نسخه چاپی
معرفی اشتراک
پرداخت درونبرنامهای بازار
سرویس اشتراک
سرویس اشتراک بازار به شما اجازه میدهد که هزینهی ارائهی محتوا یا خدمات خود را به صورت دورهای از کاربران خود دریافت کنید.
قابلیت اشتراک در پیشخان توسعهدهندگان بازار اضافه شده است و برای کلیه کاربران بازار نسخهی ۵ به بالا قابل استفاده است. یک برنامه میتواند محصولات اشتراکی متعدد با بازههای زمانی متنوع (۳۰ روزه، ۶۰ روزه و …) داشته باشد.
تعریف اشتراکها درپیشخان بازار
همانند دیگر محصولات سرویس پرداخت، اشتراکها را در پنل پیشخان بازار تعریف میکنید. میتوانید محصولات اشتراکی را با صورتحسابهای دورهای خودکار در یکی از فواصل ۳۰ روزه، ۶۰ روزه، ۹۰ روزه، ۱۸۰ روزه و ۳۶۵ روزه تعریف کنید. برای تعریف محصولی از نوع اشتراک در پنل پیشخان، برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید و به سربرگ "پرداخت درونبرنامهای" بروید. در این بخش، پس از تکمیل سایر اطلاعات، نوع محصول را اشتراک (۳۰ روزه، ۶۰ روزه و ...) انتخاب کنید. هر محصول اشتراکی باید قیمتی بیش از صفر داشته باشد. میتوانید چندین اشتراک برای یک محتوا داشته باشید. به عنوان مثال میتوانید برای اشتراک ۳۶۵ روزه در مقایسه با اشتراک ۳۰ روزه تخفیف بیشتری در نظر بگیرید.
برای اطلاع از نحوه پیادهسازی، نوع عملکرد و نمایش اشتراک به کاربر، ویژگی اشتراک تستی برای توسعه دهندگان بازار فراهم شده که به سازنده برنامه این اجازه را میدهد تا اشتراکهای مختلف را در بازههای زمانی ۵ دقیقهای تعریف و تست کند. استفاده از اشتراک تست هیچ محدودیت یا چالشی برای توسعهدهندگان ندارد و همانطور که محصولات یک ماهه قابل تعریف شدن هستند امکان تعریف اکانت تست هم به سادگی وجود دارد.
دقت داشته باشید که در حال حاضر، کاربران از هر اپلیکیشن میتوانند فقط یک اشتراک فعال داشته باشند. به عنوان مثال، فرض کنید برنامه شما دارای دو نوع اشتراک طلایی و نقرهای است که سطح دسترسی هر یک از آنها متفاوت است. در حال حاضر، کاربران نمیتوانند همزمان اشتراک طلایی و نقرهای برنامه شما را خریداری کنند. در این حالت، میتوانید با دریافت لیست اشتراکهای کاربر، اشتراک فعال وی را مشاهده کنید و به صلاحدید خود، تا زمانی که اشتراک نقرهای فعلی به اتمام نرسیده است، اجازه خرید اشتراک طلایی را ندهید. در صورتی که کاربر را برای خرید اشتراک طلایی هدایت کنید، اشتراک کاربر در برنامه شما از همان لحظه خرید، طلایی خواهد شد و به میزان مدت زمانی که خریداری کرده است، به طول دوره اشتراک افزوده میشود.
مهم: برای تغییر هزینهی یک اشتراک، در صورتی که قیمت محصول اشتراکی را تغییر دهید، کاربرانی که اشتراک فعال آن شناسه محصول را دارند، در موعد تمدید اشتراک پیامکی از سمت بازار دریافت میکنند که تغییر قیمت را به اطلاع آنان میرساند و در صورت موافقت، تمدید خودکار اشتراکشان با قیمت جدید صورت میگیرد. همچنین در صورت نیاز، میتوانید یک شناسهی محصول اشتراکی جدید با قیمت جدید منتشر کنید، سپس آن را در برنامهی خود به جای محصول اصلی ارائه دهید. کاربرانی که در حال حاضر آن را خریداری کردهاند با قیمت قبلی هزینه اشتراک را میپردازند، اما کاربران جدید با قیمت جدید پرداخت خواهند کرد.
زمانی که کاربران، محصولی از نوع اشتراک را در برنامهی شما خریداری میکنند، برنامهی بازار تمامی جزئیات را مدیریت میکند و برنامههای شما هرگز نیازی به پردازش مستقیم تراکنشهای مالی نخواهند داشت.
در حالت کلی، اصطلاحات و قواعد پایهای که برای محصولات استاندارد درونبرنامهای (محصولات فروشی) استفاده میشود برای اشتراکها نیز به کار میرود.
