نسخه چاپی

چگونه یک آیکون زیبا طراحی کنیم؟‌

آیکون هر برنامه نمایان‌گر ایده، هدف و محتوای اصلی آن برنامه است و در برقراری ارتباط با مخاطب و جذب او نقش مهمی ایفا می‌کند. آیکون برنامه‌ی شما باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که چکیده‌ای از کارکرد و مفهوم برنامه‌تان را به‌صورت تصویری و در زمانی کوتاه در اختیار مخاطبان‌تان قرار دهد.

اولین مواجهه‌ی کاربران با برنامه شما با دیدن آیکون آن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین آیکونی که طراحی استانداردی داشته باشد، در جذب مخاطب موفق‌تر خواهد بود. همچنین، هر برنامه باید آیکونی به‌یادماندنی و منحصربه‌فرد داشته باشد تا مخاطبان برنامه در مراجعه‌های بعدی، به سرعت آن را از میان ده‌ها آیکون دیگر تشخیص دهند.

هنگام طراحی یک آیکون استاندارد، باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید. در ادامه با این نکات بیشتر آشنا می‌شوید:

ایده نو

اگر در طراحی آیکون برنامه‌تان از ایده‌ای جدید استفاده کنید، احتمال دیده‌شدن برنامه شما در میان فهرست بلند‌بالای برنامه‌هایی با محتوای مشابه، بیشتر خواهد شد. استفاده از تصاویر تکراری و طرح‌هایی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ذهن هر کسی می‌رسد، باعث می‌شود آیکون برنامه‌ی شما در میان آیکون‌های دیگر به چشم نیاید. با ایده‌پردازی و صرف زمان و سپردن طراحی آیکون به فردی متخصص، می‌توانید آیکون‌هایی حرفه‌ای‌تر و زیباتر داشته باشید.

به طور مثال، اگر در طراحی آیکون برنامه‌هایی که محتوای آشپزی دارند، از تصاویر کلیشه‌ای و تکراری غذاهای مختلف استفاده شود، هیچ‌کدام از این برنامه‌ها در مقایسه با دیگری و در نگاه نخست، مزیتی در جذب مخاطب نخواهند داشت. از طرف دیگر، اگر این برنامه‌ها آیکون‌های خود را با نگاهی نو به همین تصاویر تکراریِ آشپزی خلق کنند، توجه مخاطب را فوراً به سوی خود جلب می‌کنند.

نمونه آیکون نامناسب
نمونه آیکون قابل قبول

فراموش نکنید آیکون برنامه معرف برند شما است و برنامه‌ای که آیکونی منحصربه‌فرد داشته باشد، به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. همچنین، درصورتی‌که محتوای برنامه‌‌تان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، در آینده مخاطب برای نصب برنامه‌های دیگر شما اشتیاق نشان می‌دهد و به‌نام توسعه‌دهندگی‌ شما اعتماد می‌کند.

سادگی‌‌‌

سعی کنید در طراحی آیکون از عناصری استفاده کنید که از ایده‌ی اصلی برنامه الهام گرفته شده باشد. با این روش، مخاطب می‌تواند در نگاه نخست، تصویری کلی از محتوای برنامه به‌دست بیاورد. هم‌خوانی این تصویر با توضیحات برنامه، بر ذهن مخاطب و تصمیم‌‌ او برای انتخاب و نصب برنامه اثر مثبتی می‌گذارد.

اما برای اثرگذاری هرچه بیشتر آیکون در ذهن مخاطب، بهتر است برای حفظ سادگی، موارد زیر را هنگام طراحی به خاطر داشته باشید:

  • از به‌کاربردن چندین عنصر بصری کوچک و درهم‌پیچیده پرهیز کنید.
  • جزئیات زیاد به کار نبرید؛ این کار هم نمود بصری نامناسبی دارد و هم آیکون‌هایی که اندازه‌ی کوچکی دارند را ناواضح جلوه می‌دهد.
  • از عکس‌ها و اسکرین‌شات‌های برنامه در طراحی آیکون استفاده نکنید.
نمونه سادگی آیکون نامناسب
نمونه سادگی آیکون قابل قبول

نوشتار

در طراحی آیکون بهتر است از عبارات و کلمات، زیاد استفاده نکنید؛ زیرا افزون‌بر این‌که جلوه بصری نامناسبی دارد، در ابعاد کوچک، وضوح و خوانایی آن نیز از بین می‌رود. همچنین، به‌ خاطر داشته باشید که از فونت‌های رایج و تکراری در طراحی استفاده نکنید. اما اگر می‌خواهید در طراحی آیکون خود از حروف و کلمه استفاده کنید، حتماً آن را حرفه‌ای و در قالب لوگوتایپ طراحی کنید، تا جلوه مناسبی پیدا کند.

نمونه نوشتار آیکون نامناسب
نمونه نوشتار آیکون قابل قبول

اندازه

صفحه‌ی نمایش دستگاه‌های اندرویدی ابعاد و تراکم متنوعی دارد؛ بنابراین، باید آیکون برنامه‌‌ی خود را در اندازه‌های مختلف طراحی کنید، تا در دستگاه‌های متفاوت با کیفیتی مناسب و یکسان نمایش داده شود. برای انجام این کار، ابتدا آیکون خود را در ابعاد ۵۱۲*۵۱۲ پیکسل طراحی کنید و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیک یا سایت‌های طراحی و ساخت آیکون (Icon Generator)، آیکون‌ خود را به اندازه‌های ۱۹۲*۱۹۲، ۱۴۴*۱۴۴، ۹۶*۹۶، ۷۲*۷۲ و ۴۸*۴۸ پیکسل تبدیل کنید. حداکثر حجم مجاز آیکون ۳ مگابایت و حداکثر سایز آن ۳۰۰۰ پیکسل است.

همان‌طور که در Material Design گوگل، در بخش نحوه‌ی طراحی و ساخت آیکون برنامه‌ آمده است، شما می‌توانید آیکون برنامه خود را در قالب اشکال هندسیِ دایره، مربع و مستطیل طراحی کنید. اندازه‌ی مناسب برای هر کدام از این اشکال را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

ابعاد آیکون

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۲

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۴-۱۰ ۱۴:۱۷