نسخه چاپی
طراحی آیکون برنامه
نحوه نمایش آیکون برنامهها در بازار چگونه است؟
آیکون هر برنامه نمایانگر ایده، هدف و محتوای اصلی آن برنامه است و در برقراری ارتباط با مخاطب و جذب او نقش مهمی ایفا میکند. آیکون برنامهی شما باید بهگونهای طراحی شده باشد که چکیدهای از کارکرد و مفهوم برنامهتان را بهصورت تصویری و در زمانی کوتاه در اختیار مخاطبانتان قرار دهد. در ادامه نحوه نمایش آیکون برنامهها در بازار را تشریح خواهیم کرد.
اولین مواجههی کاربران با برنامه شما با دیدن آیکون آن اتفاق میافتد؛ بنابراین آیکونی که طراحی استانداردی داشته باشد، در جذب مخاطب موفقتر خواهد بود. همچنین، هر برنامه باید آیکونی بهیادماندنی و منحصربهفرد داشته باشد تا مخاطبان برنامه در مراجعههای بعدی، به سرعت آن را از میان دهها آیکون دیگر تشخیص دهند.
هنگام طراحی یک آیکون استاندارد، باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید. در ادامه با این نکات بیشتر آشنا میشوید:
ساختار
از تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به بعد، لوگوی شما پس از آپلود در بازار، در دو مرحله (گرد شدن کنارهها و اضافه شدن سایه) به کاربران نمایش داده میشود:
به همین دلیل لازم است در طراحی لوگوی جدید و یا به روزرسانی لوگوی قدیمی این موارد را در نظر بگیرید
۱. گرد شدن
لازم نیست برای لوگوی خود گرد شدگی (Corner Radius) در نظر بگیرید. بازار با هدف حفظ یکپارچگی به تمامی آیکنها گرد شدگی ثابتی اضافه میکند. لوگوی خود را بدون بریدگی و به صورت مربع در پیشخان آپلود کنید.
۲. سایه و حاشیه
از دادن سایه به محتوای بیرون از لوگو خودداری کنید. بازار به صورت پیشفرض سایهای یکسان زیر همهٔ لوگوها اضافه میکند و در صورتی که خودتان سایهای اضافه کرده باشید تداخلی ناخوشایند ایجاد میکند. در صورتی که در کنارههای لوگوی خود از عناصر بصری استفاده کردهاید یا لوگوی شما شامل اشکال خاصی است حتما به آن فضای خالی در کنارهها اضافه کنید و از دادن سایه پرهیز کنید. در این صورت بازار در حالت روز و شب با اضافه کردن پسزمینه و سایه، لوگوی شما را به شکلی مناسب به کاربران نمایش میدهد.
دقت کنید که این حاشیه برای مواردی است که لوگوی شما مانند تصویر بالا شکل خاص دارد که در صورت چسبیدن به کنارهها در آن به هم ریختگی به وجود میآید. اگر با اضافه شدن سایه، پسزمینه و بریده شدن کنارهها المانی از لوگوی شما حذف نمیشود میتوانید مانند تصویر زیر لوگوی خود را آپلود کنید.
۳. اندازه
صفحهی نمایش دستگاههای اندرویدی ابعاد و تراکم متنوعی دارد؛ بنابراین، باید آیکون برنامهی خود را در سایز بزرگ طراحی کنید، تا در دستگاههای متفاوت با کیفیتی مناسب نمایش داده شود. در پیشخان بازار، لوگوی خود را با اندازهٔ 512*512 آپلود کنید تا بازار بر اساس دستگاه کاربر مناسبترین سایز را به کاربران نمایش دهد.
طراحی
ایده نو
اگر در طراحی آیکون برنامهتان از ایدهای جدید استفاده کنید، احتمال دیدهشدن برنامه شما در میان فهرست بلندبالای برنامههایی با محتوای مشابه، بیشتر خواهد شد. استفاده از تصاویر تکراری و طرحهایی که در کوتاهترین زمان ممکن به ذهن هر کسی میرسد، باعث میشود آیکون برنامهی شما در میان آیکونهای دیگر به چشم نیاید. با ایدهپردازی و صرف زمان و سپردن طراحی آیکون به فردی متخصص، میتوانید آیکونهایی حرفهایتر و زیباتر داشته باشید.
به طور مثال، اگر در طراحی آیکون برنامههایی که محتوای آشپزی دارند، از تصاویر کلیشهای و تکراری غذاهای مختلف استفاده شود، هیچکدام از این برنامهها در مقایسه با دیگری و در نگاه نخست، مزیتی در جذب مخاطب نخواهند داشت. از طرف دیگر، اگر این برنامهها آیکونهای خود را با نگاهی نو به همین تصاویر تکراریِ آشپزی خلق کنند، توجه مخاطب را فوراً به سوی خود جلب میکنند.
فراموش نکنید آیکون برنامه معرف برند شما است و برنامهای که آیکونی منحصربهفرد داشته باشد، به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطب ثبت میشود. همچنین، درصورتیکه محتوای برنامهتان نیز از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، در آینده مخاطب برای نصب برنامههای دیگر شما اشتیاق نشان میدهد و بهنام توسعهدهندگی شما اعتماد میکند.
سادگی
سعی کنید در طراحی آیکون از عناصری استفاده کنید که از ایدهی اصلی برنامه الهام گرفته شده باشد. با این روش، مخاطب میتواند در نگاه نخست، تصویری کلی از محتوای برنامه بهدست بیاورد. همخوانی این تصویر با توضیحات برنامه، بر ذهن مخاطب و تصمیم او برای انتخاب و نصب برنامه اثر مثبتی میگذارد.
اما برای اثرگذاری هرچه بیشتر آیکون در ذهن مخاطب، بهتر است برای حفظ سادگی، موارد زیر را هنگام طراحی به خاطر داشته باشید:
- از بهکاربردن چندین عنصر بصری کوچک و درهمپیچیده پرهیز کنید.
- جزئیات زیاد به کار نبرید؛ این کار هم نمود بصری نامناسبی دارد و هم آیکونهایی که اندازهی کوچکی دارند را ناواضح جلوه میدهد.
- از عکسها و اسکرینشاتهای برنامه در طراحی آیکون استفاده نکنید.
نوشتار
در طراحی آیکون بهتر است از عبارات و کلمات، زیاد استفاده نکنید؛ زیرا افزونبر اینکه جلوه بصری نامناسبی دارد، در ابعاد کوچک، وضوح و خوانایی آن نیز از بین میرود. همچنین، به خاطر داشته باشید که از فونتهای رایج و تکراری در طراحی استفاده نکنید. اما اگر میخواهید در طراحی آیکون خود از حروف و کلمه استفاده کنید، حتماً آن را حرفهای و در قالب لوگوتایپ طراحی کنید، تا جلوه مناسبی پیدا کند.
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۲
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۰-۱۲-۰۲ ۰۷:۵۵