تمدید خودکار اشتراک
مزیت اصلی محصولات اشتراکی نسبت به محصولات مصرفی، قابلیت تمدید خودکار آن است. پرداخت هزینه اشتراک با قیمت و فاصله مشخص شده ادامه پیدا میکند. در هر بار تمدید خودکار اشتراک، بازار مبلغ تمدید اشتراک را از موجودی کیف پول کاربر به صورت خودکار کسر میکند و سپس کاربر را از طریق پیامک باخبر میکند. همچنین، در صورتی که موجودی کیف پول کاربر برای تمدید خودکار اشتراک کافی نباشد، بازار در فاصله زمانی ۵ روز مانده به موعد اتمام اشتراک، از کاربر میخواهد تا موجودی خود را افزایش دهد. در صورت عدم افزایش موجودی، این کار، ۳ روز و ۱ روز مانده به موعد اتمام اشتراک نیز تکرار میشود.
تمدید قبل از موعد اتمام اشتراک
اشتراکها در هر زمانی قبل از اتمام، قابل تمدید هستند. تمدید اشتراک به سادگی با خرید یک اشتراک دلخواه دیگر توسط کاربر انجام میشود.
یک محصول اشتراکی (مثلا اشتراک ۳۰ روزه) قابلیت تمدید با محصول دیگر (مثلا اشتراک ۹۰ روزه) را دارد. این کار به سادگی با خرید اشتراک ۹۰ روزه قبل از اتمام اشتراک ۳۰ روزه انجام میشود. از آن پس، تمدید خودکار اشتراک برای محصول ۹۰ روزه انجام خواهد شد.
اشتراک آزمایشی رایگان
اشتراک آزمایشی این امکان را در اختیار توسعهدهندگان بازار قرار میدهد تا بتوانند یک اشتراک محدود از محصول خود را به صورت رایگان در یک بازه زمانی مشخص در اختیار کاربران قرار دهند. بعد از استفاده از این دوره آزمایشی، کاربران میتوانند نسبت به تمدید و استفاده مجدد از سرویس اقدام کنند. انتخاب مدت زمان این نوع از اشتراک که شامل بازه یک الی سی روزه میشود، به طور کامل در اختیار توسعه دهندگان خواهد بود.
در حال حاضر بازار امکان پیادهسازی آسان اشتراک آزمایشی را برای تمام توسعه دهندگان فراهم کرده است.
پس از تعریف اولین محصول اشتراکی، امکان فعالسازی این قابلیت ایجاد میشود. توسعه دهندگان بازار برای فعال سازی این امکان باید در صفحه پرداخت درون برنامهای در پیشخان بازار به بخش محصولات مراجعه کنند. بعد از فعال شدن اشتراک آزمایشی، در لیست محصولات برنامه یک محصول جدید با عنوان «اشتراک آزمایشی» قابل رویت خواهد بود. بعد از طی شدن این مرحله، بلافاصله اشتراک آزمایشی در برنامه شما فعال خواهد شد و روی تمامی محصولات اشتراکی شما در دسترس کاربر قرار میگیرد. حائز اهمیت است که توسعه دهندگان برای ارائه صحیح خدمات اشتراکی به کاربران، باید با هر بار باز شدن برنامه توسط کاربر، به دریافت اطلاعات اشتراک او بپردازند و در صورت دارا بودن اشتراک آزمایشی، خدمت مربوطه را به کاربر ارائه نمایند.
توجه: قبل از فعالسازی اشتراک آزمایشی در پیشخان، برای ارائه صحیح خدمت به کاربران، لازم است پیادهسازی مربوط به بررسی وضعیت اشتراک آزمایشی برای کاربر انجام شده باشد. به این ترتیب متوجه میشوید که آیا اشتراک آزمایشی به کاربر تعلق میگیرد یا خیر. |
تنها کاربرانی که تا به حال هیچ اشتراکی از برنامهای که اشتراک آزمایشی برای آن در نظر گرفته شده، خرید نکردهاند (حتی قبل از زمان پیادهسازی اشتراک آزمایشی) امکان استفاده از اشتراک آزمایشی را خواهند داشت. همچنین این به معنی آن است که هر کاربر، نهایتا یک بار میتواند از اشتراک آزمایشی استفاده کند. بنابراین در داخل برنامه، توسعهدهنده باید به خوبی این مطلب را به کاربران منتقل نماید.
