نسخه چاپی
فهرست مطالب

صفحه‌ی برنامه از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟‌

صفحه‌ی برنامه‌ی شما در بازار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. محتوایی که در بخش‌های مختلف صفحه‌ی برنامه‌ی خود وارد می‌کنید، معرف شما به کاربران‌تان، پیش از نصب برنامه است. تکمیل اصولی و درست این بخش‌ها، پیش از ارسال درخواست انتشار برنامه‌، فرآیند انتشار محصول شما را سرعت می‌بخشد و از بروز مشکلات احتمالی یا تأخیر در انتشار برنامه جلوگیری می‌کند.

نام برنامه، نام بسته، آیکون، دسته‌بندی، توضیحات و اسکرین‌شات‌ها و ویدئو‌شات‌ها اجزای اصلی صفحه‌ی برنامه‌ی شما را در بازار تشکیل می‌دهد. محتوایی که برای هرکدام از این موارد در صفحه‌ی برنامه‌ی خود قرار می‌دهید، باید مطابق قوانین و مقررات درج‌شده در مستندات بازار باشد. در ادامه به معرفی مختصر هرکدام از این موارد می‌پردازیم و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پیوست مستندات در انتهای هر بخش مراجعه کنید.

نام برنامه

- نامی که در بخش «اطلاعات پایه» پیشخان برای برنامه انتخاب می‌کنید (نام فارسی یا انگلیسی) باید با نامی که پس از نصب روی دستگاه اندرویدی کاربر نمایش داده می‌شود (نام موجود در کد برنامه) یکسان باشد. 

- نام برنامه باید به عملکرد اصلی برنامه مرتبط باشد. استفاده از عناوین اشتباهی که ممکن است کاربر را گمراه کند، از سوی بازار پذیرفته نیست و به رد برنامه منجر می‌شود. 

- نام برنامه باید برای انتشار مناسب باشد و در آن از عناوین نامتعارف یا خلاف هنجارهای جامعه استفاده نشده باشد.

- در کنار نام برنامه از کلیدواژه‌‌های نامرتبط یا غیرمجاز استفاده نکنید. استفاده از اعداد یا کلماتی، مانند ۲۰۲۱، ۱۴۰۰، دخترانه، پسرانه، جامع، بهترین و … که به عملکرد اصلی برنامه ارتباطی ندارد و فقط باعث ایجاد جذابیت کاذب برای کاربران می‌شود، خلاف قوانین بازار است.

- نام برنامه، محل مناسبی برای ذکر ویژگی‌ها و امکانات برنامه‌ نیست. می‌توانید این موارد را با رعایت قوانین بازار، در قسمت توضیحات برنامه درج کنید. 

مثال نام‌های غیرمجاز:‌

بهترین برنامه خرید شارژ، منچ دخترانه، آموزش جامع و کامل مکانیک

- نام برنامه نباید به شکلی انتخاب شود که کاربران آن را به اشتباه، نسخه‌ی دیگری از یک برنامه‌ی شناخته‌شده تلقی کنند. 

مثال خلاف قوانین:

تلگرام پرسرعت، دانلود واتساپ واقعی، تلگرام حرفه‌ای

- استفاده از نام‌های شناخته‌شده یا ثبت‌شده، مانند نام برنامه‌ها، سایت‌ها و شرکت‌های مشهور، در بازار مجاز نیست. به‌کاربردن واژه‌هایی مانند «غیررسمی» نیز در کنار اسامی شناخته‌شده مورد پذیرش نخواهد بود. برنامه‌هایی که در نام خود از اسامی مشهور استفاده می‌کنند، برای کاربران گمراه‌کننده هستند و موجب سردرگمی آن‌ها می‌شوند.

مثال خلاف قوانین:

دیوار گیلان، بانک مشاغل ۱۱۸، اسنپ (غیررسمی)، پرسپولیس (غیررسمی)، آمیرزا۲

- اگر محتوای برنامه‌ی شما به‌گونه‌ای است که در نام آن،‌ ناچار به استفاده از اسامی یا علائم تجاری دیگران هستید، حدود این استفاده باید متعارف و منصفانه و با رعایت حقوق صاحب آن نام تجاری باشد. بنابراین، حتماً باید «غیررسمی»‌بودن برنامه و عدم‌ تعلق آن به صاحب اصلی آن نام یا علامت تجاری، در سایت بازار و در قسمت نام و توضیحات برنامه، به‌طور مستقیم درج شود.

