نسخه چاپی
جلوگیری از لغو نصب برنامه
لغو نصب برنامه یکی از مهمترین چالشهای هر توسعهدهندهای است که در فضای رقابتی امروز انرژی زیادی صرف جذب کاربر کرده. با افزایش روزانه برنامهها و بالا رفتن انتظارات کاربران از برنامهها، برنامهای که نتواند در این فضا ارزش و نیازمندی مورد نظر کاربران را فراهم کند ترک و به لغو نصب منجر خواهد شد.
باید توجه داشت که نباید همهی تمرکز تیم توسعه دهنده صرف جذب کاربر شود. درست است که جذب کاربر موفقیت بزرگی محسوب میشود اما فهمیدن اینکه چه دسته از کاربران برنامه شما را ترک میکنند و چه زمانی این کار را انجام میدهند، بسیار اهمیت دارد، زیرا لغو نصب برنامه نمایشدهندهی این است که مشکلی بر سر راه رشد برنامه وجود دارد. بنابراین صرف انرژی برای نگهداشت کاربر در فضای رقابتی امروز با توجه به انتظارات بالای کاربران از برنامهها، نیاز به تمرکز، صرف زمان و انرژی دارد. طبق مطالعهای که توسط Appsflyer انجام شده، نرخ لغو نصب برنامهها ۲۸ درصد بوده است، این یعنی از هر ۱۰ کاربر ۳ نفر برنامه را لغو نصب میکنند. نرخ بالای لغو نصب نشان میدهد که باید به این شاخص توجه ویژه کنید و با شناخت راهکارهای مقابله با آن مانع از بروز این اتفاق در برنامهی خود شوید. در این مقاله تلاش میکنیم عوامل لغو نصب را بررسی کنیم و راهکارهای آن را معرفی کنیم:
عوامل لغو نصب برنامه
در حالحاضر تعداد زیادی برنامه مشابه با مزیت رقابتی یکسان وجود دارد، اگر برنامهی شما مزیت رقابتی نسبت به رقبا را به کاربر ارائه ندهد یا کیفیت پایینتری نسبت به رقبا داشته باشد کاربران برنامه را ترک کرده و برنامههای مشابه با عملکرد بهتر یا ارزش بالاتر را جایگزین خواهند کرد. برای محصولاتی که از نظر محتوا به یکدیگر شباهت دارند، خلق ارزش و برخورداری از مزیت رقابتی ضروری است. این مزیت رقابتی میتواند قابلیتهای جدید یا محتوایی منحصربهفرد نسبت به برنامههای مشابه باشد. بنابراین ایجاد مزیت رقابتی پایدار و خلق ارزش برای کاربر یکی از موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید.
با وجود اینکه در دنیای امروز رقابت شدید است، اما هنوز هم میتوان کارهای منحصر به فردی انجام داد. به هر حال شما باید مزیتهایی را که رقبایتان ارائه میدهند ارزیابی کنید سپس اقدام به ارائه مزیتهایی کنید که آنها به کاربران خود ارائه نمیدهند. به همین دلیل سه مورد زیر و تحلیل آنها ضروری است:
- تحلیل رقبا: شناخت رقبا و نقاط ضعف آنها و تبدیل آنها به مزیت رقابتی
- تحلیل کاربران : شناخت کاربران و نیازمندیهای آنها و و تبدیل آنها به مزیت رقابتی
- کسب دانش: افزایش دانش و توانمندی برای ایجاد مزیت رقابتی
- ارسال پوش نوتیفیکیشن درست و مفید: ایجاد ارزش افزوده برای برنامه و ترغیب کاربر
وجود مشکلات فنی در کارکرد برنامه
یکی از پرتکرارترین دلایل برای لغو نصب برنامه وجود مشکل فنی، هنگ کردن و مشکل در کارکرد برنامه است. کاربران برنامهای را که نتوانند با آن کار کنند به سرعت ترک خواهند کرد. برای اطمینان از عملکرد درست برنامه لازم است به صورت مداوم آمارها و اطلاعات برنامه را رصد کنید و برای رفع باگها به طور منظم آپدیت ارائه دهید. طبق مطالعات انجام شده بهترین زمان ارائه آپدیت برای هر برنامه بین ۳۰ الی ۴۰ روز از انتشار نسخهی قبلی است.
