به حجم دادهها انتظار برای بارگذاری دیتاهای برنامه طبیعی است ولی کاربران برنامهها انتظار دارند که برنامه به سرعت بالا بیاید. بنابراین استفاده از دادههای Offload، بهینه کردن تصاویر و حذف افزونههای اضافی میتواند به سرعت بالا آمدن برنامه کمک کند.
۵. استفاده از حرکات
کاربران معمولا تمایل دارند بتوانند از motionهای مختلف استفاده کنند. بنابراین شما باید بتوانید تا حد امکان این قابلیتها را در برنامه خود برای کاربر فراهم کنید. به عنوان مثال زوم کردن، بازگشت به صفحه قبل با کشیدن دو انگشت روی صفحه، آمدن به ابتدای صفحه با دبل کلیک بالای صفحه و موارد مشابه این میتواند زمینه جذابیت را برای کاربر برنامه شما اضافه کند.
۶. تست کردن مکرر برنامه
همواره شما باید بتوانید خودتان را جای کاربر گذاشته و برای تجربه کردن تجربهای مشابه کاربر از برنامه و خدمات و امکانات آن استفاده کنید و در صورت نیاز مشکلات، خطاها، امکانات جدید و به روز بودن خدمات برنامه متناسب با تکنولوژی روز و موارد مشابه آن را شناسایی کنید. این آزمایش کمک میکند که قبل از کاربر شما متوجه شوید که آیا از تجربه کاربری برنامه رضایت دارید یا خیر.
در انتها به طور خلاصه میتوان گفت که UI به ظاهر اپلیکیشن و UX به بهبود تجربه کاربر ارتباط دارد. از مهارتهای مورد نیاز برای هرچه بهتر کردن UI و UX یک اپلیکیشن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اولین مهارت توانایی تحقیق اصولی و بررسی کامل است. دومین مهارت خلق ارتباط بصری و غیر بصری است. سومین مهارت داشتن قدرت ارتباط قوی برای طراحان UI و UX است. چهارمین مهارت در کد نویسی طراحان است. پنجمین مهارت نویسندگی است. |
سیستم طراحی Material Design شرکت گوگل میتواند ابزاری جامع و مفید برای یک طراحی خوب UI و UX باشد. |
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۰۷:۵۱
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۱-۰۶-۱۵ ۰۷:۵۷