مثال استفاده صحیح:

اخبار پرسپولیس (غیررسمی)، آهنگ‌های علیرضا قربانی (غیررسمی)، آموزش سرمایه‌گذاری و افتتاح حساب در بانک ملی (غیررسمی)

- برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای انتخاب نام مناسب را مطالعه کنید. 

نام بسته (Package Name)

- استفاده از نام بسته‌ی سایر برنامه‌ها مجاز نیست. به‌طورمثال، استفاده از نام بسته‌ی برنامه‌ی «اسنپ» در سایت «گوگل پلی» (cab.snapp.passenger.play) و بارگذاری یک برنامه با این نام بسته، مورد پذیرش نخواهد بود.

- در نام بسته‌ی برنامه‌ی خود، از کلمات غیرمجاز، خلاف هنجارهای جامعه و نامرتبط با محتوای برنامه استفاده نکنید.

مثال نام بسته غیرمجاز:

Ir.vpn.wallpaper یا com.filtershekan.amozeshzaban

- انتخاب نام بسته‌ی برنامه باید طبق قوانین و مقررات بازار صورت بگیرد. برای آشنایی بیشتر با این قوانین، راهنمای نام‌گذاری بسته‌ی برنامه را بخوانید. 

آیکون

-  آیکونی که در بخش «تصاویر» پیشخان برای برنامه‌‌ی خود انتخاب می‌کنید، باید با آیکونی که پس از نصب روی دستگاه اندرویدی کاربر نمایش داده می‌شود (آیکون موجود در کد برنامه)، یکسان باشد.

- در آیکون برنامه‌ی خود، از آیکون سایر برنامه‌ها، لوگوی شرکت‌‌ها، تصویر اشخاص معروف و تصاویری که به دیگران تعلق دارند، استفاده نکنید. استفاده از آیکون‌ها یا لوگوهای شناخته‌شده و ثبت‌شده در بازار مجاز نیست، چراکه به گمراهی کاربران می‌انجامد. 

- آیکون برنامه نباید به صورتی انتخاب شود که کاربران آن برنامه را به اشتباه نسخه‌ی اصلی یا نسخه‌ی دیگری از یک برنامه‌ی شناخته‌شده تلقی کنند. 

- آیکون برنامه باید برای انتشار مناسب باشد و در آن از تصاویر نامناسب و خلاف هنجارهای جامعه استفاده نشده باشد.

- پس از نصب، نباید آیکون پیش‌فرض اندروید، به‌جای آیکون برنامه‌ی شما روی دستگاه کاربر مشاهده شود. برای پیشگیری از این اتفاق،‌ باید آیکون موردنظر خود را در کد برنامه آپلود کنید.

آیکون پیش فرض اندروید

- آیکون برنامه باید در تمامی دستگاه‌ها و نسخه‌های اندروید به‌درستی نمایش داده شود.

- در آیکون برنامه از کلمه‌های نامرتبط مانند جدید و NEW و ... استفاده نکنید.

- برای طراحی یک آیکون استاندارد و مناسب برای برنامه‌ی خود، راهنمای طراحی آیکون را بخوانید.

دسته‌بندی (Categories)

دسته‌بندی مناسب و صحیح برنامه به کاربر کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به برنامه یا بازی موردنظر خود دسترسی پیدا کند. برای انتخاب دسته، ابتدا باید هدف محصول‌تان را بدانید و سپس با توجه به‌ دسته‌بندی برنامه‌های مشابه با برنامه‌ی خود، دسته‌بندی مناسب را برای آن تعریف کنید.

شما می‌توانید دسته‌ی برنامه یا بازی خود را در بخش «اطلاعات پایه» پیشخان توسعه‌دهندگان انتخاب کنید. دسته‌بندی برنامه‌‌ها و بازی‌ها به صورت جداگانه تعریف شده‌اند؛ بنابراین، انتخاب دسته‌بندی نامرتبط یا انتخاب دسته‌بندی بازی برای برنامه و برعکس، انتشار برنامه‌ی شما را به تأخیر می‌اندازد و درنهایت، به گمراهی و نارضایتی کاربران و پیدانشدن برنامه‌ی شما توسط مخاطبان هدف‌تان منجر خواهد شد. 

برای آشنایی بیشتر با دسته‌بندی‌‌های مختلف بازی و برنامه، راهنمای انتخاب دسته را بخوانید. 