همچنین با مطالعه نظرات منفی برنامه میتوانید مشکلاتی که برنامه دارد، را رفع کنید یا با قرار دادن یک راه ارتباطی فعال در برنامه میتوانید، مشکلات کاربران را به طور مستقیم حل کنید. پاسخگویی به نظرات و حل مشکلات کاربران به آنها حس خوبی ارائه میدهد و نشان میدهد شما برای آنها ارزش قائل هستید و به آنها توجه میکنید. همچنین این نظرات میتوانند اطلاعات لازم را برای آپدیت بعدی را به شما بدهند و کاربر میتواند مشکلش را قبل از منجر شدن به لغو نصب برنامه حل کند.
اگر با بررسی آمارهای برنامه متوجه شدید که لغو نصب (uninstall) در برنامه اتفاق میافتد لازم است بدانید منشاء و علت آن چیست و با جمعآوری اطلاعات و آمارهای سفر کاربر از ابتدای نصب برنامه تا لغو نصب مشکلات را پیدا کنید و برای رفع این مشکلات تلاش کنید. همچنین، سرویسهایی وجود دارند که به صورت تخصصی روی تشخیص علت لغو نصب و ریزش کاربران کار میکنند و استفاده از آنها میتواند به شما کمک کند. بنابراین توجه و انجام موارد زیر ضروری است:
- بررسی مداوم برنامه: پیدا کردن مشکلات فنی برنامه و رصد کاربران و نقاط تعامل با آنها
- آپدیت منظم و مفید برنامه: افزایش کیفیت، رفع مشکلات و بهبود تجربهی کاربری
- پاسخگویی و توجه به نظرات کاربران: القای حس توجه و احترام و ایجاد اعتماد برای کاربر
- ارائه پشتیبانی فعال: رفع مشکلات کاربران به صورت مستقیم و جلوگیری از لغو نصب
توجه نکردن به حفظ حریم خصوصی کاربر
دسترسیهای برنامه باید با کارکرد و هدف اصلی برنامه مرتبط باشند. اگر یک برنامه دسترسیهای زیادی برای اجرای آن بخواهد، کاربران آن را نا امن تصور خواهند کرد و برای اجرای آن دغدغه خواهند داشت و پس از نصب برنامه آن را لغو خواهند کردند. بنابراین باید توجه کنیم که دسترسیهای ضروری متناسب با کارکرد برنامه از کاربر درخواست کنیم و از نگرانی کاربران برای استفاده از برنامه جلوگیری کنیم. طبق آمارها اولین روز پس از نصب برنامه بیشترین نرخ لغو نصب را دارد که احتمالاً دلیل این رفتار در نتیجه انتظارات برآورده نشده یا عملکرد نامناسب آن برنامه است. بنابراین ایجاد یک تجربه اولیه خوب برای جذب و نگهداشت کاربران ضروری است. بهتر است برای نتیجه بهتر به نکات زیر توجه شود:
- حفظ ٰحریم خصوصی و امنیت کاربران و احترام به آن: ایجاد اعتماد برای کاربر و محافظت از اطلاعات آنها
- ارائه سیاست حفظ حریم خصوصی در برنامه: شفافسازی و ارائهي توافقنامه سیاست حفظ حریم خصوصی را در برنامه
- عمل به وعدههای داده شده: ایجاد تجربهي کاربری مناسب در برنامه
مصرف سریع باتری یا اشغال فضای زیاد
اشغال فضای زیادی از حافظهی گوشی توسط برنامه، باعث خواهد شد در صورت عدم استفاده به اولین گزینه برای حذف تبدیل شود، بنابراین توسعهی برنامههایی که فضای زیادی اشغال میکنند منطقی نیست. همچنین مصرف سریع باتری گوشی نیز یکی از دلایل متداول لغو نصب برنامههاست. این مشکل احتمال لغو نصب برنامه شما را زیاد میکند. بنابراین توجه به موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- آپدیت منظم و مفید برنامه: افزایش کیفیت، رفع مشکلات و بهبود تجربهی کاربری
