معیارهای انتخاب برنامهها و بازیهای برگزیده بازار
روزانه میلیونها کاربر از صفحات مختلف کافهبازار بازدید و بازی/برنامههایی را انتخاب و نصب میکنند. کاربران از طریق فهرستهای بازار، جستوجوی نام محصول و موضوعات مد نظر خود یا از طریق پیشنهاداتی که بازار در صفحه اصلی و دستهها ارائه میدهد، به برنامهها و بازیها دسترسی پیدا میکنند.
تمام بازی/برنامههای منتشر شده در بازار قابل جستوجو هستند اما از آنجا که ظرفیت صفحه اصلی و صفحات دستهها محدود است، بازار برای پیشنهاداتی که در این صفحات به کاربران ارائه میدهد، با هدف رضایت کاربران و توسعهدهندگان و رشد صنعت اپلیکیشن در ایران، معیارهایی را در نظر گرفته که با رعایت آنها میتوانید یکی از برگزیدگان باشید.
ذکر این نکته ضروری است که معیارهایی که برشمرده شد، شروط لازم برای برگزیده شدن یک محصول در بازار را تشکیل میدهند اما این به منزله کافی بودن این شروط نیست و درنهایت سردبیران و کارشناسان کافهبازار درباره برگزیده کردن یا نکردن یک محصول تصمیم خواهند گرفت.
عملکرد و خدمات موثر:
۱- کاربر باید بتواند به راحتی و بدون سردرگمی با بازی/برنامه کار کند و دسترسی آسان به ویژگیهای کلیدی آن داشته باشد.
۲- تمامی بخشها و ویژگیهای یک محصول باید کار خود را به درستی انجام دهند.
۳- طراحی گیمپلی برای بازیها باید بهگونهای باشد که تجربهٔ مطلوب و یکدستی از بازی کردن برای کاربر ایجاد کند.
۴- برنامههایی که کارشان ارائه خدمات بیرون بستر اپ است لازم است خدمات وعده داده شده به کاربر را درست و کامل ارائه دهند. اثباتِ کیفیت سرویس نیازمند بررسی بیشتر از سوی کافهبازار است و به همین دلیل روند برگزیده شدنِ این برنامهها، زمان بیشتری به طول میانجامد.
۵- برنامههایی که پرداخت درونبرنامهای (Freemium) دارند لازم است امکان استفاده از برخی ویژگیهای کلیدی را به صورت «رایگان» در اختیار کاربر بگذارند تا قبل از خرید تجربه مناسبی از برنامه به دست بیاورد و با درک بهتری برای خرید تصمیم بگیرد.
گرافیک و رابط کاربری:
۱- در طراحی رابط کاربری، توجه به اصول طراحی و ریزهکاریهای آن، زیباییشناسی و یکپارچگی بصری ضروری است.
۲- برای بازیها، داشتن گرافیک زیبا و باکیفیت از معیارهای مهم برای برگزیده شدن است.
توجه به اصالت و خلاقیت:
۱- کاربرد یا محتوای ارائه شده در یک بازی/برنامه نباید کپی یا از نظر بصری تداعیکننده محصولی شناخته شده باشد.
۲- برای محصولاتی که مشابه فراوان دارند، خلق ارزش یا داشتن مزیت رقابتی ضروری است.
۳- بازیهایی که از بستههای آماده و پروژههای پیشساخته استفاده میکنند، و تغییری که بتوان بازی را تولیدی جداگانه به حساب آورد به وجود نمیآورند، انتخاب نخواهند شد. ارسال مستندات و اسکرینشات از تولید مراحل مختلف بازی از سوی توسعه دهنده در این زمینه راهگشا خواهد بود.
۴- خلاقیت و نوآوری در بازی/برنامه جزو معیارهای تشویقی* کافه بازار است.
رضایت کاربر و رعایت حقوق او:
۱- توجه توسعهدهنده به بازخوردهای کاربران اهمیت فراوان دارد و گرفتن بازخورد منفی که ناشی از مشکلات برنامه باشد، باعث عدم انتخاب محصول از سوی کافه بازار خواهد شد. همچنین پشتیبانی مناسب و پاسخ به مشکلات کاربران از معیارهای برگزیده شدن است.
۲- اصول حرفهای و اخلاقی رقابت باید رعایت شود و توسعهدهنده از دستکاری در رتبۀ برنامه، نظرات کاربران و انجام اموری خارج از روال طبیعی، که باعث گمراهی کاربر میشوند و رشد و موفقیتی مصنوعی را برای برنامه رقم میزنند، بپرهیزد.
۳- احترام به حریم شخصی کاربران اهمیت فراوان دارد و گرفتن دسترسیها و اطلاعات غیر ضروری از کاربر که ارتباطی با خدمات و محتوای برنامه ندارند، باعث میشود بازی/برنامه در فهرست برگزیدگان قرار نگیرد.
شکل درآمدی مناسب:
۱- قیمت محصول باید برابر با ارزش محتوا یا خدماتی که ارائه میدهد، باشد.
۲- مدل درآمدی مناسب و هماهنگ با محتوا و خدمات از جمله معیارهای تشویقی بازار برای انتخاب برنامههای برگزیده است.
به روز رسانی مداوم:
۱- یک محصول برای برگزیده شدنِ دوباره باید دارای محتوای تازه، ویژگیهای جدید و جامعه کاربران پویا باشد.
محتوای برنامه:
۱- منابع مورد استفاده در محتوای یک محصول باید معتبر و قابل اطمینان باشند و بخصوص در زمینههای تخصصی (پزشکی، دارویی و ...) این معیار اهمیت ویژه دارد.
۲- اگر محتوا ارزش اصلی یک برنامه را تشکیل میدهد، این محتوا نباید به صورت ناقص، با جزئیات کم و حداقلی ارائه شود.
۳- چنانچه بازی/برنامه دارای محتوا و عملکردی خلاف عرف جامعه باشد، شانس خود را برای برگزیده شدن از دست خواهد داد.
کیفیت صفحه برنامه:
۱- انتخاب نام مناسب، آیکون، تصاویر(اسکرینشاتها)، ویدئوی باکیفیت و توضیحات حرفهای در صفحه برنامه ضروری است. برای دریافت جزئیات بیشتر در اینباره لطفاً راهنمای طراحی آیکون، انتخاب نام مناسب و توضیحات برنامه را مطالعه کنید.
به جز معیارهای تشویقی* اشاره شده در متن، انتشار برنامهها «فقط در کافه بازار» نیز عاملی مثبت در ارزیابی کافهبازار به شمار میآید. استفاده از نشان «دریافت از بازار» در کمپینهای تبلیغات محیطی و دیجیتال و همچنین هدایت کاربران در کمپینهای مختلف برای دریافت برنامه از بازار، نیز از معیارهای تشویقی* هستند که میتوانند نقش مثبتی در برگزیده شدن برنامهها داشته باشند.
*معیارهای تشویقی معیارهایی هستند که رعایت آنها برای برگزیده شدن الزامی نیست اما امتیازی مثبت در ارزیابیهای کافه بازار محسوب میشوند.