توضیحات برنامه 

توضیحات یک برنامه‌، راهنمای کاربران برای انتخاب آن برنامه است. محتوای توضیحات برنامه‌ی شما دربردارنده‌ی ویژگی‌ها و شرح کارکرد آن است و از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، هنگام نگارش توضیحات برنامه‌ی خود، حتماً نکات زیر را درنظر داشته باشید:

- برنامه‌ی خود را دقیق معرفی کنید و از جملات و کلمات نامربوط استفاده نکنید. توضیحات برنامه‌ی خود را طوری بنویسید که دقیقاً گویای عملکرد و تجربه‌ی کاربری آن باشد. توضیحات نامرتبط به عملکرد اصلی برنامه با هدف فریب کاربران و جذب مخاطب بیشتر از سوی بازار پذیرفته نیست.

- توضیحات هر برنامه دارای چهار بخش است؛ توضیحات فارسی، توضیحات انگلیسی، توضیحات کوتاه فارسی و توضیحات کوتاه انگلیسی.

- محتوایی که در بخش توضیحات کوتاه می‌‌نویسید،‌ جملات ابتدایی توضیحات برنامه‌ی شما در بازار هستند. بنابراین، تکمیل توضیحات کوتاه فارسی اهمیت بسیاری دارد. 

- در توضیحات برنامه‌ی خود از نام برنامه‌ها و اشخاص شناخته‌شده، نهادها و سازمان‌ها و محتوایی از این دست، برای ارتقای جایگاه خود استفاده نکنید. استفاده از کلماتی که به کاربرد برنامه ارتباطی ندارد، اما بیشترین آمار جستجو را در میان کاربران دارد، خلاف قوانین انتشار بازار است.

مثال:‌

استفاده از نام برنامه‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام،‌ دیوار، اسنپ و … یا نام اشخاص مشهور، مانند مهران مدیری، محمدرضا گلزار و … که به کارکرد برنامه‌ی شما ارتباطی ندارد، مجاز نیست.

 - اگر برنامه‌ی خود را به‌صورت غیر رایگان در بازار منتشر و در آن از تبلیغات استفاده کرده‌اید، در قسمت توضیحات برنامه این مسئله را درج کنید و نحوه‌ی نمایش تبلیغات را توضیح دهید.

- اگر برنامه‌ی شما فقط تا بازه‌ی زمانی خاصی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و پس از آن، قسمت‌هایی از برنامه فقط با پرداخت درون‌برنامه‌ای قابل دسترسی است، در قسمت توضیحات برنامه به کاربران اطلاع دهید.

- از کلیدواژه‌های تکراری استفاده نکنید. استفاده‌ی بیش از اندازه از یک یا چند کلیدواژه یا استفاده از کلیدواژه‌های پرتکرار در جستجوی کاربران اخلال ایجاد می‌کند و به پای‌مال‌شدن حقوق سایر توسعه‌دهندگان می‌انجامد.

- ایجاد جذابیت‌های کاذب برای ترغیب کاربران به نصب برنامه، اشاره به داشتن تخفیف، درنظرگرفتن جایزه یا استفاده از واژه‌هایی مانند «فروش ویژه» و «حراج» در عنوان، آیکون، توضیحات و اسکرین‌شات‌های برنامه، خلاف قوانین بازار است.

- در صورتی می‌توانید به جایزه یا تخفیف در توضیحات اشاره کنید که این موارد واقعاً در برنامه‌ی شما وجود داشته باشد. افزون‌براین، قوانین مربوط به اهدای جایزه و شیوه‌ی پیگیری آن نیز باید ابتدای اجرای برنامه و پیش از ورود، به اطلاع و تأیید کاربر برسد. 

- اگر برنامه‌ی شما در مسابقات و جشنواره‌ها مقام کسب کرده یا متعلق به یک شخص، نهاد یا شرکت است، یا ویژگی‌ خاصی دارد که باید اثبات شود (مانند نیم‌بها‌بودن اینترنت مصرفی)، پیش از درج این موارد در قسمت توضیحات برنامه، باید مستندات مربوط به آن را ارائه کنید.

- در قسمت توضیحات برنامه، از معرفی برنامه‌های دیگر خود و ارائه جزئیات بیش‌ازحد یا نامرتبط به نسخه‌ی فعلی برنامه اجتناب کنید.

- توضیحات هر برنامه مختص به همان برنامه است؛ بنابراین، در توضیحات برنامه به سایر برنامه‌ها و محصولات خود یا سایر برنامه‌ها و مارکت‌های اندرویدی و آدرس آن‌ها اشاره‌ای نکنید.