- استفاده از قابلیتهای بهروز برای کاهش حجم برنامه: کاهش حجم برنامه و در نتیجه کاهش نرخ ریزش کاربران
بیتوجهی به فرایند آشنایی و ثبتنام پس از نصب برنامه
اگر فرآیند ثبتنام در برنامه یا آنبوردینگ پیچیده یا طولانی باشد کاربر پس از نصب برنامه آن را پاک خواهد کرد و از ادامه مسیر منصرف خواهد شد. مواردی که میتواند به شما کمک کند:
- ورود از طریق اکانت گوگل یا اکانت شبکههای اجتماعی: کوتاه شدن فرآيند ثبتنام و ورود در برنامه
- بررسی Customer journey: کشف مشکلات و نیازمندیهای کاربر و انتظارات برآورده نشده
بیاستفاده بودن برنامه برای کاربر
اگر برنامهی شما نتواند نیاز کاربر را برطرف کند یا به طور مداوم مورد استفاده او قرار نگیرد به اولین گزینه برای لغو نصب تبدیل خواهد شد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، اگر برنامهای فضای بیشتری در گوشی اشغال کند و استفاده نشود ممکن است منجر به پاک کردن برنامه توسط کاربر شود. مواردی که میتواند به شما کمک کند:
- کاربردی کردن و ایجاد ارزش در برنامه: استقبال بیشتر کاربر برای استفاده از امکانات برنامه
- بهروزرسانی مداوم و ایجاد امکانات جدید: افزایش امکانات پاسخگویی به نیازمندیهای کاربر
- ارسال پوشنوتیفیکیشن به موقع و مفید: ترغیب کاربر به استفاده مجدد از برنامه
بنابراین یکی از شاخصهای مهم موفقیت یا عدم موفقیت یک برنامه، میزان ترک شدن (churn rate) یا مورد توجه قرار گرفتن آن از سوی کاربران آن برنامه است. نرخ لغو نصب برنامه از گوشی کاربران میتواند دغدغهی بزرگی برای توسعهدهندهای باشد که با بازاریابی، تبلیغات و صرف هزینه کاربران خود را افزایش داده است . جدی گرفتن توصیههایی که شد میتواند به شما کمک کند تا نرخ لغو نصب را در برنامهي خود کاهش دهید و با ساخت و ارائه برنامهای جذاب، کاربردی و با کیفیت بر رقبای خود پیروز شوید.
عدم ارائه تجریه کاربری با کیفیت
اگر برنامهی شما به اندازهي کافی جذاب و باکیفیت نباشد و نتواند نیازمندیهای کاربران را رفع کند. به سرعت جایگزین خواهد شد. اگر به ویژگیهای بصری یا سایر معیارهای تجربه کاربری توجه نداشته باشید، کاربران پس از نصب برنامه آن را ترک خواهند کرد و تمام هزینههای بازاریابی و تلاش برای جذب کاربر به هدر خواهد رفت. به طور مثال کاربر باید بتواند بهراحتی و بدون سردرگمی با بازی یا برنامه کار کند و به ویژگیهای کلیدی آن بهآسانی دسترسی داشته باشد. اگر برنامهي شما بتواند یک تجربه کاربری خوب و با کیفیت و مطابق با انتظار کاربر با کمترین مشکلات عملکردی ارائه دهد، قطعاً بر رقبای خود پیروز خواهد شد. واردی که میتواند به شما کمک کند:
- بررسی و بهبود طراحی رابط کاربری محصول: استفاده از روشهایی مانند heuristic برای طراحی رابط کاربری
- پیدا کردن مشکلات اصلی برنامه: استفاده از ابزارهای «تستهای کاربردپذیری» برای بهبود تجربهی کاربری
- بهبود و بهینهسازی نمایش تبلیغات: بررسی تبلیغات نمایشی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات عملکردی
به مطالب ارائه شده چه امتیازی میدهید؟
محل نوشتن دیدگاه ...
اگر در مورد محتوا نظر یا پیشنهادی دارید لطفا برای ما بنویسید.
زمان انتشار: ۱۴۰۰-۱۱-۱۳ ۰۷:۵۱
آخرین بهروزرسانی: ۱۴۰۰-۱۲-۰۷ ۰۶:۰۲