لغو تمدید خودکار اشتراک
اصلیترین مزیت محصولات اشتراکی نسبت به محصولات مصرفی، تمدید خودکار اشتراک در پایان دوره از محل موجودی کیف پول کاربران است. این ویژگی موجب میشود تا اشتراک کاربران بدون نیاز به هیچ اقدامی از سوی آنها در انتهای دوره تمدید شود. با این حال، کاربران همواره این امکان را دارند که با مراجعه به بخش "اشتراک برنامهها" در برنامه بازار نسبت به لغو تمدید خودکار اشتراک و یا فعالسازی مجدد آن اقدام نمایند. در این صورت، کاربران تا انتهای دوره فعلی به محصولات و محتوای برنامه شما دسترسی خواهند داشت و بعد از آن، اشتراک آنها به پایان میرسد.
در صورتی که کاربران به شما مراجعه کردند، میتوانید از API سمت سِرور برای لغو تمدید خودکار یا بررسی وضعیت اشتراک، استفاده کنید.
استرداد وجوه (ریفاند)
بازار صرفاً در شرایط خاصی امکان استرداد وجوه ناشی از خرید اشتراک را فراهم میکند. شرایط خاص استرداد وجه، شامل برخی موارد همچون نارضایتی کاربر از عدم تطابق محصول دریافتی با توضیحات آن، فعال نشدن سرویس اشتراک در برنامه شما و عدم دسترسی کاربر به آن و یا سایر موارد مشابه میشود. در صورتی که استرداد وجه برای یک اشتراک صورت گیرد، در همان لحظه آن اشتراک منقضی می شود و در صورتی که لیست اشتراکهای کاربر را دریافت نمایید، اشتراک مذکور را در لیست خریدهای کاربر مشاهده نخواهید کرد. در نظر داشته باشید که فرصت درخواست استرداد وجه صرفاً ۷ روز پس از تاریخ خرید اشتراک است.
مدیریت اشتراکها در برنامه شما
زمانی که پرداخت اشتراک موفقیتآمیز باشد، بازار در پاسخ، یک توکن به برنامهی شما برمیگرداند (برای اطلاعات بیشتر به راهنمای دریافت نتیجه خرید اشتراک و محصول مراجعه کنید).
برنامه شما میتواند توکن را به صورت محلی (روی دستگاه کاربر) ذخیره کند و یا آن را برای نگهداری به سِرورتان (در صورت وجود) ارجاع دهد. از این توکن میتوانید در API سمت سِرور برای لغو تمدید خودکار یا بررسی وضعیت اشتراک، استفاده کنید.
اگر پرداخت دورهای موفقیتآمیز نباشد (برای مثال در صورتی که موجودی کیف پول مشتری کافی نباشد)، اشتراک تمدید نمیشود و در صورتی که از لیست اشتراکهای کاربر را دریافت نمایید، اشتراکهای منقضی یا ناموفق را در لیست خریدهای کاربر مشاهده نخواهید کرد.
نکته بسیار مهم در پیادهسازی سرویس اشتراک
هربار که برنامهتان توسط کاربر باز میشود، لیست اشتراک های کاربر بههمراه آخرین وضعیت آنها را دریافت نمایید. با این کار، همواره مطمئن خواهید بود که بروزترین وضعیت اشتراک کاربران را دریافت میکنید و از تاثیر رخدادهایی مانند پایان اشتراک، استرداد وجوه، تمدید خودکار اشتراک و خرید مجدد اشتراک از بخش بازار من توسط کاربر، مطلع میشوید و میتوانید اثرات آن را در برنامهتان منعکس کنید.
خط مشیها و پردازش پرداخت
برنامههای منتشر شده در بازار که اشتراک میفروشند بایستی از سرویس پرداخت بازار برای مدیریت تراکنشها استفاده کنند و نباید لینکهایی به خارج از برنامه بازار (مانند یک وبسایت) برای خرید ارائه کنند.
در صورتی که اشتراک یک محصول از جایی خارج از برنامه نیز قابل خرید باشد، همان اشتراک میبایست با قیمت مساوی و یا کمتر در داخل برنامه و از طریق بازار قابل خرید باشد.
مهم: در تمامی موارد، بایستی محتوایی که مشترکین شما خریداری کردهاند تا زمانی که مجاز به دستیابی به آن هستند، در اختیارشان قرار گیرد. این بدان معناست که نباید محتوای یک اشتراک را تا زمانی که کاربری عضو فعال آن است حذف کنید، حتی در صورتی که اشتراک آن در پایان دوره جاری به اتمام میرسد. حذف محتوایی که مشترک حق دستیابی به آن را دارد منجر به جریمه شما خواهد شد.
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۰۳-۲۸ ۱۳:۵۹
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۲:۰۹