- اگر در برنامه‌ی خود پخت ۵۰ نوع کیک را آموزش می‌دهید، در قسمت توضیحات برنامه، نیازی به معرفی این ۵۰ نوع کیک ندارید.

- در توضیحات برنامه، امکانات و محتوای فعلی برنامه خود را معرفی کنید و به امکاناتی که در بروزرسانی‌های بعدی به برنامه افزوده می‌شود، اشاره‌ای نکنید. بروزرسانی‌های آينده‌ را می‌توانید داخل برنامه به اطلاع کاربران خود برسانید.

- در قسمت توضیحات برنامه، اشاره به هر گونه مشوق، ازجمله جایزه یا سکه‌، برای ترغیب کاربران به ثبت نظر، یا اجبار کاربر به ثبت نظر در ازای ارائه‌ی امکانات ضروری برنامه، خلاف قوانین بازار است.

نمونه‌‌های نادرست:

۱. «اگر بازی ما برایتان جذاب بود و دوست دارید که در آپدیت جدید، امکان انتخاب تصویر بازیکن خود را داشته باشید، با درج امتیاز ۵ ستاره ما را همراهی کنید.»«با ثبت نظر، 500 سکه دریافت کنید.»

۲. «با ثبت نظر، ۵۰۰ سکه دریافت کنید.»

نمونه‌ی درست: 

«اگر برنامه‌ی ما برایتان مفید و جذاب بود، نظر خود را در بازار برای ما ثبت کنید.»

- اگر خدماتی که در برنامه‌ی خود ارائه می‌کنید به شهر یا محدوده‌ی خاصی اختصاص دارد، در توضیحات برنامه به آن اشاره کنید.

مثال:

اگر خدمات برنامه‌ی شما فقط در شهر شیراز قابل استفاده است، در توضیحات برنامه خود از چنین عبارتی استفاده کنید: «اپلیکیشن هوشمند درخواست آنلاین انواع خدمات منزل و ساختمان در شهر شیراز»

- اگر برنامه‌ی شما در شرایط خاصی قابل استفاده است یا به لحاظ فنی محدودیت‌هایی دارد، در توضیحات برنامه به این موارد اشاره کنید تا موجب نارضایتی کاربران خود نشوید. 

مثال:

۱. «توجه: این برنامه فقط بر روی نسخه اندروید ۴ به بالا اجرا می‌شود.»«برنامه روی گوشی SAMSUNG Galaxu J7 Pro اجرا نمی‌شود»

۲. «برنامه روی گوشی Samsung Galaxy J7 Pro اجرا نمی‌شود.»

۳. «توسعه‌ی برنامه در مراحل ابتدایی است و در بخش‌هایی از برنامه ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که در نسخه‌های بعدی برطرف خواهد شد.»

- برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای نگارش توضیحات برنامه را بخوانید. 

اسکرین‌شات و ویدیوشات

- محتوا و تعداد اسکرین‌شات‌هایی که از محیط برنامه انتخاب می‌کنید، باید به گونه‌ای باشد که کاربر پیش از نصب، از ویژگی‌های اصلی برنامه شما مطلع شود. تصاویر زیر، نمونه‌‌ای از اسکرین‌شات‌‌های مناسب برای یک برنامه است:

نمونه اسکرین شات مناسب

- در اسکرین‌شات‌ها و ویدئوشات‌‌های برنامه‌ی خود از تصاویر نامرتبط با برنامه، تصاویر سایت برنامه، محتوای خلاف عرف، تصاویر و عبارات غیرمجاز و نامناسب استفاده نکنید.

- برای آشنایی بیشتر با محتوای اسکرین‌شات‌‌ها و ویدئوشات‌های برنامه، این راهنما را بخوانید. 

اگر با خواندن این راهنما پاسخ سؤالات خود را نگرفته‌اید یا ابهامی در مورد آن دارید، می‌توانید از آدرس developers@cafebazaar.ir، پرسش‌های خود را با موضوعِ (subject) «راهنمای اطلاعات توضیحی برنامه»، با پشتیبانی توسعه‌دهندگان بازار در میان بگذارید.

به مطالب ارائه شده چه امتیازی می‌دهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...

اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.

زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۴-۱۰ ۱۴:۲۹

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۰-۰۵-۰۲ ۱۴:۵۱